Marie S. Berggreen og Heiða G. Nolsøe har opfundet en skraldespand af pap, som er nem at bruge på festivaler. Den er billig, kan foldes og transporteres nemt, og så kan den genbruges eller bare smides ud med skraldet. Den er bl.a. blevet brugt til Distortion og på Roskilde Festival.
Foto: KOFOD LASSE

Marie S. Berggreen og Heiða G. Nolsøe har opfundet en skraldespand af pap, som er nem at bruge på festivaler. Den er billig, kan foldes og transporteres nemt, og så kan den genbruges eller bare smides ud med skraldet. Den er bl.a. blevet brugt til Distortion og på Roskilde Festival.

Studieliv

Unge kvinder hædret med verdens fineste designpris: »Man må godt designe til de dovne«

Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe har opfundet en skraldespand, som selv de allermest ugidelige vil bruge.

Studieliv

Det blev påskeferien 2013, der gjorde udslaget.

Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe og Marie Stampe Berggreen havde brugt en uges ferie på at køre Danmark tynd i en lånt bil. Drevet af ideen om en pæn, praktisk skraldespand af pap, som kan lette festivaler for bjerge af skrald og vende hele skraldets dårlige image på hovedet. Draget mod stort set samtlige landets papproducenter, som skulle fortælle, om de to unge kvinders designede skraldespand overhovedet kunne produceres.

Nu var ugen næsten gået, og de to havde besøgt alle de producenter, de havde kunnet få fat i. Svaret var enstemmigt: Nej, nej og nej. Spandens form gjorde den stort set umulig at producere. Virksomhederne ville ikke tage projektet på sig.

Hjemvendt fra deres komprimerede danmarksturné var de to piger ved at give op. Måske kunne deres papskraldespand simpelthen bare ikke laves.

Så fik de et uventet opkald.

Vi lader lige personen i den anden ende af røret vente lidt. Historien om skraldespanden DropBucket begyndte nemlig året før, mens Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe gik på 1. semester af bacheloruddannelsen i design og innovation på DTU.

Som det første projekt på studiet havde de to unge kvinder fået til opgave at designe et produkt inden for emnet ’affaldshåndtering i Indre By og brokvartererne’. En tur i felten under den københavnske byfestival Distortion havde overbevist dem om, at der var et behov for en ny tilgang til skraldet.

MINISTER

Festivalen var ved at segne under de bjerge af affald, horderne af fulde festivaldeltagere producerede, og der var alt for få steder at komme af med det. Skraldespandene i bybilledet var overfyldte, og de store containere stod alt for langt væk fra, hvor folk var. Der manglede en løsning, som kunne være midt i festen.

»Vi tænkte fra starten, at skraldespanden skulle ind i billedet i stedet for at blive gemt væk. Den skulle være pæn og gøres til noget, man gerne ville associeres med, så vi vendte faktisk hele tankegangen omkring den på hovedet«, siger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Foto: LASSE KOFOD

Annonce

Design til de dovne

De studerendes løsning var en sammenklappet skraldespand i genbrugt bølgepap – lige til at folde ud og placere hvor som helst. Den skulle være pæn nok til at blive stillet midt i festen frem for gemt bag bænke og i hjørner, og der skulle være så mange af den, at den slet ikke var til at undgå.

Hver gang der sker noget godt, fejrer vi det og tænker, at nu kan det ikke blive vildere - og så sætter vi alligevel målene højere næste år

»Folk er dovne, når de er fulde, men man må godt designe til de dovne. Så er man sikker på at få alle med. Derfor ville vi gerne skabe en uundgåelig skraldespand, som var over det hele, så man virkelig blev provokeret til at smide sit skrald ud«, siger Marie Stampe Berggreen.

Ideen blev til det første projekt på uddannelsen, og da de havde afleveret det i januar 2012, var de langtfra klar til at lægge det på hylden. I stedet meldte de det til Venture Cup, en konkurrence for iværksættere på landets universiteter.

DropBucket blev nummer 2, og i første omgang var det skuffende for Marie og Heiða – selvom de havde meldt sig sent til og ikke vidste ret meget om iværksætteri, havde de sat sig op til at vinde. Men da de til en reception bagefter talte med dommerne og den gruppe ph.d.-studerende, som havde vundet konkurrencen, blev skuffelsen vendt til gåpåmod.

»Jeg kan huske, at vindergruppen spurgte, om vi overhovedet vidste, hvor godt vores produkt var. Det tror jeg ærlig talt ikke, vi gjorde, men det gav os blod på tanden til at gå videre«, siger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Gennem studiet på DTU havde de mulighed for at tage kurser og analysere og gennemgå forløb, som de kunne bruge til at videreudvikle DropBucket. Produktet skulle finpudses – og så skulle de finde ud af, om det rent faktisk kunne lade sig gøre at fremstille det.

Kompromisløs kant

Så er vi ved at være tilbage, hvor vi startede – ved slutningen af påskeferien 2013. Den sammenfoldede skraldespand i genbrugt bølgepap er på nippet til at blive katapulteret fra idéstadiet og ud i virkeligheden. I vejen står en genstridig skrå kant.

»Vi er aldrig gået på kompromis med noget, og slet ikke med æstetikken. Det var vigtigt for os, at DropBucket havde et attraktivt ydre, og at den skilte sig ud, og det syntes vi, de skrå kanter gjorde«, siger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Så langt var der ikke nogen, der var uenig med dem. DropBucket er designet i en pyramideform, som gør den større i bunden end i toppen, og det betyder, at kanten, som papkassen skal limes sammen på, er skrå.

Det var den skrå kant, der fik stort set alle landets papproducenter til at afvise at producere DropBucket. Der findes nemlig ingen maskiner i Europa, der kan lime en skrå papkasse.

Annonce

Annonce

»Efter at vi havde kørt rundt til producenterne i den uge og kun fået nej, tænkte jeg virkelig »Drop det – det kommer aldrig til at lykkes««, siger Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Men så var der heldigvis den der telefon, der ringede.

I den anden ende af røret sad en af de få papproducenter, som det ikke var lykkedes Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe og Marie Stampe Berggreen at lave en aftale med. I mellemtiden havde han fået set nærmere på deres idé, og nu ville han gerne komme på besøg og tale med dem.

»Han har været en altafgørende mand i vores historie. Han må have set et eller andet i os, for han kom bare ind og sagde »Det kan godt lade sig gøre, og vi skal nok finde en løsning«. Det har betydet rigtig meget for os«, fortæller Marie Stampe Berggreen.

Prisbelønnet papkasse

Producenten fandt en måde, hvorpå kanterne kunne limes på manuelt, og fra at have været på vej tilbage i skrivebordsskuffen blev DropBucket pludselig sat på skinner.

Med kort varsel lykkedes det Marie Stampe Berggreen og Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe at overtale Roskilde Festival til at afprøve DropBucket på sommerens festival, og det gik overraskende godt; ikke bare fungerede skraldespanden efter hensigten, den blev ligefrem efterspurgt af festivalgæsterne.

»Vi tog på Roskilde uden at ane, om det overhovedet ville fungere, og det, tror jeg faktisk, var virkelig vigtigt. Det lærte os, at man bare skal kaste sig ud i tingene i stedet for at gå derhjemme og nørde med det«, siger Marie Stampe Berggreen.

Siden da har DropBucket været en del af inventaret på blandt andet Aarhus Festuge, Strøm Festival, et hav af loppemarkeder og festivalen, der startede det hele: Distortion. Den har også bredt sig til både Tyskland, Norge, Island og Færøerne, og i maj måned i år kom den foreløbige kulmination på projektet, da DropBucket vandt en af verdens fineste designpriser, Red Dot Design Award.

Ifølge de to unge kvinder er en af grundene til succesen, at de er meget forskellige og derfor supplerer hinanden godt.

»Vi har meget forskellige kompetencer, måske bedst beskrevet på den måde, at Marie er meget struktureret og god til at få ting afsluttet, mens jeg er meget ustruktureret og kaster en masse bolde op«, forklarer Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe.

Først og fremmest er succesen dog resultatet af masser af hårdt arbejde. Det sidste halvandet år har Heiða Gunnarsdóttir Nolsøe og Marie Stampe Berggreen arbejdet mere end fuld tid på projektet, og selvom de prøver at fastholde, at weekenderne er vigtige at holde fri og slappe af i, ender de alligevel ofte med at pleje netværk og tage til arrangementer sammen med potentielle kunder.

»Det har været ret vildt at opleve, at hvis man gør nogle ting, tror på dem og virkelig brænder for det, så kan det godt lade sig gøre. Men det har også været en fordel for os ikke på forhånd at vide, hvor meget hårdt arbejde det kræver. Hvis vi havde vidst det, ved jeg ikke, om vi havde kastet os ud i det«, siger Marie Stampe Berggreen.

Lige nu er næste skridt er at udvide DropBucket med flere ansatte. Planen er nemlig, at de to iværksættere skal færdiggøre den kandidatuddannelse, som begge er i gang med på nedsat tid ved siden af fuldtidsarbejdet. Og så arbejder de på at få udbredt DropBucket til flere lande. De er allerede i dialog med festivaler i blandt andet Sverige og Norge, og også en række andre europæiske lande får forhåbentlig DropBucket på programmet i 2016 – med lidt held og masser af hårdt arbejde.

»Vi har fra starten været ret naive og åbne over for ting, og hver gang der sker noget godt, fejrer vi det og tænker, at nu kan det ikke blive vildere – og så sætter vi alligevel målene højere næste år«, siger Marie Stampe Berggreen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden