Annonce
Annonce
Kultur

Paven udgiver samtalebog fuld af kærlighed, synd og håb for planeten

Guds barmhjertighed er uendelig, men for at få del i den skal du erkende din synd. Paven går direkte til sagen i en samtalebog, der viser hans suveræne evne til at formidle det kristne budskab.

Ubetinget kærlighed er en sjælden anemone.

I enhver menneskelig relation vil der være huller, hvor kærligheden stopper. Fuldstændig kærlighed findes i øjeblikke og perioder, men evig og ufiltreret kærlighed er ikke menneskelig, men guddommelig. Af den udspringer nåden, tilgivelsen eller barmhjertigheden, som paven benævner den.

Og den manifesterede sig blandt mennesker med Jesus, hvorved vi med Kaj Munks ord fik »en flig af nådens trone«.

Samtalebog

Politiken synes

Pave Frans: Guds navn er barmhjertighed. En samtale med Andrea Tornielli.

Kristeligt Dagblads Forlag, 130 sider, 199,95 kroner.

Har du Pluskort, får du 15 procent rabat på lagerførte bøger i Boghallen eller fri levering hos Saxo.com. Læs mere på politiken.dk/plus

Dette år er udråbt til barmhjertighedens jubelår af pave Frans, som efterhånden har været religiøst overhoved for den romerskkatolske kirke i tre år. I den anledning er der udkommet en samtalebog mellem den kyndige Vatikanet-ekspert og journalist Andrea Tornielli og paven.

Med barmhjertighed som omdrejningspunkt er samtalen en ligefrem introduktion til pavens syn på kirke og kristendom. Er man interesseret i at forstå, hvorfor pave Frans gennem sine tre år er blevet et ikon for den kristne verden, kan man ikke få bedre læsning til sin påskeferie.

Den store gevinst ved pavens refleksioner er evnen til at adressere både eksistentielle og samtidige problemer på en direkte måde. Hvor hans forgænger pave Benedikt udgav en teoretisk samtale med den tyske filosof Jürgen Habermas om relationen mellem sekulær og religiøs verdensanskuelse, udgiver pave Frans en samtale, der ganske enkelt handler om Guds uudgrundelige kærlighed, og som alle kan læse.

LÆS OGSÅ:Pave Frans vil gøre Moder Teresa til Sankt Teresa

Guds barmhjertighed står netop til enhvers rådighed. Men den kræver ikke bare erkendelse, som hvis man går til psykolog. For at få del i nåden er det nødvendigt at erkende, at man er en synder. Barmhjertighed og erkendelse af synd hører uløseligt sammen for mennesket.

Det står ikke til diskussion, og det er befriende, at paven lægger sin energi i at forklare, hvorfor det forholder sig sådan.

Synd uden fordømmelse

Mange moderne mennesker er nemlig ikke spor bekvemme med at føle sig syndige. Synd er virkelig noget, som kan skræmme folk væk fra kirken. Hvorfor skal man gå rundt og have dårlig samvittighed, bare fordi man er menneske og lever livet, som man har lyst til? Der skal noget til at forsvare tanken om, at vi alle er syndere for Gud, og det er paven mand for.

De fleste vil anerkende, at man ikke går gennem livet uden at øve uret. Modsætningen til at erkende sine synder er altså ikke, at man er fri for synd, men at man lever i den overbevisning, at man selv kan gøre noget ved det. »Det er en narcissistisk tilbøjelighed, som gør os bitre«, siger paven.

For hvis man vælger at slikke sine egne sår i stedet for at åbne sig for en tilgivelse fra noget, som er større og mere kærligt end én selv, vil man også afskære sig fra at tilgive andre.

SE OGSÅ:Pave Frans: Kvinder skal også have lov til at få vasket fødder

Der er et socialt aspekt i tilgivelsen, som ikke giver mening, hvis den kun foregår foran spejlet.

Kirken er under pave Frans gået fra at være doktrinær og teoretisk til at være umiddelbar og praktisk

Paven sammenligner menneskets synd med et kostbart smykke, som vi forærer væk som en gave med den stolthed, som den slags medfører. At overgive vores synd til Gud »er ikke noget nederlag, men en strålende sejr«. Erkendelsen af synd har derfor intet med fordømmelse at gøre – tværtimod.

Det er en udadvendt handling, som også har betydning for andre. Barmhjertigheden er som en kernereaktion i både social og mental styrke.

På den baggrund gentager paven sit billede af kirken som et felthospital, altså et sted, der udøver akut smertelindring, og ikke et sted for særligt komplicerede operationer. Barmhjertigheden gælder alle, som har behov. Betingelsen er en fornemmelse for, at man ikke er perfekt. Man behøver ikke at gå bodsgang gennem livet, men blot at åbne sin sjæl på klem for den tanke, at Gud tilgiver os vore synder.

Umiddelbar og praktisk

Ligesom paven står ved at erkendelsen af synd er en betingelse for nåde, går han fuldt og fast ind for den form for tankekontrol, der skal få mennesker til at mærke, at de aldrig er alene, »hvis vi lader Jesus tage os i sin favn og tilgive os«.

Her vil nogen med rette indvende, at kirken jo har det med at fordømme eksempelvis homoseksuelle. Og heldigvis er pavens samtalepartner ikke for benovet til at spørge til dette. Svaret fortæller meget præcist, hvorfor paven har givet den katolske kirke en helt ny troværdighed.

LÆS OGSÅ:Forsker: Vi misforstår pave Frans og hans projekt

Han nægter simpelthen at fordømme nogen, netop på grund af barmhjertigheden. »Så kan man gøre sig teologiske overvejelser om forholdet mellem doktrin og barmhjertighed, men vi må ikke glemme, at barmhjertigheden er en del af doktrinen«.

I både form og indhold er samtalen en åben invitation. Kirken er under pave Frans gået fra at være doktrinær og teoretisk til at være umiddelbar og praktisk. Man kan naturligvis bebrejde Vatikanet meget, og den katolske kirke er langtfra fri for fejl, hvilket paven er den første til at erkende.

Men med ham har den kristne verden fået et overhoved, som forstår at vise, at der findes andre værdier end dem, vi normalt regner som værdifulde. Det gør i mine øjne ham og kirken til det stærkeste modbillede til den individualistiske og markedsorienterede verden.

At en ydmyg og kærlig livsanskuelse kan være det gennemgående for en af den globale verdens topledere, giver håb for livet på vores martrede planet. I en virkelighed, hvor alt er målbart, formidler paven på sin enkle facon noget så radikalt som troen på uendelig kærlighed.

For abonnenter
Redaktionen anbefaler

Pavens nye rockalbum er effektiv PR for Gud

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce