Grundskolevinder. Vini Bahl Hansen har skiftet folkeskolen i Brobyværk ud med Faaborg Gymnasium.
Foto: MARTIN LEHMANN

Grundskolevinder. Vini Bahl Hansen har skiftet folkeskolen i Brobyværk ud med Faaborg Gymnasium.

Undervisningsprisen

Sidste års prisvinder: Elever lærer bedst, når de lærer af hinanden

Sidste års vinder af Undervisningsprisen Vini Bahl Hansen underviser ikke kun sine elever. Eleverne underviser også på tværs af årgange.

Undervisningsprisen

På Faaborg Gymnasium står 17-årige Ask Våtvik Balsløv med et stykke kridt i hånden. Han er ved at skrive en liste matematiske led og faktorer på den grønne tavle.

Men det er ikke regnestykker, han selv skal regne ud. Sammen med tre af sine klassekammerater fra 1. g er han ved at forberede en hel dags matematikundervisning for folkeskoleelever i 8. klasse.

»Vi må gå ud fra, at de ikke har lært noget«, konstaterer Ask Våtvik Balsløv, da han har fyldt tavlen.

»Vi starter med noget simpelt«, siger Rasmus Heidtmann Rasmussen på 16 år, der ligesom de tre andre gruppemedlemmer har taget plads på stolerækken foran tavlen.

»Vi kan spørge dem: Ved I, hvad et led og en faktor er? Så siger de sikkert nej, og så siger vi: Godt, det skal vi nok lære jer«, fortsætter han.

Mens Ask Våtvik Balsløv fortsætter listen på tavlen, skriver Carli Centa Rowley flittigt regnestykkerne ned på computeren, så de bliver gemt.

»Vi skal også have lave den der tricky med dem«, siger Rasmus Heidtmann Rasmussen og konstaterer grinende:

»Jeg blev selv snydt – det er helt sikkert«.

For knap et år siden vandt Vini Bahl Hansen Politikens Undervisningspris for at have høje forventninger til elevernes faglighed – og for at give dem lyst til at lære. Blandt andet ved at lade eleverne undervise hinanden på tværs af årgange.

»Folkeskoleeleverne lærer rigtig meget af at blive undervist af nogle elever, der lige er lidt ældre, og som de ser op til. Og de ældre støder på spørgsmål, som de ikke var stødt på, hvis ikke de skulle formidle det videre«, siger Vini Bahl Hansen og tilføjer:

»Det er jo utrolig pinligt for dem at komme ud til nogle 8.-klasser og ikke have forstået det hele selv. Derfor går de meget op i at få alt det faglige på plads, så de ikke kommer ud på tynd is«.

Kender du en kandidat til dette års pris? Så indstil vedkommende til Politikens Undervisningspris 2016

I dag lancerer Politiken dette års pris, hvor elever, forældre, ledere og kollegaer kan indstille en lærer, der fortjener at blive hædret for sit arbejde, som Vini Bahl Hansen og de øvrige undervisere gjorde sidste år.

»Hvorfor?«

Det er ikke kun Vini Bahls ’egne’ to matematikklasser på Faaborg Gymnasium, der er ved at forberede undervisning til de yngre elever, men alle gymnasiets 1. g’ere. Et projekt, Vini Bahl Hansen har stået i spidsen for med hjælp fra to af gymnasiets øvrige matematiklærere.

Alle 60 elever skal derfor ud at undervise på tre folkeskoler i løbet af de næste uger.

Mens eleverne i grupper højlydt diskuterer, hvordan de skal gribe undervisningsforløbet an, går Vini Bahl Hansen rundt og observerer. Og kommer med gode råd.

»Det er 13«, svarer Ahash Mathivathan prompte, da et gruppemedlem spørger, hvad 5 + 2 x 4 er. Et stykke, han selv lige har fundet på, og som skal bruges til 8.-klasseeleverne.

»Hvorfor«, spørger Vini Bahl Hansen, der står og lytter.

»Det er, fordi du ganger, før du plusser«, svarer Ahash Mathivathan.

Vini Bahl Hansen nikker anerkendende.

»Det er vigtigt, at I husker at sige hvorfor til eleverne. De skal kunne forklare det, når de skal til mundtlig eksamen«, siger hun.

Lærer mere

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vini Bahl Hansen fik sit års hovedpris i grundskolekategorien. Efter sommerferien har hun dog valgt at skifte folkeskolen og sit job på Brobyskolerne ud med gymnasiet i Faaborg. Selv om skiftet har betydet, at læsemængden er øget, og eleverne er ældre, bruger Vini Bahl Hansen, den samme pædagogik. For »nu er det jo både vist og bevist, at det er det rigtige, jeg gør«, som hun siger.

»Jeg tør slå mere på det nu, og det har også gjort, at det er blevet endnu mere udbredt. På den skole, jeg var på tidligere, har de blandt andet startet et internationalt samarbejde. Det er da megasejt at have været med til at starte det op«, siger Vini Bahl Hansen og tilføjer:

»På gymnasiet er jeg mere presset på pensum, og det er klart, at det reducerer kreativiteten, men det gør ikke, at man bare skal stå ved tavlen«, siger hun.

Vil du hylde en underviser? Se her, hvordan du gør det

Eleverne i 1. g er da også begejstrede for, at de ikke kun skal sidde stille modtage undervisning. Men også selv står foran tavlen. For de »lærer mere«, fortæller Ahash Mathivathan.

»Jeg er nødt til at sætte mig mere ind i stoffet, for hvis de har spørgsmål, skal jeg jo kunne svare på det«, siger han.

Ahash Mathivathan tror også, at det er en fordel for de yngre elever, at de aldersmæssigt er tættere på.

»Vi kan huske, hvad der skete i 8. klasse, så vi har den der forståelse af, hvad de forstår. Og vi er kun en lille smule ældre, så jeg tror også, det gør det nemmere at fastholde deres opmærksomhed, end det er for en lærer, de har haft i flere år«, siger han.

Sæt overliggeren højt

Foran tavlen har Vini Bahl Hansen for en kort stund overtaget kridtet fra Ask Våtvik Balsløv. Hun er i gang med at skrive en lang ligning.

»Når I starter, er det vigtigt, at I fortæller eleverne, at inden dagen er omme, kan de løse den her«, siger hun og sætter en tyk streg under den meter lange ligning.

»Det her er overliggeren«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

TO EKSPERTPANELER VURDERER INDSTILLINGERNEMød eksperterne, der kårer vinderne af Politikens Undervisningspris

Kort efter begynder de øvrige elever at strømme ind i lokalet. Da roen har sænket sig så meget, som den nu kan, når 60 elever er samlet ét sted, får de unge undervisere et par råd med på vejen, inden de om lidt skal forberede den sidste del af undervisningen af 8.-klasserne.

»Det er vigtigt, at de har en overdreven forståelse for, hvordan man gør, inden I går videre til det næste«, siger hun og tilføjer:

»Én ting er at forstå, noget andet er forklare det til en anden. Det er det, I skal øve jer på. Og det er det, de også skal kunne, når I er færdige med undervisningen«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce