Annonce
Annonce
Kultur

Nyt vækshus for lyd skal skabe flere jobs

Lydens Hus vil samle virksomheder og skabe nye fællesskaber

Den danske lydbranche får sin allerførste vækstfabrik, når Lydens Hus åbner dørene i København.

Lydens Hus er et væksthus, hvor virksomheder, der beskæftiger sig med lyd, kan få rådgivning og sparre med hinanden.

Bag det nye initiativ står Væksthus Hovedstadsregionen, Vækstfabrikkerne, og Gramex.

Lydens Hus er tiltænkt små og mellemstore vækstvirksomheder og kreative iværksættere, der beskæftiger sig med lyd herunder blandt andre musikere, spil- og animationsudviklere, højttalerproducenter, designere, teknikere og ingeniører.

Skræddersyet vækstforløb

Projektet tilbyder virksomhederne et skræddersyet vækstforløb, netværk, 50 arbejdsstationer, lydlaboratorium og lydstudie, forklarer direktør for Væksthus Hovedstadsregionen Marlene Haugaard.

»Vækstforløbet tager afsæt i, hvad det er for en virksomhed, vi sidder over for, hvad det er for et produkt, man gerne vil lave, og hvilke ambitioner og mål man har for sin virksomhed, og så laver vi en vækstplan ud fra det«.

LÆS OGSÅStreaming giver vækst i musikbranchen for første gang i årevis

Væksthuset fokuserer på lyd, fordi netop lydvirksomheder ifølge Marlene Haugaard fylder en stor del på det danske arbejdsmarked.

»Vi kan se, at der er rigtig mange virksomheder, der arbejder med lyd, og så ved vi også, at når man kobler virksomheder, som har forskellige tilgange til deres arbejde med lyd, så vil de typisk kunne berige hinanden rigtig meget. Vi har en forventning om, at der vil kunne opstå nogle nye forretningsidéer og samarbejder, når man sidder i samme hus«.

Et nyt vindmølleeventyr

Ifølge initiativtagerne skal det nye Lydens Hus være med til at generere flere arbejdspladser og derved skabe vækst i vores lille Dannevang.

LÆS OGSÅJobopslag fra Spotify sætter gang i børsrygter

»Det er en kendt sag, at store virksomheder har svært ved at være ligeså innovative som små virksomheder. Til gengæld kan store virksomheder hurtigere løfte de gode idéer, fordi de sidder i en stor organisation«.

»Vi jagter jo vækst og flere arbejdspladser i det her samfund, og det skulle det her initiativ gerne understøtte«, forklarer Marlene Haugaard og supplerer.

»Det handler om at have fokus på de bedste forretningsidéer og hjælpe dem frem, og hvis man er i et miljø, hvor man hele tiden bliver inspireret og skaber netværk, så kommer du også hurtigere frem til de gode forretninger, og det er dem som skaber arbejdspladser«.

Københavns Kommune har allerede bevilliget en million til projektet, mens sponsorer ruller ind fra store danske lydfirmaer, der satser på, at lyd bliver det nye danske vindemølleeventyr.

Lydens Hus åbner senere på året.

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce