Annonce
Annonce
Arkitektur

Dansk OL-pavillon på stranden Ipanema bliver lige underspillet nok

Dansk kultur og erhverv har fået en enestående mulighed for at markedsføre sig selv under OL i Rio. Pavillonen, det skal foregå i, er dog lovlig underspillet.

Annonce

anmeldelse

Heart of Denmark. Dansk Pavillon til OL i Rio.
Politiken synes

Bygherre: Visit Denmark og Erhvervs- og Vækstministeriet.

Arkitekt: Henning Larsen Architects.

Størrelse 300 m2.

Budget: 18,5 millioner, hvoraf pavillon udgør 2 millioner.

Danmark får som det eneste land under OL i Rio en pavillon på en af byens verdensberømte strande.

Her vil danske tilskuere, idrætsfolk og erhvervsfolk kunne føle sig trygge og tale dansk mellem produkter, design, kunst og fortællinger fra hjemlandet. Men den er først og fremmest tænkt som et vindue til den store verden uden for Europa, der ikke kender ret meget til det lille land med den store selvfølelse.

Det er ikke mindst takket være den danske generalkonsul Jens Olesen, at aftalen om den helt unikke placering af pavillonen er kommet i stand. Men det er Visit Denmark og Erhvervs- og Vækstministeriet sammen med en række store fonde og virksomheder, der står bag fremstødet med et navn så blødt, varmt og vammelt, at man får sukkerchok af at høre det: Heart of Denmark.

trekanter.  Illustration: Henning Larsen Architects

Men Danmarks hjerte skal altså banke på stranden Ipanema, som Stan Getz og João Gilberto gjorde verdenskendt med bossanovahittet om pigen, som får alle, hun passerer til at gå ’aaah’.

Om den danske pavillon får forbipasserendes hjerter til at slå hurtigere, er nok tvivlsomt, men det har også været sin sag for Henning Larsen Architects, der står bag designet, at skabe noget spektakulært med en maksimalhøjde på bare 5 meter.

Placeringen er scoopet. Designet er blevet mindre markant

De landede på at få pavillonen til at ligne et flag, og dermed minder den om tegnestuen 3XN’s forslag til Shanghai Expo i 2010.

BIG vandt dengang konkurrencen med en dobbeltspiral, der fungerede som et lille stykke Danmark med cykelstier og selveste Den Lille Havfrue i midten. I Rio er budgettet blot en brøkdel af Shanghai Expo og udstillingsperioden meget kortere.

Som den eneste struktur på stranden vil den dog være meget tydelig. Placeringen langs strandpromenaden betyder, at den bliver globalt tv-transmitteret, når cykelløb slår vejen forbi, og om aftenen vil den kunne ses fra luften, når kulørte lys f.eks. bringer Dannebrogs farver frem i den.

Placeringen er scoopet. Designet er blevet mindre markant.

Kendetegner dansk selvforståelse

Heldigvis har myndighederne forbudt logoer, så den vil ikke blive plastret til med firmaidentiteter, men resultatet er endt i den lovlig køligt afdæmpede ende af spektret.

Det er en let og stiv struktur af aluminiumsmaster bygget op i trekanter og dækket med sejldug, der både refererer til stedet og dansk sejltradition. Med åbninger midtpå til alle sider vil den give et indtryk af den afslappede åbenhed, der kendetegner dansk selvforståelse.

Men selv om det hverken er smykkeloven eller grænsebomme, der skal udstilles, bliver der alligevel sat hegn op omkring området, og den største post på fremstødets budget bliver sikkerhed.

Så selv om det er den sjove fortælling om innovative Danmark, der er i fokus, rejser nissen alligevel med til Ipanema.

Redaktionen anbefaler

Bjarke Ingels lyner ned ...

Del link
Annonce
Mest læste
Dit politiken
Annonce