Tidligere Carl Bro og Banedanmark-direktør Jesper Rasmussens har i flere år været drevet af irritation over, at en overdækning af banegraven i København har været dømt teknisk umulig.
Foto: Ivan Riordan Boll

Tidligere Carl Bro og Banedanmark-direktør Jesper Rasmussens har i flere år været drevet af irritation over, at en overdækning af banegraven i København har været dømt teknisk umulig.

Banegravens bagmand står frem: Tror, han kan skabe et sted, hvor ingen slår på hinanden

Tidligere direktør og banechef Jesper Rasmussen står bag nyt byggeforslag ved banegraven i København. Han har ikke penge bag sig, siger han, men er drevet af ønsket om at løse byens mest umulige udviklingsopgave.

Arkitektur
FOR ABONNENTER

Vil jeg love at gøre klart og tydeligt opmærksom på, at han ikke er ejendomsudvikler, men bare ingeniør, spørger Jesper Rasmussen, da vi sætter os ved cafébordet over for Vesterport Station i København.

Årsagen skal findes i den tekst fra to forvaltninger på Københavns Rådhus, som mandag gjorde et nyt forslag til et kæmpebyggeri ved banegraven på den anden side af gaden kendt.

Der stod, at »en privat udvikler« sammen med DSB Ejendomme stod bag forslaget med støtte fra Nordisk Film Biografer, som gerne vil have en erstatning for Palads Teatret.

Det skal, hvis byggeplanerne skal blive til virkelighed, rives ned sammen med sin ydre totaludsmykning af kunstneren Poul Gernes, hvilket har ført til protester fra flere sider.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce