Annonce
Annonce
Kultur

Han Kjøbenhavn hylder forstædernes 'random facon'

Forstæder bliver sjældent fremhævet som fashionable men får nu lidt kærlighed af dansk herremodes historiefortællere, Han Kjøbenhavn.

Han Kjøbenhavn

Dansk modemærke grundlagt 2008 i København af Jannik Wikkelsø

Davidsen og Tim Faith Hancock.

I begyndelsen optrådte de kun anonymt og lod navnet, logoet og en serie kortfilm være mærkets ansigt.

Har haft stor succes med at lave briller og har gradvis udbygget med herretøj. Han Kjøbenhavn driver egne butikker i København og New York.

www.hankjobenhavn.com

B.G. Auto på Gl. Køge Landevej 499 risikerer at få nogle overraskende henvendelser i fremtiden. Værkstedets logo er på vej ud i verden, og det kan være, at trendbevidste kunder i internationale modebutikker som Opening Ceremony og Barney’s får lyst til at tjekke, hvad der ligger bag navnet på deres nye trøje.

Det er det københavnske mærke Han Kjøbenhavn, der har adopteret B.G. Auto og andre forstadsfirmaer som Stjerneisolering og C.B. Smed og trykt dem på en serie fodboldtrøjer og sweatshirts. De blev præsenteret under Copenhagen Fashion Week i sidste uge.

»Vi kunne have valgt at opfinde navnene, men vi ville have rigtige, lokale firmaer som trøjesponsorer«, forklarer Tim Hancock, den ene halvdel af Han Kjøbenhavn.

»Alle, der dyrker sport, har et nært forhold til den slags sponsortrøjer. Vi har kontaktet virksomhederne og spurgt, om det er okay, at vi låner deres navn. Først forstod de ikke, hvad vi var ude på, men nu synes de, at det er sjovt. De kom alle sammen og så showet«.

LÆS OGSÅBåde modellerne og tøjet skifter køn

Fodboldtrøjerne er en del af en hyldest til forstæderne, som er kernen i Han Kjøbenhavns efterårskollektion. Forstæderne er ellers ikke et emne, man møder tit i moden, og de første kommentarer til mikset af nylontrøjer, joggingbukser, læderjakker og bleget denim har vekslet mellem god og dårlig smag.

For Han Kjøbenhavn er forstæderne en personlig historie, siger duoens anden halvdel, Jannik Davidsen:

Vi synes selvfølgelig, at det, vi præsenterer, er god smag. Det fede ved forstæderne er, at folk tænker mindre over, hvordan de går klædt.

Jannik Davidsen, Han Kjøbenhavn

»Inspirationen er vores opvækst og ungdom. Vi tilbragte meget tid i fodboldklubben og tænkte ikke over, hvordan vi gik klædt. Det var trøjer fra fodbold smidt sammen med træningsbukser og måske en læderjakke eller noget pels fundet i mors og fars skab. Vi genopfører ikke vores egen historie direkte, men har skabt en fortælling om fodboldfans eller hooligans, der tilbeder logoet på tøjet. Hos FCK er det en løve. Hos os er det en stor bamse«.

Der sad faktisk en gigantisk bamse i den ene ende af Den Grå Hal på Christiania, hvor showet foregik. Ud fra den var bygget et rørsystem, som de maskeklædte modeller efter en tur på catwalken stillede sig op og sugede luft fra.

Skønne tilfældigheder

Efter showet sidder Tim Hancock og Jannik Davidsen bag scenen og forklarer deres projekt. Deres tatoveringer breder sig ud over hænderne. Jannik udtaler ’fo’bol’, så man kan høre, at han stammer fra Vestegnen. Omkring os fylder de mandlige modeller lommerne med Newcastle Brown Ale, inden de bevæger sig ud i modeugen.

»Vi synes selvfølgelig, at det, vi præsenterer, er god smag. Det fede ved forstæderne er, at folk tænker mindre over, hvordan de går klædt. Det skaber noget nyt, der bryder rammerne. Man kaster bare nogle tilfældige ting sammen, der bliver magiske og smukke«, siger Jannik Davidsen.

Han Kjøbenhavn er ellers kendt for at have et stilrent look i deres butikker, mens tøjet for det meste er variationer over den klassiske herregarderobe mikset med streetwear.

SE OGSÅHerremodeugen i London havde Bowie i baghovedet

»Mode må ikke blive for kasseagtigt. Man ser mange eksempler på, at folk klæder sig på en bestemt måde, fordi de interesserer sig for dansk design og arkitektur. Jeg elsker begge dele og bor i et hjem, der ikke er fjollet. Men når jeg tager tøj på, udtrykker jeg mig på en anden facon«.

Mens Tim Hancock voksede op i nærheden af Rødovre Centrum, var det Frihedens Butikscenter i Hvidovre, der fyldte meget i Jannik Davidsens formative år.

»Det er et skramlet center. Der er den obligatoriske dyrehandel og en møntsol. Det var alt, vi havde brug for. Det var en base, hvor jeg slog tiden ihjel sammen med vennerne. Butikscentre er smukke på deres egen random facon«.

Forstadsrevival

Kollektionen lander på et tidspunkt, hvor forstæderne også oplever en revival i musikken. Inden modeshowet spillede Han Kjøbenhavn rap på høj volumen: amerikanske Kendrick Lamar fra L.A.-forstaden Compton, fulgt af de lokale helte Gilli, Sivas og Suspekt.

»Vi forstår dem. Det er de mennesker, man ser på gaden i forstæderne. Desuden er centrene ens på hele Vestegnen. Skal man til stranden, er det ikke Bellevue, men Brøndby Strand, og shawarmaen bliver købt i Avedøre«, siger Jannik Davidsen.

Designerne fortæller, at kollektionen ser ud til at blive deres hidtil bedst sælgende, og de udenlandske indkøbere har ikke problemer med lokale sponsornavne fra Hvidovre og omegn.

Tværtimod, siger Tim Hancock:

»I udlandet ser man på designet først. De forstår ikke, hvad der står på trøjerne, men det gør tøjet eksotisk. Herhjemme ser man navnet først. Vores kunder i det indre København skal lige tænke over, om det er fedt at have en trøje med C.B. Smed på maven liggende i butikken«.

LÆS OGSÅModen skifter tidsregning - de traditionelle sæsoner er i opløsning

Han Kjøbenhavn er ikke alene om at lege med en form for modeæstetik, som kan opfattes som lavstatus. Den russiske designer Gosha Rubchinskiy er blevet et varmt navn med hooligan-attitude og nyt modetøj, der til tider ligner dårlige kopier fra det sorte marked.

»Vi kan gode lide Gosha. Han blander udtryk på en interessant måde. Hans kolde Rusland er nok lidt hårdere end noget sted i Danmark, selv Vestegnen«, griner Jannik Davidsen.

»Vi er trods alt vokset op med mørbrad, fritter og cowboytoast«.

Redaktionen anbefaler

Mændenes tøj var vildest ved den københavsnke modeuge

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce