Annonce
Annonce
Uddannelse

Skakbrikker indtager skolerne

Hver femte skole har indført skak i undervisningen. I Allerød har skaktrækkene givet eleverne bedre koncentration. Og mere ro i klassen.

Annonce

»De er stillet forkert«.

»Dronningen skal stå ved D og kongen ved E«, siger Alexander fra 1.b og tager sig opgivende til hovedet.

»D står jo for dronning«, siger han og flytter de to brikker rundt på både sin og modstanderens plads.

I et klasselokale på Lillerød Skole i Allerød er 30 elever er ved at gøre klar til dagens anden modul. Danskbøger og regnehæfter er dog skiftet ud med skakbrætter og løbere.

Skolernes Skakdag

Skolernes Skakdag er hjernegymnastikkens svar på Skolernes Motionsdag. Den afholdes fredag i uge 6 på skoler landet over.

Skak træner ifølge undersøgelser eleverne sig i at holde fokus, koncentration og i at tænke fremad.

32.228 elever på 252 skoler deltog i år på Skolernes Skakdag.

Fredag før vinterferien bliver der holdt skolernes skakdag - i år med deltagelse af mere end 30.000 elever på 250 skoler landet over, hvilket er rekord. Flere og flere skoler har da også ligesom på Lillerød Skole fået øjnene op for det ældgamle spils muligheder for at styrke elevernes matematikkundskaber og trivsel. På hver femte skole bliver der i dag spillet skak i undervisningen. Det er en fem-dobling på seks år.

RAPPORTElever trives lige godt før og efter reform

»I dag skal vi spille turnering, så det skal vi lige tale om, hvad er«, siger lærer Tina Kjær.

»Ved i, hvad det går ud på?« spørger hun ud i klassen.

»At man spiller mod hinanden«, svarer en dreng.

»At vinde«, lyder det fra en anden.

Tina Kjær nikker anerkendende og sætter de ivrige elever i gang.

»Husk, at sige god kamp«, råber Tina Kjær, mens eleverne i løb sætter sig bag de mange sorte og hvide skækbrætter.

Bedre end almindelig matematikundervisning

På Lillerød Skolen har eleverne i første klasse siden sommerferien haft en times skak på skoleskemaet om ugen.

Og det er en rigtig god idé, forklarer professor ved Aarhus Universitet Michael Rosholm, der står bag et stort forskningsprojekt om netop brug af skak i matematiktimerne. Fem skoler deltog i undersøgelsen, hvor elever i tredje klasse blev undervist i skak i stedet for matematik én gang om ugen i et skoleår. Og det gav gode resultater. Eleverne havde op mod 30 procents fremgang i matematik sammenlignet med klasser, der ikke havde spillet skak.

»Det ser ud til at gavne alle, i særdeleshed de svageste - og det er tit dem, vi ikke får med«, siger Michael Rosholm.

LÆS OGSÅSkak og musik forbedrer børns hukommelse

En af de væsentligste årsager til, at elever, der spiller skak, klarer sig bedre end andre elever, er, at springere og bønder kan fastholde børnenes opmærksomhed i længere tid end de klassiske regnestykker.

»Det træner deres hukommelse, deres koncentrationsevne og kreativitet, fordi de skal finde nogle løsninger, så de kan vinde. Det er ting, vi ved, er gode for børns evne til at lære, derfor tror vi også, at eleverne bliver bedre til at lære i de andre timer«, siger Michael Rosholm og tilføjer:

»Der, hvor de især forbedrer sig, er ved ting, der har med intelligens at gøre, som for eksempel mønstergenkendelse. De bliver ikke bedre til færdighedsregning, men de bliver bedre til nogle lidt sværere ting, og det er jo det, der gør dem dygtige på lang sigt«.

Koncentration.  I 1.b på Lillerød Skole spiller de skak hver torsdag, men mange elever er blevet så glade for spillet, at det også har bredt sig til fritiden, fortæller klasselærer i 1.b. Tina Kjær.

Tina Kjær, der er klasselærer i 1.b og en af hovedkræfterne bag skolens skakprogram, er ikke i tvivl om, at det har gavnet eleverne. Blandt andet har ’skak-ro’ gjort det lettere at få eleverne til at være stille.

»Når vi spiller, ved eleverne, at de skal være stille, så hjernen kan tænke. Og det har vi ført videre til den almindelige undervisning, for det ved de, hvad betyder«, siger Tina Kjær.

»Og så lærer de også de sociale spilleregler, som de kan bruge i andre situationer«, siger hun.

Skakmat

Ved Alexanders skakbræt har de imidlertid glemt alt om god skakskik og er i stedet gået direkte i gang med spillet.

Det går ind imellem stærkt, men ingen af trækkene er uovervejede. Flere gange flytter både Alexander og hans modstander brikkerne i luften for at sætte dem tilbage. Og forsøger igen med et nyt træk.

Både Alexander og Mikkel spiller skak med deres fædre, fortæller de. Under dagens kamp synes Alexander dog ikke, det er lige så sjovt som Mikkel. Men de er begge enige om, at skak i undervisningen er en god idé.

»Man lærer meget. Jeg er blevet meget bedre til ikke at rykke så hurtigt og tænke mig bedre om, inden jeg gør noget«, siger Mikkel.

LÆS OGSÅComputerspil giver ADHD-elever bedre koncentration

Efter at have spillet i tyve minutter har Mikkel taget en del flere af Alexanders sorte brikker end omvendt.

»Spiller vi med at overgive sig?«, spørger Mikkel tydeligt nedtrykt og lægger efter et par træk sin konge ned på brættet.

»Tak for kampen«, siger han og giver Mikkel hånden.

Helt mistet modet, har han dog ikke. Han vil nemlig gerne hurtigt i gang med et nyt spil.

»Kan du komme til skakmat på fire træk?«, spørger han og begynder at sætte brikkerne op igen.

Redaktionen anbefaler

Rapport: Elever trives lige godt før og efter reform

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce