dyrt. Nato er bekymrede for, at nye flykøb og ikke mindst driften af nye kampfly, der skal afløse F-16-flyene, i fremtiden vil sluge en stadig større del af forsvarsbudgettet.
Foto: Joachim ADRIAN

dyrt. Nato er bekymrede for, at nye flykøb og ikke mindst driften af nye kampfly, der skal afløse F-16-flyene, i fremtiden vil sluge en stadig større del af forsvarsbudgettet.

Politik

Nato advarer Danmark mod udgifter til kampfly

Milliardkøbet af nye kampfly kan komme til at sluge penge fra resten af forsvaret, skriver Nato i en rapport. K og DF vil bruge flere penge, S og R tøver.

Politik

Køb af nye kampfly og udgifterne til at holde dem i luften vil være en trussel mod økonomien i resten af det danske forsvar. Sådan lyder vurderingen i en rapport fra embedsmænd i Nato.

Alliancen gennemgår hvert år medlemslandenes forsvar, og i vurderingen af Danmark, der er offentliggjort på Forsvarsministeriets hjemmeside, konstaterer Nato, at forsvarsbudgettet er blevet mindre i 2015 og 2016 og fortsætter derefter: »Købet af nye kampfly vil være en ressourcemæssig udfordring, og Danmark bør sikre sig, at købet ikke påvirker andre dele af forsvaret negativt«.

Hvis det er meningen, at pengene skal findes inden for det normale forsvarsbudget, er Nato's bekymring i høj grad velbegrundet

Bag Nato’s diplomatsprog gemmer der sig ifølge flere eksperter en bekymring for, at flykøbet og ikke mindst driften af de nye kampfly, der skal afløse F-16-flyene, i fremtiden vil sluge en stadig større del af forsvarsbudgettet.

»Det er en reel bekymring, at man ender med at betale så mange penge for flyvevåbnets indkøb af F-35 eller et andet fly, at der vil være mange andre investeringer, som man ikke kan foretage. Danmark kan ende i det paradoks, at vi måske har råd til at købe de fly, men det er ikke sikkert, at du får råd til at bruge dem«, siger Mikkel Vedby Rasmussen, der er professor ved Københavns Universitet.

40-60 milliarder i drift

Politikerne har i høj grad fokuseret på købsprisen på op til 20-30 milliarder kroner for de nye fly. Men typisk er udgifter til drift og nyudvikling af kampfly dobbelt så store som købsprisen regnet over flyenes levetid på 30-40 år. Levetidsomkostningerne for de nye kampfly er estimeret til mellem 40 og 60 milliarder kroner.

De nøjagtige udgifter er svære at beregne på grund af mange ubekendte faktorer i flyenes levetid såsom brændstofpriser, slid, flyvemønstre, lønninger og ikke mindst omkostninger til nyudvikling.

LÆ S OGSÅ

Derimod er de nuværende udgifter til de danske F-16-fly velkendte. I 2014 kostede det ifølge flyvevåbnet 814 millioner kroner at gennemføre sammenlagt 8.000 flyvetimer.

Baseret på de senest tilgængelig tal fra den amerikanske rigsrevision vil et tilsvarende antal flyvetimer i F-35, der regnes som favorit til at blive Danmarks nye kampfly, koste 1,75 milliarder kroner.

Det betyder, at der skal findes over 900 millioner kroner ekstra til flyvetimer, hvis F-35 vinder konkurrencen, og Danmark skal bruge kampfly i samme omfang som hidtil. De to øvrige flytyper i konkurrencen, Eurofighter og F-18 Superhornet, koster ifølge de seneste beregninger nogenlunde det samme som F-16 per flyvetime.

De nye kampfly vil kræve flere penge, det kan ikke holdes inden for det budget, vi kender i dag

Forsvarsminister Peter Christensen (V) har ikke svaret på spørgsmål om Nato’s advarsel, men i en skriftlig kommentar fremhæver han, at »driftsomkostningerne forbundet med de tre kampflykandidater er også en del af den samlede evaluering i Nyt Kampfly Program, herunder kandidaternes levetidsomkostninger, anskaffelsesomkostninger og risiko«.

Beslutning udskudt fire gange

Den gigantiske regning for indkøb og levetidsomkostninger har ført til udskydelse af den endelige beslutning om typevalg og antallet af nye kampfly fire gange inden for et år. Senest udskød regeringen beslutningen til foråret, og forsvarsministeren udskiftede departementschefen, der står i spidsen for forberedelserne af købet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Partierne bag forsvarsforliget har bundet sig til, at flykøbet skal kunne betales inden for rammerne af forsvarets almindelige budget på cirka 20 mia. kr.

»Hvis det er meningen, at pengene skal findes inden for det normale forsvarsbudget, er Nato’s bekymring i høj grad velbegrundet«, siger Henrik Breitenbauch fra Center for Militære Studier.

Forsvarsordførerne Rasmus Jarlov (K) og Marie Krarup (DF) er heller ikke overraskede over Nato’s advarsler, og begge partier vil finde flere penge til forsvaret.

»Jeg synes, at vi skal være ærlige i det her. De nye kampfly vil kræve flere penge, det kan ikke holdes inden for det budget, vi kender i dag«, siger Rasmus Jarlov.

Martin Lidegaard (R) mener, at økonomien i flykøbet »er helt central«, og at Danmark »skal bruge så få penge som muligt«. Henrik Dam Kristensen (S) peger på, at der skal være styr på forsvarets økonomi, og Socialdemokraterne vil som udgangspunkt ikke finde flere penge.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce