Annonce
Annonce
Uddannelse

Specialbørn kommer i svage klasser

Over halvdelen får ingen støtte i timerne i skolen, viser ny undersøgelse.

Annonce

Kun 4 ud af 10 af de elever, der er blevet inkluderet i folkeskolens normalundervisning, får støtte i undervisningen. Det viser en undersøgelse, der offentliggøres i dag af Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI), og som er bestilt af Undervisningsministeriet.

»Meget overraskende«, vurderer Anna Amilon, der er seniorforsker ved SFI.

Kommer i udfordrede klasser

»Det er et problem, at de ikke får støtte. De her elever er blevet bedømt til at være fagligt svage, siden de har været i et specialtilbud«, siger hun og tilføjer:

»En forklaring kan være, at der mangler ressourcer. Hvis tilbageførte elever skal have mulighed for at følge med, skal de have den støtte, de har brug for. Ellers går hele grundideen med inklusion tabt«.

Inklusion er blevet en spareøvelse

Mette With Hagensen, forældreformand

LÆS OGSÅStøtte til diagnosebørn forsvinder

Rapporten bygger på data fra 9.308 folkeskoleelever fordelt over 423 klasser og 165 skoler, der er repræsentativt udvalgt.

Undersøgelsen viser også, at de inkluderede børn ofte kommer i klasser, der i forvejen har faglige og sociale udfordringer, hvilket Anna Amilon stiller spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i.

Det er ikke undersøgt, hvorfor det er sådan, men Amilon peger på, at inkluderede elever ofte kommer fra lavtuddannede familier med lav indkomst, der ofte bor steder i landet, hvor de familier er overrepræsenteret, også på skolerne.

Inklusion som spareøvelse

I 2012 aftalte regeringen og KL, at 96 procent af alle elever i folkeskolen i år skal inkluderes i normalundervisningen.

Både Danske Skoleelever og Skole og Forældre bekræfter billedet af inkluderede børn uden støtte i timerne.

»Inklusion er blevet en spareøvelse. Mange steder kan vi ikke se, at pengene er fulgt med«, siger Mette With Hagensen, der er forældreformand.

LÆS OGSÅBørn med særlige behov trives mindre godt i folkeskolen

KL og regeringen aftalte ellers, at kommunerne skulle bruge »frigivne ressourcer på specialundervisning« på at styrke almenundervisningen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) siger, at tilbageførte elever »skal have den støtte, de har brug for«, og tager tallene alvorligt: »De her tal er bekymrende. Derfor dykker vi nu ned i dem og tager en drøftelse med KL og folkeskoleforligskredsen«.

KL ønsker ikke at kommentere rapporten, da de ikke har nærlæst den.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce