Annonce
Annonce
Uddannelse

Hvert fjerde børnehavebarn: Ja, vi får tit skæld ud af de voksne

Børneforsker sidestiller det med at blive slået.

'Nå de voksne råber og skriger, så hører jeg ikke efter'. Kilde: Politiken TV / Journalist: Britt Christensen / Foto: Anders Rye Skjoldjensen / Redigering: Peter Vintergaard
Annonce

De voksnes stemmer er høje og tonen over for børnene hård. Sådan oplever mange børn dagligdagen i deres børnehave. I en ny undersøgelsen fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, der bygger på svar fra knap 6.200 børn, hvilket svarer til godt fem procent af børnene på 4 til 6 år, der går i daginstitution, svarer 26,2 procent ja til spørgsmålet: ’Får du tit skæld ud af de voksne i børnehaven?’. 63, 1 procent svarer ’nej’, og 10,7 procent ’ved ikke’.

At hvert fjerde barn siger, at de tit får skæld ud, er »voldsomt og desværre alt for mange«, siger Erik Sigsgaard, der er børneforsker og forfatter til flere bøger om skældud.

FAKTA

Om undersøgelsen
  • 6.194 børn fra 4 til 6 år svarende til godt 5 procent af 4-6-årige, der går i daginstitution, har svaret på spørgsmål, der er stillet af et talende spørgeskema på en computer.
  • Børnene er bl.a. blevet stillet spørgsmålet: ’Får du tit skæld ud af de voksne i børnehaven?’. 26,2 pct. svarer ’ja’. 63,1 pct. svarer ’nej’, og 10,7 pct. siger ’ved ikke’.
  • Dagtilbuddene har selv meldt sig, de er altså ikke tilfældigt udvalgte, og undersøgelsen er derfor ikke statistisk repræsentativ.
  • Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, der står bag undersøgelsen, vurderer, at undersøgelsen alligevel giver et »fingerpeg om de tendenser, der gør sig gældende i daginstitutionerne«.
  • Professor og statistiker Peter Allerup ved DPU, Aarhus Universitet, er enig og kalder undersøgelsen »en stor stikprøve«. Ifølge ham er der trods stikprøvens eventuelle skævheder dækning for at sige, at hvert fjerde barn tit føler sig skældt ud af de voksne.

»Umiddelbart kan man tænke, at det ikke er så galt. Men hvis det var 26 procent, der sagde, at de var udsat for fysisk straf i børnehaven, havde vi reageret meget voldsomt. Når vi ved, at psykisk straf - som skæld ud – er mindst lige så skadeligt som fysisk straf, så er det meget alvorlige tal. Skæld ud er som at blive slået med stemmen«, siger han og forklarer, at konsekvensen af skæld ud er, at børnene mister troen på sig selv og føler sig forkerte:

»Børnene får et negativt syn på sig selv og tror, at der er noget i vejen med dem. Det er en grim følelse. Dertil kommer skyld og skam«.

Der findes ikke lignende undersøgelser om omfanget af skæld ud i daginstitutioner, men da DCUM lavede en lignende undersøgelse sidste år, svarede 27,9 procent af børnene ja til spørgsmålet.

Undersøgelsen er vigtig, fordi det er børnene, der bliver spurgt om skæld ud, og ikke de voksne, fortæller centerleder af DCUM Jannie Moon Lindskov.

»Det er vigtigt at bringe børnenes egen stemme frem i den type undersøgelser. Deres oplevelser tæller. Det kan godt være, at vi voksne har forskellige opfattelser af, hvad 'skæld ud' er, men det ændrer jo ikke på, at Albert og en fjerdedel af børnene i børnehaven har en oplevelse af at blive skældt ud – altså en negativ oplevelse af det psykiske miljø«.

BØRNEFORSKERSkæld ud er det værste børn kender til

Undersøgelsen viser også, at 90,8 procent af børnene er glade for at gå i børnehave. Samtidig har en fjerdedel tit ondt i maven, mens de er i børnehave, og godt 58 procent svarer, at de bliver drillet af de andre børn, så de bliver kede af det. De tal hænger ifølge Sigsgaard »højst sandsynligt« sammen med skældud:

»Der er en sammenhæng mellem skæld ud, og hvordan børnene ellers har det. En af følgerne ved at blive slået eller blive skældt ud er, at man driller videre eller slår videre. Det kunne måske mindskes, hvis de voksne skældte mindre ud«.

MARIE KRARUPHvis du elsker dine børn, har du pligt til at skælde dem ud

Pædagoger er pressede

På baggrund af undersøgelsen råder han daginstitutionerne til at formulere en skældud-politik. Det er Sanne Lorentzen, formand for daginstitutionslederne, dog ikke fortaler for. I stedet skal daginstitutionerne »have fokus på, hvordan man skal opføre sig og være sammen med børnene på«. Men at hvert fjerde barn tit får skæld ud, er for mange og skal tages alvorligt, siger hun.

»Skældud opleves som et overgreb af børn. Det er under ingen omstændigheder i orden, fordi det for børnene kan føles som en psykisk lussing. Mange pædagoger er presset som følge af dårligere normeringer. Det kan være svært at have tiden og overskuddet til at sætte sig ned på hug og tale stille og roligt med barnet. Når pædagogerne er pressede, kan det være med til at skabe en kultur i daginstitutionerne, hvor man hæver stemmerne og råber«, forklarer Sanne Lorentzen.

GODE RÅDSådan kan voksne begrænse skældud

Kan det også hænge sammen med, at nogle pædagoger ikke er dygtige nok?

»Det kan være begge dele. Derfor er det her noget, som institutionerne hele tiden skal være opmærksomme på og tale om«.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce