Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

København er atter i cykelsadlen

Hovedstaden får efter kommunal vaklen alligevel pendlercykler til næste år.

Gem til liste

Så får den definitivt nedlagte københavnske bycykel alligevel en afløser næste år.

Og det sker i form af et nyt højteknologisk køretøj, der ikke som den gamle bycykel er rettet mod turister, men mere til pendlere og byens egne borgere.

For Københavns Kommune har fortrudt sit nej til at være med i DSB’s nye pendlercykelsystem, som det er planen at brede ud til en række byer de kommende år.

LÆS ARTIKELVerdensberømt bycykel triller sin sidste meter i dag

København har ellers i et par år været med i forberedelserne sammen med Frederiksberg Kommune, Falck samt DSB, og en helt ny cykeltype med indbygget computer er valgt til projektet.

Projektmagerne lokker med et nyt tilbud
Men da budgettet for 2013 skulle lægges tidligere på efteråret, kunne politikerne på Københavns Rådhus ikke finde de 114 millioner kroner over otte år, som det ville koste.

Nu har projektmagerne, herunder DSB, lokket kommunen med et nyt tilbud om at være med i foreløbig kun et år - og til en langt lavere pris: halvanden million kroner. Det har fået tomlen til at dreje opad hos overborgmester Frank Jensen (S) og et flertal af de københavnske politikere.

Om et år skal de vurdere, om de kan finde pengene til en mere permanent løsning, hvis den nye cykel bliver en succes.

Overborgmesteren er glad
Overborgmester Frank Jensen er glad for, at det er lykkedes at finde en model, »hvor vi kan holde fast i Københavns image som en by, hvor vi prioriterer cykler og grønne løsninger«.

Han håber, at den nye pendlercykel kan afhjælpe noget af den københavnske trængsel, så bilister i stedet vælger tog og bus, fordi de kan være sikre på, at der på stationen holder en køreklar cykel til dem.

»Vi får et virkelig attraktivt alternativ til at sidde i bilkøen i form af en højklasset cykel med god komfort og teknologisk udstyr, hvor man kan høre musik og radio og blive guidet frem med gps. Og vi kommer af med den havelåge, undskyld udtrykket, som den gamle bycykel var«, siger han.

Tilfredshed i DSB
Niklas Marschall, salgs- og marketingdirektør i DSB:

»Vi er meget tilfredse med, at der nu alligevel er fundet en løsning, så København kan komme med«.

PolitikenPlus
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Oplev Den Blå Planet Slip ungerne løs i efterårsferien. Fantasien og de kreative kræfter bliver udfordret i en lang række aktiviteter, som Politiken Plus tilbyder ferierende børn og deres voksne.

    Pluspris fra 145 kr. Alm. pris fra 220 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Langt hovedparten af Bachs kantater blev til i Leipzig, i en snæver, lokal, luthersk livsverden, og dog rummer de et helt igennem fællesmenneskeligt følelsesregister.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Carlsberg Guidede ture om Carlsbergs historie og den fremtidige bydel på Valby Bakke med besøg i kældrene under Carlsberg.

    Pluspris 115 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Den Trojanske Hest Slip ungerne løs i efterårsferien. Fantasien og de kreative kræfter bliver udfordret i en lang række aktiviteter, som Politiken Plus tilbyder ferierende børn og deres voksne.

    Pluspris 60 kr. Alm. pris 75 kr. Køb