bevægelse. Et af de centrale elementer i skolereformen er, at eleverne skal bevæge sig 45 min dagligt i snit. Men mange lærere har svært ved at finde inspiration til, hvordan bevægelse skal integreres i undervisningen. Dansk Skoleidræt kommer her med tre eksempler.
Foto: Miriam Dalsgaard (Arkivfoto)

bevægelse. Et af de centrale elementer i skolereformen er, at eleverne skal bevæge sig 45 min dagligt i snit. Men mange lærere har svært ved at finde inspiration til, hvordan bevægelse skal integreres i undervisningen. Dansk Skoleidræt kommer her med tre eksempler.

Rumpestavning: Sådan kan bevægelse integreres i skolens fag

Dansk Skoleidræt giver eksempler på, hvordan bevægelse kan blive en del af skolens fag.

Uddannelse

Opgavegolf: Der bygges en golfbane med huller af f.eks. hulahopringe. Ved hvert ’golfhul’ lægges en opgave, som eleverne skal løse, inden de må kaste en bold videre mod næste hul. Nu gælder det for eleverne om at nå igennem banen med så få kast som muligt og så mange rigtige svar som muligt og bagefter fremlægge dem på klassen.

Formål: Øvelsen træner elevernes evne til at samarbejde om opgaveløsning og fremlægge for hinanden. Det understøtter den faglige læring, hvis øvelsen evalueres bagefter.

Rumpestavning: Kort med ord fra tekster i undervisningen ligger i en bunke. Eleverne samles i par, der skiftevis løber hen og henter et kort fra bunken. Makkeren stiller sig op på en stol og skriver ordet i luften med rumpen. Eleven med ordkortet kontrollerer, om ordet er ’rumpestavet’ rigtigt. Hvis eleverne er generte over at stave med rumpen, kan de skrive ordene med det ene ben i stedet.

Formål: Elever træner stavning.

Find din makker: Alle elever har en seddel og går rundt mellem hinanden. Når læreren siger ’Stop!’, skal alle hurtigst muligt finde en makker, som har den seddel, der passer til éns egen. I sprogfag skal eleven med f.eks. ’blue’ skrevet på sedlen finde eleven med sedlen med ’blå’.

I matematik kan halvdelen af sedlerne indeholde regnestykker, mens den anden indeholder facit. I fysik og kemi kan det være grundstoffers navne, der skal parres med deres kemiske betegnelser. Og så videre. Det par, der sidst finder hinanden, skal aflevere dem og have to nye sedler, som de selv skal skrive et nyt opgavesæt på.

Formål: Eleverne arbejder med repetition af fagligt stof og emner, som er gennemgået i undervisningen. Øvelsen træner desuden elevernes evne til selv at udtænke og producere nye opgaver.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden