Annonce
Annonce
Kultur

København er atter i cykelsadlen

Hovedstaden får efter kommunal vaklen alligevel pendlercykler til næste år.

Gem til liste

Så får den definitivt nedlagte københavnske bycykel alligevel en afløser næste år.

Og det sker i form af et nyt højteknologisk køretøj, der ikke som den gamle bycykel er rettet mod turister, men mere til pendlere og byens egne borgere.

For Københavns Kommune har fortrudt sit nej til at være med i DSB’s nye pendlercykelsystem, som det er planen at brede ud til en række byer de kommende år.

LÆS ARTIKELVerdensberømt bycykel triller sin sidste meter i dag

København har ellers i et par år været med i forberedelserne sammen med Frederiksberg Kommune, Falck samt DSB, og en helt ny cykeltype med indbygget computer er valgt til projektet.

Projektmagerne lokker med et nyt tilbud
Men da budgettet for 2013 skulle lægges tidligere på efteråret, kunne politikerne på Københavns Rådhus ikke finde de 114 millioner kroner over otte år, som det ville koste.

Nu har projektmagerne, herunder DSB, lokket kommunen med et nyt tilbud om at være med i foreløbig kun et år - og til en langt lavere pris: halvanden million kroner. Det har fået tomlen til at dreje opad hos overborgmester Frank Jensen (S) og et flertal af de københavnske politikere.

Om et år skal de vurdere, om de kan finde pengene til en mere permanent løsning, hvis den nye cykel bliver en succes.

Overborgmesteren er glad
Overborgmester Frank Jensen er glad for, at det er lykkedes at finde en model, »hvor vi kan holde fast i Københavns image som en by, hvor vi prioriterer cykler og grønne løsninger«.

Han håber, at den nye pendlercykel kan afhjælpe noget af den københavnske trængsel, så bilister i stedet vælger tog og bus, fordi de kan være sikre på, at der på stationen holder en køreklar cykel til dem.

»Vi får et virkelig attraktivt alternativ til at sidde i bilkøen i form af en højklasset cykel med god komfort og teknologisk udstyr, hvor man kan høre musik og radio og blive guidet frem med gps. Og vi kommer af med den havelåge, undskyld udtrykket, som den gamle bycykel var«, siger han.

Tilfredshed i DSB
Niklas Marschall, salgs- og marketingdirektør i DSB:

»Vi er meget tilfredse med, at der nu alligevel er fundet en løsning, så København kan komme med«.

PolitikenPlus
  • Diaboluskoret ?Måske en Martsnat? er en årstidssuite med ny musik for kor og jazzkvartet.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Cosi Fan Tutte - Forsang Kom til Forsang og omtale på denne sommers friluftsopera på Opera Hedeland som er Mozarts komiske og dramatiske opera om troskab, 'Cosi fan tutte'.

    Pluspris 75 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Oh The Happy Journey Ars Nova dirigeret af Paul Hillier præsenterer musik til livets rejse - en begyndelse, en midte, en slutning.

    Pluspris 95 kr. Alm. pris 120 kr. Køb
  • Bente Klarlund Pedersen Hun har modtaget DR?s Rosenkjærprisen, men er også anerkendt vidt og bredt for sin forskning på Rigshospitalet.

    Pluspris 156 kr. Alm. pris 195 kr. Køb
  • Den Danske Strygekvartet Den Danske Strygekvartet giver os alle 1?erne. De første strygekvartetter af den sonningpris-aktuelle Adés samt tre af vores største danske komponister.

    Pluspris 300 kr. Alm. pris 375 kr. Køb