Annonce
Annonce
Undervisningsprisen

Erhvervsskolevinder: »Undervisningsprisen har bekræftet mig i, at jeg gør det rigtige«

For Nicolas Fischer har prisen givet ham mulighed for at vise omverdenen, hvordan man får engageret de elever, der har det svært, i uddannelsessystemet.

Politikens Undervisningspris

Politikens Undervisningspris er støttet af Lundbeckfonden.

En ung gymnasielærer, en frisk fynsk grundskolelærer og så en omsorgsfuld gipstømrer. Det var de tre, der løb med Undervisningsprisen sidste år.

Sidstnævnte er Nicolas Fischer, der til daglig blot bliver kaldt Nico.

Han var indstillet af tidligere og nuværende elever. Flere fremhævede hans gode forståelse for de unge, og at han er god til at få dem på rette kurs både fagligt og i livet, hvis der er behov for det. Som en af de tidligere elever skrev: »Jeg vil gå så langt at sige, at Nico reddede mit liv. For hvis han ikke havde hanket op i mig, tør jeg ikke tænke på, hvor jeg ville have været i dag«.

Politiken har spurgt, hvad Undervisningsprisen har betydet for ham.

»Det har været et kæmpe skulderklap for mig personligt, men i dagligdagen har det ikke ændret sindssygt mange ting. Det skal den måske heller ikke, for prisen indikerer, at jeg jo har gjort det rigtige. Så jeg har ikke ændret adfærd eller undervisningsstil, men er til gengæld måske blevet endnu mere opsat på at holde succesen«.

»Det var fedt og meget inspirerende at mødes og tale sammen med folk, der brænder for at løfte og ikke bare møde op«.

GYMNASIEVINDER»Hvis ikke vi lærer af hinanden, bliver vi aldrig en bedre lærerstab«

»Jeg har fået masser af respekt og tilkendegivelser fra kolleger og fra folk helt udefra. Også eleverne har været mega glade på mine vegne. Jeg er også løbet på flere forældre, der har sagt tillykke, så de har også fulgt med«.

Hvordan er det gået siden sidst?

»Undervisningsprisen har gjort, at jeg er kommet ud af mit eget lille territorium og mange flere er blevet opmærksomme på, den måde jeg underviser. Jeg har længere barslet med, at jeg gerne ville ud og holde foredrag, så jeg kunne få den gode historie udbredt, og der kom det her jo ligesom som tegn fra oven til, at det måske var nu, jeg skulle tage afsættet. Så det projekt er jeg ved at få sat i søen. Prisen har helt sikkert været det skulderklap, der skulle til for, at jeg nu har taget skridtet, og samtidig har det givet mig den berettigelse til, at jeg føler, at jeg nu kan gøre det«.

»Jeg har med nogen af de elever at gøre, som har det svært i tilværelsen og som ikke har fået en lærerplads efter grundforløbet. Jeg har kørt det i 11 år og har en dumpeprocent på 0 og samtidig landets højeste gennemsnit. Det er den historie, jeg mener, er værd at komme ud og fortælle – altså hvordan man får motiveret og engageret den gruppe af unge«.

Hvad har du brugt pengene på?

»Det bøvler jeg stadig lidt med. 25.000 er jo øremærket efteruddannelse eller noget, der på en eller anden måde kommer eleverne til gode. Jeg har været igennem mange forskellige idéer, fra en tur i Tivoli til efteruddannelse i USA. Ind til videre har ledelsen dog ikke synes, at idéerne var de rigtige«.

GRUNDSKOLEVINDER»Nu er det både vist og bevist, at det er det rigtige, jeg gør«

»Min tanke er derfor at finde et sted for udsatte unge eller unge, der har det svært, som har brug for hjælp til at få bygget et eller andet, hvor vi så kom med materialer og arbejdskraft. Mine elever ville kunne gøre det til deres eget projekt og pengene kunne bruges til materialer. Det ville være prisen værdigt, men jeg har ikke fundet det rigtige sted, ligesom der jo også er lovgivning på området, der skal overholdes. Vi må jo ikke tage mad ud af munden på den lille håndværker«.

»Nico skal nok gribe mig«

Kilde: Foto og klip: Faccia á faccia, journalist: Charlotte Holm

Redaktionen anbefaler

Sidste års prisvinder: Elever lærer bedst, når de lærer af hinanden

Del link
Læs mere om undervisningsprisen
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce