Bycykler. Bycykelprojektet har afsløret store partipolitiske forskelle hos både de radikale og de konservative.
Foto: LASSE KOFOD (arkiv)

Bycykler. Bycykelprojektet har afsløret store partipolitiske forskelle hos både de radikale og de konservative.

Vakkelvornt bycykelprojekt splitter politiske partier

Partifæller på tværs af kommunale og regionale grænser er dybt uenige om bycyklerne.

Politik

Da bestyrelsen i By- og Pendlercykelfonden i mandags besluttede at fortsætte København og Frederiksberg Kommunes udskældte bycykelprojekt, udstillede de en dyb uenighed internt i flere politiske partier.

For med beslutningen, der blev båret igennem af det smallest mulige flertal i fondens bestyrelse, udpensledes det, at både de konservative og de radikale står dybt splittede i holdningen til bycyklerne.

To af de tre, der stemte ja til at lade projektet køre videre, er nemlig fondens formand, den konservative Frederiksberg-politiker Nikolaj Bøgh og de radikales Charlotte Fischer, der er udpeget af Region Hovedstaden.

Og med deres ja gik de direkte imod deres partifæller på Københavns Rådhus, hvor både de konservative og de radikale har været blandt de argeste modstandere af bycykelprojektet.

Københavnsk radikal: Overrasket og chokeret over beslutningen

De radikales teknik- og miljøordfører i København, Mette Annelie Rasmussen, lægger ikke skjul på, at hun bestemt ikke bifalder bestyrelsens beslutning.

»Jeg er overrasket og chokeret over, at man ikke vælger at imødekomme Københavns Kommunes ønske om at få lov at kigge sagen igennem igen. Jeg forstår ikke hastværket. Jeg synes, det er en besynderlig fremgangsmåde«, siger Mette Annelie Rasmussen og fortsætter om uenigheden med sin partifælle.

»Charlotte (Fischer, red.) må have sin egen holdning til bycyklerne. Jeg formoder, der er en forklaring på, at hun har følt, at hun skulle stemme, som hun gjorde. Jeg kommenterer på sagen som teknik- og miljøordfører for Radikale Venstre i København, mens Charlotte Fischer sidder i bestyrelsen og dermed varetager bycykelfondens interesser. Der er måske en forskel«, siger Mette Annelie Rasmussen, der dog ikke vil gå nærmere ind i, hvad der ligger til grund for de forskellige radikale holdninger til bycyklerne.

Det vil Charlotte Fischer dog gerne:

»Vi er ikke i den fase, hvor det handler om, hvorvidt man kan lide bycykler og det projekt her. Beslutningen i mandags handlede om jura. Vi har sendt et påkrav til GoBike for tre uger siden om, at hvis ikke de leverer det, vi kræver, så trækker vi stikket. De leverer så, mod forventning, det, vi har krævet, og derfor er vi i en situation, hvor bestyrelsen skal varetage fondens interesser. Vurderingen fra både vores advokat, direktør og formand er, at vi risikerer, at GoBike kan komme efter os med et erstatningskrav for ikke at overholde vores del af aftalen, hvis vi trækker stikket nu«.

Så du har sagt ja til noget, du dybest set helst havde sagt nej til?

»Nej, nej. Jeg er anderledes positiv over for det her projekt. Jeg har aldrig delt borgerrepræsentationens holdning. Jeg vil gerne have det op at køre, men det er bare fuldstændig irrelevant for den beslutning, vi skulle tage i mandags. Selv hvis jeg havde været imod bycyklen, synes jeg simpelthen ikke, jeg kunne tage ansvar for risikoen for, at GoBike kunne komme efter os«, siger Charlotte Fischer.

Bo Nissen Knudsen er formand for Radikale Venstre i København og dermed for både de radikale på Københavns Rådhus og i Region Hovedstaden, hvor Charlotte Fischer er valgt. Han kalder situationen for »speciel«.

Vi er klar over, at vi har deponeret en del af vores beslutningskompetence i fonden, men vi havde aldrig forestillet os, at vi skulle ende i denne situation

»I København har vi været imod projektet fra starten. Derfor kan det godt være lidt svært at finde en grimasse, der kan passe over alle de forviklinger, der er kommet nu«, siger han og fortsætter:

»Jeg er som formand i København bagland for både de radikale på rådhuset og på regionsgården. Og så stiller det store krav til ens humoristiske sans, at de mener, de er nødt til at stemme forskelligt«.

Også de konservative er splittet om bycyklerne

De interne politiske uenigheder begrænser sig dog ikke kun til de radikale. For historien om bycyklerne har ligeledes vist, at en konservativ i København langtfra er det samme som en konservativ på Frederiksberg.

Rasmus Jarlov, den konservative leder i København, kaldte eksempelvis i mandags bycykelprojektet »en farce« og sagde, at »borgerne virkelig må undre sig over, hvad der foregår«. [TV]

»Jeg synes, det er ærgerligt, det fortsætter. Jeg havde gerne set, at projektet blev stoppet, fordi jeg tror ikke på, at det bliver en succes nogensinde«, sagde han mandag aften til Politiken.

Og selvom By- og Pendlercykelfondens formand, den konservative Frederiksberg-politiker Nikolaj Bøgh »for så vidt godt kan forstå«, at det kan se mærkeligt ud, at konservative i henholdsvis København og på Frederiksberg ikke har samme holdning til bycykelprojektet, så er der en god grund, mener han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Kommunalpolitik er jo netop kommunalt, og der er tit lidt variation i holdningerne. Vi har en forskellig opfattelse af, hvad en kommunes opgaver er, idet de konservative i København nok ser lidt mere snævert på det end os«, siger Nikolaj Bøgh og fortsætter:

Jeg er som formand i København bagland for både de radikale på rådhuset og på regionsgården. Og så stiller det store krav til ens humoristiske sans, at de mener, de er nødt til at stemme forskelligt

»På Frederiksberg har de konservative været i spidsen for kommunen siden 1909 - altså i 106 år, mens de konservative i København altid har været et oppositionsparti. Det gør, at vi nok ser lidt forskelligt på tingene og har en lidt forskellig politik på nogle områder«.

Vil det sige, at politisk taktik og kommunegrænser står over politisk ideologi hos de konservative, når det kommer til bycyklerne?

»Jeg synes ikke, det er taktik, Jeg synes, det er politik. Det handler om, hvad det er for nogle redskaber, man anvender for at nå sine mål. Vi er enige med de konservative i København i forhold til både syn på bilisme, parkeringspladser og så videre. Men vi synes, bycyklerne er et ekstra alternativ som gør, at det bliver attraktivt ikke at tage bilen. Og begge kommuner er jo hårdt plaget af mangel på parkeringspladser, kødannelser og masser af trafik, der gør det besværligt at komme rundt«.

Også borgmesteren har slingret i sin opbakning

Enhedslistens borgmester for teknik og miljø i København, Morten Kabell, har været en begejstret tilhænger af projektet hele vejen, siden han fik borgmesterkæden.

Men siden den økonomiske vakkelvornhed i projektet er kommet for en dag, er han blevet en udtrykt skeptiker. I sidste måned var han så deprimeret over udviklingen, at han direkte talte hele ideen bag projektet ned:

»Byens borgere har cykel selv, og efter at DSB trak sig fra projektet i marts, er det omsonst med et regionalt pendlercykelsystem. Godt nok sætter turisterne pris på bycyklerne, men antallet af hotelcykler eksploderer i de her år. Der er næsten 3.000 af dem. Det synes jeg ikke, vi skal bruge millioner på at konkurrere med«, sagde Morten Kabell blandt andet til Berlingske.

Og efter at Gobike for få dage siden har forsøgt at panikredde det hele med en bankgaranti, og efter at bycykelfondens bestyrelse havde stemt Københavns Kommunes repræsentant ned, er de dybe rynker i Morten Kabells pande ikke forsvundet, for som han sagde forleden til Politiken:

»Det er klart, at Københavns Kommune nu med alle midler vil forsvare Københavns Kommunes økonomi og økonomiske interesser. Det betyder, at vi ikke udbetaler en krone, med mindre vi har sikkerhed for, at den oprindelige aftale bliver opfyldt«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Radikale i København: Sidste ord er ikke sagt endnu

De radikale i København har dog ikke opgivet håbet om at få ændret på Charlotte Fischer og resten af By- og Pendlercykelfondens bestyrelses beslutning om at videreføre bycykelprojektet.

Den radikale teknik- og miljøordfører i København, Mette Annelie Rasmussen vil nemlig nu bede juristerne i Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning om at granske mulighederne for alligevel at komme ud af aftalen med GoBike.

»Vi vil have undersøgt, hvordan vi kunne ende i denne situation. Vi er klar over, at vi har deponeret en del af vores beslutningskompetence i fonden, men vi havde aldrig forestillet os, at vi skulle ende i denne situation«, siger hun og fortsætter:

»Og så vil vi have undersøgt, hvordan vi kunne ende der, hvor vi tilsyneladende har bundet københavnske skattekroner på en måde, hvor det politiske handlerum er væk«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    POLITIKEN BIO

    Missede du CPH:DOX?

    Lige nu kan du se fem særligt udvalgte film fra CPH:DOX her på politiken.dk. Helt gratis.

    Du kan for eksempel se kunstnergruppen Superflexs 'The Mærsk Opera' om skabelsen af den omstridte københavnske opera.

    Filmene vil kun være tilgængelige i et par dage.

    Se filmene her

Annonce