Annonce
Annonce
Kultur

De røde lejesvende holder med den nye overklasse

Chokket er ikke, at DR ville lave rødt drama – men at det røde er blevet så borgerligt, skriver Politikens kulturredaktør i kølvandet på debatten om politiserede tv-serier.

1

Vennerne blev sure, og fjenderne blev glade. Længe har de borgerlige har klaget over, at DR lavede kulturradikal underholdning og socialistiske nyheder, og lige så længe har venstreorienterede benægtet det.

Men så i denne uge, længe efter det røde regime i DR er brudt sammen, kom den gamle dramachef Ingolf Gabold ud og erkendte, at hans tv-serier var politiske projekter.

Det er de dannede mod de udannede, de globale anstændige mod de nationale bonderøve

Det store bestillingsarbejde fra Folketinget, ’1864’, skulle ifølge Gabold bruges som våben imod Dansk Folkeparti og lære folket, at nationalisme er ondt, og at danskerne i virkeligheden er europæere. Dem, der havde beskyldt ham for at være en rød lejesvend, havde haft ret. Erklærede han stolt.

Ole Bornedal, som skrev og instruerede ’1864’, afviste naturligvis, at hans enorme kunst på nogen som helst måde kan styres af politiske interesser. Selvfølgelig var ’1864’ et værk imod nationalisme, forklarede Bornedal, men det er jo hævet over politik.

Som han sagde: »Det er ikke kontroversielt, det er menneskelig konsensus«.

De moderne og de konservative

Det samme sagde Lise Nørgaard, som skrev ’Matador’, da hun i denne uge blev spurgt, om ikke det var et politisk projekt. Nej, det var det ikke. Men Nørgaard understregede, at hun holdt med de kvinder, som ville frigøres, og gjorde grin med det gamle borgerskabs latterlige dameselskaber.

Det var så hendes lille oprør, forklarede hun. Også hun repræsenterer åbenbart »en menneskelig konsensus«.

Det svarer præcis til den holdning, som kendetegner Det Radikale Venstre: Man står for det, alle burde stå for, men som flertallet desværre er for for dumme til at fatte. For kvindernes frigørelse, imod nationalisme og imod krig – som i ’1864’.

LÆS OGSÅ:Bornedal og DR: Gabold havde ikke styringen alene

Sådan set er det Karl Marx’ definition på ideologi: Man hævder, man repræsenterer det bedste for alle, og så bestemmer man selv, hvad det bedste er.

Den ideologi i DR’s drama, som skulle være »rød«, er således kun venstreorienteret i en bestemt forstand: Den står for det modsatte af de nationalkonservative, der bliver gjort til tosser i ’1864’. Ingolf Gabold sagde selv, at han hverken var socialist eller kommunist, men stemmer radikalt.

Kulturkampen står således ikke mellem de røde og de blå, mellem socialister og kapitalister, men mellem Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti, mellem de moderne og de konservative.

Det var en rød konflikt for 100 år siden, fordi overklassen var konservativ og arbejderbevægelsen var moderne, men i dag er den urbane overklasse ikke konservativ.

Den er liberal; mange velhavende er tilhængere af homoægteskaber, forargede over nationalkonservatismen og stemmer radikalt. De er bekymrede over Danmarks omdømme i udlandet og den pinlige tone i den danske debat.

Den gamle overklasse bliver i ’1864’ skildret som tyrannisk og brutal, mens den nye overklasse i en serie som ’Borgen’ bliver fremstillet som progressiv, smagfuld og kosmopolitisk.

Den nye overklasse

Vi holder med dem, der kommer nedefra i historiske serier som ’1864’ og ’Matador’, mens vi i moderne serie som ’Borgen’ holder med overklassen.

Helten i ’Borgen’ er landets leder, Birgitte Nyborg, som tilhører en kreds af verdensborgere, der vandrer frem og tilbage mellem politisk ledelse og erhvervslivets top. Hun er Danmarks svar på Obama, som taler til drømmen om en menneskelig konsensus uden grimme magtkampe og ulækre konservative.

SE OGSÅ:Gabold forlod radiostudie under debat med Dansk Folkeparti

Den politiske korrekthed, som har tabt i dansk politik, vinder med Birgitte Nyborg som heltinde i dansk tv-drama. Sympatien i serien ligger hos statsministeren, og hendes fjender er ikke den gamle brutale overklasse. Det er derimod den skandaløse tabloidpresse og de væmmelige populister.

Det er de dannede mod de udannede, de globale anstændige mod de nationale bonderøve.

Måske er det derfor, venner i virkeligheden bliver sure:

Dem, der skulle være røde lejesvende, har skabt en fortælling om den nye overklasse, som er blevet et globalt idealbillede.

Redaktionen anbefaler

Gabold: '1864' var et slag mod DF

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce