Annonce
Annonce
Kultur

Politisk designer gør comeback med økologisk bomuld og opsang til modebranchen

Katharine Hamnett var en af 1980'ernes mest markante designere, men hendes politiske engagement bragte hende i konflikt med modebranchen.

Da Katharine Hamnett i 1984 blev inviteret til at deltage i en middag med den britiske premierminister i Downing Street 10, benyttede hun chancen til at skabe opmærksomhed omkring en sag, hun var optaget af.

Modeskaberen klædte sig i en hvid oversize T-shirt med påskriften ’58 % DON’T WANT PERSHING’, og effekten var massiv.

Billedet af Katharine Hamnett, der hilser på Margaret Thatcher, blev bragt i aviser verden over og regnes i dag for et ikonisk øjeblik i moderne britisk historie.

Pershing, som 58 procent af den britiske befolkning altså var modstandere af, var navnet på et missil, som Nato var i gang med at sætte op i Europa, herunder England. Missilet kunne bære atomvåben, og det blev opfattet som en oprustning mod Sovjetunionen, der på den anden side af Jerntæppet havde SS-20-missiler rettet mod mål i Vesteuropa. 1980’erne var en kold tid.

Nu får jeg chancen for at vise, hvad jeg kan udrette i denne dumme branche. Alle arbejder med at genbruge ideer, og jeg har etarkiv fra 1979 til 1989, som der er masser af liv i

Katharine Hamnett

Kampen mod Pershing-missilerne blev en hjertesag for Katharine Hamnett, og et møde med missiltilhængeren Thatcher var for god en lejlighed til ikke at bruge til at skabe opmærksomhed.

Designeren var på det tidspunkt kendt for sine slogan-T-shirts, så hun benyttede sit eget favoritvåben.

»T-shirts med slogans er effektfulde. Man kan ikke lade være med at læse dem, og budskabet bliver hængende i hovedet længe efter«, siger designeren i dag.

Slogans, slogans, slogans

Efter en lang pause fra modebranchen har Katharine Hamnett besluttet at genoplive sit mærke og begynde at arbejde med tøj og slogans igen. Hun havde ellers droppet moderæset til fordel for ren aktivisme og lejlighedsvise gæsteoptrædener som designer.

Hun var træt af en branche, som hun mener ikke tænker på miljøet, og hun har angrebet modeverdenen for at være racistisk, bruge for mange sprøjtemidler og underbetale arbejdere.

I 2005 kaldte hun modebranchen »en flok idioter« og kastede sig ind i kampen mod krigene i Afghanistan og Irak og industrigiganter som Monsanto. Hun ville hellere arbejde for Afrika, Fairtrade, økologi og The Green Party i Storbritannien end lave tøj på samlebånd.

Katharine Hamnetts comeback blev annonceret under modeugen i London for nylig og kommer til at foregå i to tempi. Til efteråret lancerer hun en regulær kollektion i eget navn, men i første omgang har hun slået sig sammen med det miljøbevidste britiske mærke YMC om en serie T-shirts, kjoler, joggingbukser og kedeldragter.

Alt er lavet i økologisk bomuld eller biodynamisk silke.

Der er selvfølgelig slogans på T-shirtsene: ’Save the Future’, ’Stop and Think’ og ’You Must Create’.

LÆS OGSÅ:Den røde løber handler mere om penge end om stil

Tilbage i 1980’erne var Katharine Hamnett en outsider. Hun gik sammen med kollegaen Vivienne Westwood forrest, når det handlede om at mikse politik ind i moden.

I dag er mange af deres mærkesager blevet bredt accepteret, og det er en del af forklaringen på Hamnetts comeback.

En anden handler om, at hendes design stadig finder nye venner. YMC-designerne Fraser Moss og Jimmy Collins er fans, og det samme er den kontroversielle rapper Kanye West, som har bevæget sig ind i modeverdenen med Yeezy-sko og et samarbejde med Adidas.

Tordner stadig mod branchen

Katharine Hamnett fortæller til Womens Wear Daily, at Kanye West kontaktede hende og bad om at få lov til at låne hele hendes arkiv. Han hentede 1.500 stykker tøj og fik alt fotograferet, og man skal ikke kigge længe på hans stil med løse silhuetter for at knytte forbindelsen til Hamnetts historie.

»Det er sjovt med samarbejder og fans, men jeg har stadig et genkendeligt navn, og nu får jeg chancen for at vise, hvad jeg kan udrette i denne dumme branche. Alle arbejder med at genbruge ideer, og jeg har et arkiv fra 1979 til 1989, som der er masser af liv i. Plus nye oplevelser fra Mongoliet, Afrika og alt muligt andet, jeg vil blande ind«.

SE OGSÅ:Dansk mode halter efter i udvikling af elektronisk tøj

Den 58-årige designer var stilmæssigt et produkt af punk. Hun er uddannet på Central Saint Martins i London og debuterede i 1979 med flænsede denimjeans, alternative blegninger og inspiration fra militære overskudslagre. Målet var at gøre op med modens hierarki og bringe Londons gadestil i fokus.

I opslagsværket ’Fashion – the Whole Story’ optræder hun i et kapitel om radikal mode sammen med blandt andre John Galliano og Bodymap.

»Hendes kendetegn var faldskærmssilke, nitter, synlige syninger og markante lynlåse«, hedder det i leksikonet, der slår fast, at selv om Katharine Hamnetts design kunne se vildt ud, var det nemt og behageligt at bære.

Designeren virker rent ideologisk ikke til at være blevet mildere med tiden. Hun tordner stadig mod branchen og siger, at det er umuligt for hende at fremstille tøj på den konventionelle måde.

Der er sprøjtemidler i bomuld, kromrester i læder, giftigt klor bruges til blegning, og så er der forholdene omkring arbejdsmiljø mange steder i Asien.

Den nye kollektion fremstilles i Grækenland med økobomuld fra Vestafrika.

»Grækenland er mere miljøvenligt, fordi varerne ikke skal transporteres så langt, og de har fandeme brug for jobs i Grækenland. Jeg håber at kunne skabe et kooperativ og give en del af omsætningen tilbage til bønderne og tekstilarbejderne. Det vil hjælpe dem til at styre deres eget liv og træffe deres egne beslutninger. Sådan har jeg det selv bedst. Jeg er lykkelig for at være uafhængig«, siger hun til WWD.

Redaktionen anbefaler

Suspekt, Kendrick Lamar og Søs Fenger er vilde med dansk hiphop-designer

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce