Annonce
Annonce
Uddannelse

Fra i dag kan du let sammenligne gode og dårlige skoler

Undervisningsministeriet har nu samlet informationer om skolers karakterer, trivsel og fravær i én databank, der skal være let at bruge for alle.

Annonce

Skod eller super. Nu bliver det nemmere at sammenligne hver enkelt af landets grundskoler – både folkeskoler og frie grundskoler – med hinanden.

Klokken 12 går Undervisningsministeriet i luften med et nyt digitalt værktøj, der betyder, at elever, forældre, skoleledere – og alle andre – kan klikke sig frem til nøgleinformationer på alle skoler. Blandt andet, hvordan eleverne trives på skolen, hvor meget fravær de har, og hvilke karakterer, de får.

Dokumentation Link til undervisningsministeriet

Undervisningsminister Ellen Trane Nørbys (V) forhåbning er, at mere åbenhed vil give mere kvalitet og bedre resultater ude på skolerne.

»Vi vil gerne lave et redskab, der sætter forældrene i stand til at engagere sig mere, men også giver lærere, skoleledere og kommunalpolitikere bedre indsigt i, hvordan det ser ud på skolerne i landet, så man bedre kan sammenligne. Og så man kan se, hvem der har været bedre til at håndtere alt fra antimobning og til at sikre gode faglige resultater, så man kan lade sig inspirere af hinanden«, fortæller Ellen Trane Nørby.

Strid om ranglister

FAKTA

Det kan du sammenligne skolerne på:
  • Elevfravær
  • Skolens karakterer
  • Skolens karakterer korrigeret for, hvad man kan forvente i forhold til skolens socioøkonomiske baggrund
  • Tal for, hvordan eleverne trives socialt såvel som fagligt, ro og orden
  • Elevernes uddannelsesstatus efter afslutningen af 9. klasse
  • Andelen af fag dækket af undervisere med linjefagskompetence eller tilsvarende
  • Oplysninger om elevsammensætningen på skolerne

Kilde: Undervisningsministeriet

Offentliggørelse af karakterer og deciderede ranglister har siden Anders Fogh Rasmussen kom til magten i 2001 delt vandene på Christiansborg. Især Venstre har argumenteret for mere åbenhed, og i 2011 valgte daværende undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V) at lægge en rangliste, baseret på skolernes karakterer, ud på ministeriets hjemmeside. Knap nok havde den socialdemokratiske undervisningsminister Christine Antorini dog sat sig til rette i ministerstolen i oktober 2011, før hun fjernede listen fra hjemmesiden.

LÆS OGSÅ Ranglister over skolers karakterer bliver skrottet i dag

Når Ellen Trane Nørby i dag gør det muligt, at alle selv kan gå ind og klikke forskellige skoler af og se, hvordan de klarer sig i forhold til hinanden, er der ikke tale om en rangliste, understreger hun.

»En rangliste og det redskab, vi nu laver, kan ikke sammenlignes. Når man diskuterer kvalitet i skolen, er det vigtigt, at man ikke kun gør det ud fra ét tal, men ud fra langt mere data baseret på et komplekst system, der er brugervenligt, så alle kan trække de informationer ud, som de er interesserede i«, siger hun.

Forsker: Åbenhed er godt for kvaliteten

Niels Egelund, der er professor og skoleforsker ved DPU, Aarhus Universitet, vurderer, at det nye sammenligningsværktøj på sigt vil resultere i en højere kvalitet ude på skolerne.

Vi vil gerne lave et redskab, der sætter forældrene i stand til at engagere sig mere

Ellen Trane Nørby (V), undervisningsminister

»Det får en stor betydning, fordi skolelederne får et redskab, hvor de netop kan se: Hvor ligger jeg henne i forhold til andre skoler«, siger han og tilføjer:

»De ledertyper, der er skoleledere i dag, er ledere med stort L. Skolelederne har fået større beføjelser og mere ansvar i forhold til for fem år siden, hvor mange anså sådanne data her for at være ligegyldigt«.

LÆS OGSÅUndervisningsminister: Skoler skal gribe friheden og gå egne veje

Samtidig kritiserer han, at en af de ting, man kan sammenligne skolerne ud fra, er elevernes herkomst. Det er følge Niels Egelund uheldigt, fordi det kan få nogle forældre til at vælge bestemte skoler fra.

»Problemet er, at vi ved, at når over 30 procent af eleverne på en skole er tosprogede, begynder forældrene at tage deres børn ud. Når vi når over 40 procent, begynder det at påvirke alle elevers faglige niveau, og når vi når over 50 procent, bliver det endnu værre«, siger han.

Men de tal har været offentligt tilgængelige på skolerne siden 2007. Derfor vil det ikke give mening at holde dem hemmelige, forklarer undervisningsministeren:

»Grundlæggende handler det om ikke at skjule noget. At fjerne de informationer ville være i modstrid med initiativet om mere åbenhed«.

Fra klokken 12 kan alle interesserede finde tallene for skolerne på Undervisningsministeriets hjemmeside - eller læse mere på Politiken.dk.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce