Annonce
Annonce
Politik

Fogh bruger sine Facebook-fans i reklamer

Venstre udnytter Anders Fogh Rasmussens Facebook-fans til at reklamere for partiet.

Gem til liste

Er din gamle slyngveninde fan af Anders Fogh Rasmussen på Facebook kan hun komme til at medvirke i en annonce for Venstre.

Det sker, uden hun ved noget om det - eller har sagt ja til det.

Venstre udnytter nemlig statsministerens fans på Facebook til at reklamere for deres parti. Det skriver Media Watch.

Annoncerne med Fogh popper op, når man åbner listen over sine venner, typisk med teksten »XX er fan af Anders Fogh Rasmussen - støt Anders«.

Brugt i reklame
Den tidligere redaktør David Trads er en af dem, som er blevet brugt i en annonce for Venstre uden at have givet tilladelse til det.

»Jeg er også fan af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal på nettet, så jeg dækker bredt. Årsagen er simpelthen, at jeg professionelt har ønsket at følge med i, hvordan partilederne bruger facebook«, siger han til Media Watch.

Venstre afviser
Venstres partisekretær Jens Skipper Rasmussen bekræfter at partiet annoncerer på Facebook, men afviser at partiet bruger Facebookfansenes omgangskreds.

»Jeg kender kun til de generelle annoncer for Anders Fogh. Dem har jeg selv været med til at planlægge. Og nej: Vi bruger ikke annoncering ud fra folks personlige netværk«, siger Jens Skipper Rasmussen til Media Watch.

Han afviser, at Venstre står bag annonceringen, og siger, at det må være »private støtter«, der står for den personlige annoncering.

V har kritiseret annoncer
Facebooks annoncesystem, Beacon, har de seneste måneder været udsat for stærk kritik, blandt andet fra Venstre selv.

EU-parlamentsmedlem Karin Riis-Jørgensen (V) har for nylig krævet et EU-indgreb mod indsamlingen af informationer, som, hun mener, kan krænke den enkelte borgers privatliv og samtidig misbruges i markedsføringsøjemed. Paradoksalt nok en praksis som netop anvendes med de aktuelle støtte-reklamer for statsministeren.

Annoncesystemet Beacon er udskældt, fordi det bruger informationer om brugerens interesser fra både facebook og en række andre medier i præsentationen af annoncer.

På den måde kan deltagelse i en facebookgruppe for det lokale gymnastikhold kombineret med forbrug af fitness-videoer på videotjenesten Joost resultere i reklamer for fitness-maskiner og slankeprodukter.|

PolitikenPlus
  • Vinder af Guldbrikken 2014 Årets selskabsspil 2014 er et stærkt inkluderende, morsomt og kaotisk quizspil, der udforsker andre dele af vores paratviden, hvor selv de mest oplagte lette spørgsmål bliver store udfordringer.

    Pluspris 140 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Hovedtelefon Plattan Plattan er designet til at være den perfekte klassiske hovedtelefon med alle de ekstra funktioner, der gør det ud over hvad en statisk hovedtelefon ville tilbyde - en fuld størrelse on-ear-model.

    Pluspris 410 kr. Alm. pris 500 kr. Køb
  • Wild Card Køb Tivoli Wildcard til Pluspris - kun 755 kr. og få fri entré til Tivoli i hele 2015 ? både sommer, i efteråret og til det hyggelige julemarked. Og du får turpas på, hvergang du besøger haven.

    Pluspris 755 kr. Alm. pris 890 kr. Køb
  • Slimline quick fix Figuren er typisk for det, som Louise Hindsgavl står for. For hun er ikke til porcelænets traditionelle repertoire af glaserede yndigheder: hyrdedrenge, frøkner, muslingeskaller, konkylier etc.

    Pluspris 1.800 kr. Alm. pris 2.250 kr. Køb
  • Børnevippe Denne vippe giver børnene en bedre koordination og balanceevne. Derudover giver den også en social læring, da vippen kun kan benyttes via teamwork af to børn. Kan bruges både uden- og indendørs.

    Pluspris 2.649 kr. Alm. pris 3.119 kr. Køb