Annonce
Annonce
Annonce
Politik

Fogh bruger sine Facebook-fans i reklamer

Venstre udnytter Anders Fogh Rasmussens Facebook-fans til at reklamere for partiet.

Gem til liste

Er din gamle slyngveninde fan af Anders Fogh Rasmussen på Facebook kan hun komme til at medvirke i en annonce for Venstre.

Det sker, uden hun ved noget om det - eller har sagt ja til det.

Venstre udnytter nemlig statsministerens fans på Facebook til at reklamere for deres parti. Det skriver Media Watch.

Annoncerne med Fogh popper op, når man åbner listen over sine venner, typisk med teksten »XX er fan af Anders Fogh Rasmussen - støt Anders«.

Brugt i reklame
Den tidligere redaktør David Trads er en af dem, som er blevet brugt i en annonce for Venstre uden at have givet tilladelse til det.

»Jeg er også fan af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal på nettet, så jeg dækker bredt. Årsagen er simpelthen, at jeg professionelt har ønsket at følge med i, hvordan partilederne bruger facebook«, siger han til Media Watch.

Venstre afviser
Venstres partisekretær Jens Skipper Rasmussen bekræfter at partiet annoncerer på Facebook, men afviser at partiet bruger Facebookfansenes omgangskreds.

»Jeg kender kun til de generelle annoncer for Anders Fogh. Dem har jeg selv været med til at planlægge. Og nej: Vi bruger ikke annoncering ud fra folks personlige netværk«, siger Jens Skipper Rasmussen til Media Watch.

Han afviser, at Venstre står bag annonceringen, og siger, at det må være »private støtter«, der står for den personlige annoncering.

V har kritiseret annoncer
Facebooks annoncesystem, Beacon, har de seneste måneder været udsat for stærk kritik, blandt andet fra Venstre selv.

EU-parlamentsmedlem Karin Riis-Jørgensen (V) har for nylig krævet et EU-indgreb mod indsamlingen af informationer, som, hun mener, kan krænke den enkelte borgers privatliv og samtidig misbruges i markedsføringsøjemed. Paradoksalt nok en praksis som netop anvendes med de aktuelle støtte-reklamer for statsministeren.

Annoncesystemet Beacon er udskældt, fordi det bruger informationer om brugerens interesser fra både facebook og en række andre medier i præsentationen af annoncer.

På den måde kan deltagelse i en facebookgruppe for det lokale gymnastikhold kombineret med forbrug af fitness-videoer på videotjenesten Joost resultere i reklamer for fitness-maskiner og slankeprodukter.|

PolitikenPlus
  • And Den lå i vejkanten og er fotograferet i lyset af Martin Lehmanns billygter. Smuk var den. Og helt stille.

    Pluspris 1.300 kr. Alm. pris 1.495 kr. Køb
  • Frilandsand til jul Ænderne går frit rundt på beplantede græsarealer og har adgang til frisk vand og kan søge skygge under træerne. De fodres med majs og korn og ellers spiser de, hvad de finder af vegetation udendørs.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 400 kr. Køb
  • Juletræstog til Rosendal Besøg den hyggelige gård Rosendal i Nordsjælland og vend hjem med højt julehumør og selvfældet træ.

    Pluspris fra 168 kr. Alm. pris fra 168 kr. Køb
  • Spil: Blitz Blitz er et lysende hurtigt bestsellerspil, der vindes af den, som hurtigst kan aflæse kortene og snuppe den rigtige genstand.

    Pluspris 160 kr. Alm. pris 200 kr. Køb
  • Chips Der sker altid noget, når man fokuserer på individet.

    Pluspris 800 kr. Alm. pris 920 kr. Køb