Indstillet: Rasmus Lind Greiner, Kildevældsskolen

Grundskole

Fag: Kunstskole

Indstillet af: Caspar Nørgaard

Begrundelse: Jeg indstiller hermed Rasmus Lind Greiner til Politikens Undervisningspris for hans flotte kunstskoleforløb KPT(Kunst på tværs) med forskellige 10. klasser på Kildevældsskolen i København. Jeg har været Rasmus kollega gennem en lang række kunstprojekter bl.a. I forbindelse med det anmelderroste og internationale Gadekunstprojekt Pink Army. Jeg har fulgt Rasmus løbende gennem KPT-projektet og det er inspirerende at se, hvor professionelt, passioneret og anerkendende han har arbejdet med de unge. KPT-deltagerne har fået sig en oplevelse for livet! Rasmus har fundet noget han er virkelig god til! Alt i alt, et rigtig godt mix!

Rasmus evner at give sine elever blik for at tænke deres kunstpraksis ind i det omgivende samfund, og giver dem samtidig mulighed for at blive inspireret af en række banebrydende gæsteundervisere inden for arkitektur og gadekunst. Hensigten er at anspore 10.-klasseseleverne i at udtrykke sig visuelt og rumligt på tværs af materialer og arbejdsmetoder. Undervisningen giver eleverne en idé om, hvordan de kan udtrykke deres eget kunstneriske sprog i det offentlige rum, og giver dem samtidig mulighed for at identificere sig med, hvorledes man professionelt kan arbejde med kunst.

Rasmus tænker med sit projekt ”Kunst på Tværs” kunst ud af de traditionelle, institutionelle rammer, og har til hensigt at integrere kunsten med lokalsamfundet. Som han siger: ”Alt har brug for farver”. Undervisningen er blevet etableret i samarbejde med Områdefornyelsen Skt. Kjelds Kvarter på ydre Østerbro. Rasmus håber på at kunne fortsætte med at undervise, og på sigt udvide sin undervisning, hvis altså han får tilstrækkelig opbakning fra det offentlige eller fra andre steder.

I foråret 2014 er målet at inddrage de unge i den forandringsproces, som er igangsat i forbindelse med Kildevældsskolens sammensmeltning med et kommende kulturhus. Fokus er grøn bæredygtig udvikling, og derfor arbejder Rasmus og hans elever for tiden med grøn kunst.

Eksempler: KPT lancerede sig selv ved at opfinde en “fiktiv” gadekunster som, i løbet af et par uger, lavede forskellige kunstværker på skolen. Kunstværker der blev opsat om natten eller tidlig morgen. Eleverne mødte så i skole konfronteret med en lang række forskellige kunstformer. Den måde at møde eleverne er fantastisk god, fordi man fra start fjerner en barrierer mellem lærer og elev. Jeg var med den morgen Rasmus lavede papirsflyver-eksperimentet, se venligst nedenstående film, det skal ses og ikke forklares!?LINK: http://www.youtube.com/watch?v=qu9a8fIpg-g

Efter åbningsforløbet blev det afsløret at gadekunstneren på skolen var fiktiv, og i virkeligheden dækkede over en ny kunstskole. Jeg synes det var en rigtig fin måde at sikre en relation før et egentligt førstegangsmøde.

Derudover har jeg i rolle som fotograf fulgt det egentlige forløb, og jeg synes det har en rigtig god balance mellem seriøsitet og leg, struktur og frie rammer. Rasmus er rigtig god til at sikre at den enkelte elev finder de værktøjer og udtryksformer der kan være den stimulerende ramme for, at der skabes værker.

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce