POLITIK. Københavns politikere skændes om, hvordan byens trafikproblemer skal løses. Bilforkæmpere og cykeltilhængere har bragt færdselen øverst på dagsordenen.
Foto: JENS DRESLING

POLITIK. Københavns politikere skændes om, hvordan byens trafikproblemer skal løses. Bilforkæmpere og cykeltilhængere har bragt færdselen øverst på dagsordenen.

København

Kampen om Københavns trafik giver rød strid

Trafikproblemerne afgøres på Københavns stemmesedler ved kommunalvalget.

København

P-pladser eller cykler? Havnetunnel eller trafikforurening?

De københavnske politikere gør byens trafik til et af kommunalvalgkampens tunge temaer.

SF-borgmester Ayfer Baykal beklager, at Socialdemokraterne ikke holder fast ved byens vedtagne mål om at øge cykeltrafikken, så halvdelen af kørslen til arbejdspladserne og studiestederne vil ske på jernhestene.

Socialdemokraterne advarer københavnerne om, at mange af dem vil dø af luftforurenng, hvis ikke overborgmester Frank Jensens forslag om at bygge en havnetunnel til mange milliarder kroner bliver til virkelighed.

Og på den borgerlige fløj vil trafikordfører Jakob Næsager (K) have plads til flere parkerede biler i byen og spørger, om overborgmesteren ligefrem vil jage bilerne ud af byen.

LÆS OGSÅ

Trafikken er et tema, som partierne nu fokuserer på i valgkampens slutspurt.

Ayfer Baykal beklager, at socialdemokraterne er rede til at acceptere langt flere biler i byen end vedtaget i kommunens klimaplan, der skal arbejde frem mod at gøre den danske hovedstad CO2-neutral i 2025.

»Investeringer i cyklisme er langt bedre end investeringer i andre transportformer, uanset om man ser på samfundsøkonomi, miljø eller sundhed. Men Socialdemokraternes trafikudspil fokuserer meget entydigt på en havnetunnel til 30 milliarder kroner«, skriver SF-borgmesteren.

S: Bilkøer koster liv

Socialdemokraternes Jakob Hougaard lover, at partiet vil bestræbe sig på at fjerne bilisternes problemer med at komme frem i byen.

»Hverken SF og Enhedslisten eller de borgerlige partier vil for alvor gøre noget ved bilkøerne, og det koster hver dag en københavner livet«, advarer han i en pressemeddelelse.

»Der er brug for at trafikken hurtigst muligt ledes uden om den centrale bykerne via en havnetunnel for at undgå, at tusinder af københavnere dør for tidligt af den forurening, der følger med bilkøerne«, fortsætter han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce