Foto: Jens Dresling

Folketinget

Borgernes vagthund afviser at undersøge rekordmange klager

Siden 2012 har Folketingets Ombudsmand afvist at undersøge mere end 4.500 klager fra borgere i Danmark.

Folketinget

Langt flere borgere end tidligere får aldrig undersøgt deres sag til bunds, når de klager til borgernes vagthund, Folketingets Ombudsmand. De seneste fire år er antallet af klager, som ombudsmanden afviser at igangsætte en undersøgelse af, steget med 40 procent. Fra 908 afviste klager i 2012 til 1.281 klager i 2015. I alt er klager fra mere end 4.500 borgere blevet afvist siden 2012.

Det fremgår af konklusioner i ombudsmandens årsberetning, som offentliggøres til april, men som Politiken er i besiddelse af. Hos Foreningen Far, der repræsenterer forældre i hele Danmark i blandt andet skilsmissesager, kalder formand Jesper Lohse udviklingen »alarmerende«.

»Vi ser tydelige mønstre på, at borgerne i mange tilfælde behandles i strid med loven. Ombudsmanden er sidste led, hvor man kan klage. Men når man ser på, hvor mange der går forgæves, er det efterhånden blevet et ubrugeligt led for alt for mange«, siger Jesper Lohse.

Vi ser tydelige mønstre på, at borgerne i mange tilfælde behandles i strid med loven

Ifølge loven kan ombudsmanden afvise at behandle klager, alene fordi han ikke ønsker eller har tid til at gå ind i sagen. Også selv om der kan være begået fejl.

Når ombudsmanden afviser at undersøge en klage, betyder det, at der aldrig tages endeligt stilling til, om der er sket fejl eller ej. Afvisningen kan ske, uden at der foretages partshøringer eller indhentes yderligere oplysninger i sagen. Ombudsmandens afgørelser følges i langt de fleste tilfælde.

I et interview med Politiken forklarer ombudsmand Jørgen Steen Sørensen, at stigningen skyldes, at man i dag laver en hårdere prioritering af borgernes klager end tidligere. I stedet bruger man tiden på eksempelvis at styrke ombudsmandens tilsyn, ligesom man tager flere sager op af egen drift.

»Jeg kan godt forstå frustrationerne, men jeg mener, at vi i dag får mere ombudsmand for pengene end tidligere. Vi kan eksempelvis se, at andelen af gange, ombudsmanden udtrykker kritik, ikke er reduceret de seneste år«, siger Jørgen Steen Sørensen.

Annonce

Foreninger: Styrk ombudsmanden

Han forklarer, at alle klager hos ombudsmanden bliver »screenet« af jurister inden afvisning. På den måde skal man undgå at afvise klager, hvor der kan være begået alvorlige fejl. Men det er ikke godt nok, mener Jesper Lohse.

Så sent som i januar klagede han forgæves til ombudsmanden på vegne af en række forældre, der ifølge Lohse ser ud til at være blevet behandlet ulovligt.

»Hvordan ombudsmanden prioriterer sin tid, kan jeg ikke gøre mig klog på. Men der, hvor alle alarmklokker bør ringe, er, når der ikke er tid til at undersøge de klager, der kommer ind. Så er der noget helt galt, og det er desværre det, vi oplever«, siger Jesper Lohse, der opfordrer politikerne på Christiansborg til at tage problemet alvorligt.

Formanden for Danske Handicaporganisationer roser ombudsmanden for de seneste år at have sat mere fokus på handikappedes forhold. Alligevel er handikapformand Thorkild Olesen nervøs for, at der med tiden kommer for lidt fokus på klager fra ’den almindelige borger’. Han opfordrer derfor politikerne til at sætte flere ressourcer af til ombudsmanden.

LÆS ARTIKEL

»Jeg synes, man burde styrke borgerdelen af ombudsmanden. En mulighed er, at man deler ombudsmandsinstitutionen op i flere kontorer, så man får mere ekspertise på små områder, hvor der er kompleks lovgivning«, siger Thorkild Olesen. Han henviser til, at man i 2012 oprettede et børnekontor, der specialiserede sig i børnesager.

Folketingets Ombudsmand består i dag af 100 jurister, der kontrollerer en forvaltning med i alt 800.000 medarbejdere. Hvert år modtager ombudsmanden knap 5.000 klager. Af dem ender 10-15 procent med at føre til en tilbundsgående undersøgelse. Resten afvises eller sendes til anden myndighed, som skal træffe afgørelse i stedet. Juraprofessor ved Aarhus Universitet Søren Mørup er ikke overrasket over stigningen i antallet af afviste sager. Han forklarer, at ombudsmand Jørgen Steen Sørensen allerede ved sin tiltrædelse gjorde det klart, at han ville anlægge en hårdere prioritering i klagesager end sin forgænger.

»Er det i sig selv et problem? Nej, ikke nødvendigvis, da man i mange år har brugt meget tid på at behandle klager, som ikke førte til ret meget«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden