Annonce
Annonce
Uddannelse

Reportage: En skoledag med fransk, fællessamling og mange fag

For 11-årige David Frederiksen er mandag lig med 7- timers skoledag, 6 forskellige fag og rigtig meget sidden stille.

Skolereformen år 2: serie

Med skolereformen er folkeskolen i gang med en af de største omvæltninger nogensinde.

Politiken følger resten af skoleåret Grøndalsvængets Skole i København i arbejdet med reformen på godt og ondt. Vi taler med både forældre, elever, lærere og skolelederen – og sætter blandt andet fokus på lektietid, skoledage til klokken 15.30, understøttende undervisning og lærernes forberedelsestid.

7.41: Ud ad døren

»Har du husket buskortet, skat?«.

Det er stadig kulsort udenfor, da 11-årige David Frederiksen lukker jakken og trækker en mørkeblå FCK-hue godt ned over ørerne.

Det er mandag morgen hos familien Frederiksen i Københavns Nordvestkvarter. David Frederiksen trækker en proppet skoletaske på ryggen og tager en FCK-sportstaske over den ene skulder. Den er fyldt med støvler og tøj til fodboldtræningen, som ligger lige efter skoletid. David er holdets målmand. Buskortet skal han bruge for at komme til træning, og han har det med, får mor Maria Frederiksen at vide. Således forsikret kan hun sende sit lille pakæsel ud ad døren.

Med et »god dag, skat!« og et kys på panden sætter David kurs mod Grøndalsvængets Skole.

8.28: Uro i fransktimen

Første fag er fransk, og der er vild uro i det lille klasselokale på skolens øverste etage. Franskholdet er blandet af elever fra skolens to 5.-klasser, og den uvante sammensætning ser ud til at gejle nogle af eleverne op.

Første hold elever er blevet sendt på kontoret, og i et forsøg på at skabe ro har fransklæreren fundet en fransk sang om, at man skal være stille, når læreren har hånden i vejret. ’Mains en l’air’ strømmer ud af højttalerne for tredje gang, men larmen aftager kun lidt.

LÆS OGSÅFør skolereformen til dørs i stedet for at slå den i bakgear

David sidder som en af få elever roligt i klassen og noterer det, der står på tavlen. »Tu as un frère? – har du en bror«, skriver han. Det er meningen, at eleverne skal tale sammen om, hvor mange brødre og søstre de har, men David er ikke blevet spurgt endnu. Han skæver op mod uret.

»Der er stadig 12 minutter endnu«, siger han til sidemanden, mens ’Mains en l’air’ kommer på for fjerde gang.

8.50: Symboler og kristendom

»Hvad er tegn – hvad kan de bruges til?«.

David er rykket ind til resten af 5. v i lokalet ved siden af. Nu står der kristendom på skemaet, og her har klasselæreren, Jesper Sonander Westphal, bedre held med at holde styr på gemytterne. David rækker hånden op.

»Tegn kan man bruge til nærmest at tale uden ord«, siger han.

Det føles som et fængsel for mig

David Frederiksen

»Den forklaring kan jeg rigtig godt lide, David«, siger læreren.

Resten af timen går med gruppearbejde om symboler i hverdagen, inden klokken ringer ud til dagens første frikvarter.

9.36: Smørklat i sandhjørnet

»Hvad er det?«.

David står i et sandet hjørne af skolegården og betragter veninden Dina Middleton. Hun trækker sin ene solide vinterstøvle gennem det våde sand, så den skaber et slags mønster.

»Et monster«, svarer hun og tegner videre med foden.

»Med tre øjne«, spørger David skeptisk.

FOLKESKOLENNu begynder folkeskolereformen at falde fra hinanden

En dreng fra en af mindre klasser slutter sig til dem og får en krammer. Louis hedder han, men de kalder ham ’Fumtum’. Dina snupper hans blå hue og kaster den over til David, mens ’Fumtum’ flagrer rundt og forsøger at fange den. Han har røde kinder, og et bredt grin afslører et asymmetrisk mønster af manglende tænder. Netop som han fanger sin hue, ringer klokken ind til næste time.

10.05: Fællessamling

»God formiddag, Grøndalsvængets Skole!«.

Skolens elever har sat sig til rette på gymnastiksalens gulv. Der er fællessamling, hvor hele skolen sætter fokus på et element af elevernes trivsel. David sidder med albuerne på knæene og hænderne mast ind i kinderne, mens en lærer fortæller om god klassekultur.

»Min fod sover«, siger David, da fællessamlingen er slut. På vej op i klassen prøver han at ryste blod tilbage i benet.

10.40: Bogjagt i biblioteket

»Har I en bog om fodbold? Sådan en ’alt om Christiano Ronaldo’ for eksempel?«

Mens resten af klassen laver øvelser i at finde grundled og udsagnsled og sætte kommaer, har Davids bordgruppe fået lov til at gå ned på biblioteket og finde en frilæsningsbog. Der er helt roligt i det store rum, og børnene går rundt mellem rækkerne af bøger og kigger.

Drengene startede ved gyserne, men nu er David gået over til sportsbøgerne. Desværre er der ingen bøger om hans yndlingsspiller, målmanden De Gea. Alligevel har alle et par bøger i favnen, da gruppen vender tilbage til klassen og kommaøvelserne.

11.06: Frokost og korttrick

»Hvad er Limfjorden?«.

David er færdig med sine kommaøvelser og har fundet det løsningsord, de giver. Hans dansklærer, Michelle Krogh-Møller, trækker et gammelt danmarkskort ned og peger på »den flod, nærmest, der skærer igennem det øverste af Jylland«.

»Det ligner et menneske, der gaber«, byder Dina ind, mens klassen finder madpakkerne frem.

LÆS OGSÅSkoleleder: Det kan ende med den rene »skoleshopping«

Mens de spiser, viser David et par korttricks, han kan.

»Jeg er den bedste i klassen til korttricks«, fortæller han. Lucas Groth over for ham nikker med munden fuld af nutellamad.

11.50: Frikvarter og fængselssnak

»Vi har en halv times frikvarter nu. Det er noget, vi har fået efter reformen, og det kan jeg godt lide«, fortæller David.

Ellers er han ikke meget for de lange skoledage. »Det føles som et fængsel for mig«, siger han.

»Det er det jo nærmest også – bare for børn«, supplerer Dina nøgternt.

12.46: Diametre og Dumle

En af pigerne i klassen har fødselsdag og deler Dumle-slikkepinde ud. Nogle gnasker dem lynhurtigt i sig, andre snor den bløde karamel med tænderne.

»Så er der simpelthen slikkepinde til regnestykkerne«, siger Jesper Sonander Westphal, der denne gang har klassen i matematik. De lærer om forskellen mellem radius og diameter og forsøger sig med at regne cirklens omkreds ud med de to ting.

»Matematik er mit yndlingsfaglige fag«, siger David glad.

»Du er også god til det, David«, siger Jesper, matematiklæreren, og klapper ham på skulderen.

13.04: Træt engelsktime

»Are you sleeping, my boy?«.

Matematikbøgerne er pakket væk, og det er blevet tid til dagens sidste boglige fag: engelsk. Engelsklæreren rusker op i en dreng i klassen, der er faldet i staver midt i gennemlæsningen af ’King Arthur’.

Rundtomkring dimser en del af eleverne med slikkepinde og tusser, og en lyserød seddel bliver forsøgt sendt gennem lokalet og lander midt på gulvet på halvvejen. David lader hovedet hvile lidt i armene på bordet.

14.12: Faglig fordybelse

Efter et frikvarter er det blevet tid til skemaets sidste punkt, to lektioners faglig fordybelse. David og Dina sidder med hver sin bærbare computer og skriver på små historier.

FOLKESKOLEREFORMMinisteriet vil ikke fortælle, hvad elever synes om længere skoledage

»Det har vi fået lov til. Jeg vil hellere lave de opgaver, vi har for, derhjemme. Det kan jeg bedre lide«, fortæller David.

15.02: Fri. Fodbold.

»Hej mor. Jeg har lige fået fri og er på vej til træning«.

David har fået lov at få fri en halv time før om mandagen. Ellers kan han ikke nå sin fodboldtræning. Med den proppede skoletaske på ryggen og FCK-tasken over skulderen bevæger han sig ud ad lågen til skolen. Han er først hjemme klokken 18.30 i aften, fortæller han.

Da er det blevet mørkt igen. Til gengæld står mor klar med grillkylling.

Redaktionen anbefaler

Skolereform splitter de borgelige partier

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce