Foto: Nanna Navntoft

Lars Løkke har suverænt flest Facebook-følgere – Mette Frederiksen skraber bunden

Statsministeren har over dobbelt så mange følgere på Facebook, Twitter og Instagram som den næstmest populære partileder – og over fem gange så mange som sin ærkerival. Men kan det veksles til stemmer?

Politik

Da statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) 22. juli lagde seks billeder på Facebook fra sit besøg på Spejdernes Lejr i Sønderborg og skrev tak for besøget, likede næsten 4.500 danskere opslaget.

Da hans nærmeste rival og landets anden reelle statsministerkandidat, Mette Frederiksen (S), tre dage senere lavede et lignende opslag fra samme spejderlejr, fik det over 3.000 færre likes.

Den store forskel kan være et tilfælde, men den kan også være et udtryk for den store forskel, der er på statsministerens rækkevidde på det sociale medie sammenlignet S-formandens.

For mens Lars Løkke Rasmussen kan bryste sig af, at mere end 200.000 danskere følger ham på Facebook, er der blot 66.000 danskere, der følger Mette Frederiksen.

Altså en tredjedel af Løkkes.

Det viser en kortlægning af partiledernes følgere på Facebook, Twitter og Instagram, som firmaet Cuponation har lavet.

Kun Pape er mindre end Frederiksen

Lægger man følgerne på Twitter og Instagram oveni, ser det endnu værre ud for Mette Frederiksen, som kun er til stede på Facebook. Således får Løkke over 340.000 følgere mod Frederiksens 66.000.

Dermed har Lars Løkke Rasmussen samlet 5 gange flere følgere end Mette Frederiksen.

Det gør Løkke til den absolut mest populære partileder på sociale medier – hans nærmeste konkurrent, Liberal Alliances Anders Samuelsen, har godt 135.000 følgere.

Omvendt er det kun Konservatives Søren Pape Poulsen, der med sine omkring 58.000 følgere har færre end Mette Frederiksen.

Frederiksen er størst i den virkelige verden

Ude i den virkelige verden ser styrkeforholdet noget anderledes ud.

Socialdemokratiet har gennem de sidste mange meningsmålinger ligget langt foran Venstre, og samtidig er der klart flest danskere, der peger på Mette Frederiksen som deres foretrukne statsminister.

I februar svarede hele 45 procent i en Megafon-undersøgelse, at de foretrak Mette Frederiksen, mens kun 24 procent pegede på Løkke som den oplagte statsminister.

Så hvorfor er det omvendt på Facebook?

Sociale medier er på mange måder blevet vor tids forsamlingshus

Forklaringen skal blandt andet findes i Venstres og Socialdemokratiets forskellige vælgerskarer, siger Kirsten Drotner, som er professor i medievidenskab på Syddansk Universitet og forsker i sociale medier. Ved de seneste valg har Venstres vælgere nemlig generelt været yngre end Socialdemokratiets.

»Vi ved fra flere undersøgelser, at unge ofte er mere aktive end ældre med at melde sig ind i forskellige grupper, herunder politiske partier og politikere«, siger Kirsten Drotner.

Følgere kan købes

En anden forklaring kan slet og ret bygge på, hvor mange penge de to partier bruger på sociale medier.

Både hvor mange de bruger på medarbejdere, der koncentrerer sig om sociale medier, men også på at betale Facebook for at booste opslag, som dermed kommer ud til flere, siger Trine-Maria Kristensen, der rådgiver virksomheder om sociale medier.

Det er ikke, fordi Socialdemokraterne er udygtige, men de bruger i højere grad Facebook til politiske udmeldinge

Hun påpeger, at Venstre virker dygtigere end Socialdemokratiet til at bruge de sociale mediertil det, de er lavet til, den personlige kontakt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Fordi vi er vant til, at kommunikationen på Facebook er forholdsvis personlig, ræsonnerer det bare bedre hos os, hvis politikere, kendte og meningsmagere taler som os andre fra et person- og individfokus i stedet for at tale som ’vi her i partiet mener’«, siger hun.

»Jeg har en opfattelse af, at Løkke – eller hans social media-manager, det kan vi jo ikke vide – er dygtig til at bruge de sociale medier på netop den måde. Det er ikke, fordi Socialdemokraterne er udygtige, men de bruger i højere grad Facebook til politiske udmeldinger«, siger hun.

V bruger flere penge end tidligere

Venstre oplyser da også, at partiet bruger flere ressourcer på sociale medier end tidligere, ikke mindst på medarbejderfronten, ligesom partiet af og til køber annoncer og boosts fra Facebook.

Lars Løkke Rasmussen selv bruger også en del kræfter på sociale medier, som han kalder »vor tids forsamlingshus«.

»Sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram giver mig mulighed for at være i direkte kontakt med folk hele tiden. Jeg kan få en fornemmelse af, hvad der optager dem, og jeg kan få lov til at nuancere mine holdninger bedre, end 30 sekunders tv-klip ofte giver mulighed for. Samtidig prøver jeg at svare og at gå i dialog så ofte som muligt, så det ikke bare er envejskommunikation«, skriver statsministeren i en mail til Politiken.

Svært at veksle følgere til stemmer

I en tid, hvor valgkampe i stigende grad digitaliseres, er det »en kæmpe fordel« at have en solid platform på de sociale medier, siger Bo Bredsgaard Lund, der er forfatter til flere bøger om politisk kommunikation.

»På den måde har Løkke en konkurrencefordel i forhold til Frederiksen, såfremt han formår at veksle følgere til vælgere«, siger han og tilføjer, at Løkkes forspring i høj grad kan forklares gennem hans flerårige perioder som både tidligere og nuværende statsminister – og hans brug af humor og selvironi på sociale medier.

Den første del af analysen er Trine-Maria Kristensen ikke enig i.

For sammenlignet med hele vælgerskaren er forskellen mellem Løkkes og Frederiksens antal af følgere er stadig så relativt lille, at Socialdemokratiet hurtigt vil kunnebetale sig til at nå ud til mange flere, når valgkampen begynder.

Aktive følgere er mere værd end sovende

Og så er det faktisk ikke antallet af følgere, der er vigtigst, tilføjer hun. Det er antallet af aktive følgere, som kommenterer og deler opslag, der betyder noget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hvis en af dine venner deler et opslag fra Løkke, bliver det mere troværdigt og får langt større gennemslagskraft hos dig, end hvis du ser det direkte hos Løkke. Derfor er det faktisk bedre at have 5.000 aktive følgere end at have 350.000 sovende«, siger hun.

Og lige præcis på dét parameter ser det ud til, at styrkeforholdet mellem Løkke og Frederiksen er noget mere lige.

På deres seneste 10 opslag har Frederiksen sammenlagt fået omkring 17.000 likes, 1.100 kommentarer og 511 delinger, mens Løkke har fået 19.700 likes, 998 kommentarer og 569 delinger.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Socialdemokratiet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce