Problemet er ikke kun byggehøjden, men også infrastrukturen til ydre Nordhavn, mener Morten Kabell, teknik- ogmilljøborgmester i København.
Foto: Projektmateriale, Københavns Kommune

Problemet er ikke kun byggehøjden, men også infrastrukturen til ydre Nordhavn, mener Morten Kabell, teknik- ogmilljøborgmester i København.

Højhuse kan blive del af københavnsk valgkamp

Nye højhuse skal hænge sammen med resten af byen, mener Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

Arkitektur

Højhuse kan blive et varmt emne i den kommende valgkamp til Borgerrepræsentationen i København. Det forudser teknik- og miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten.

»Se bare på diskussionen, vi har haft i forbindelse med en eventuel nedrivning af Palads og overdækning af banegraven ved Vesterport eller diskussionen om byggeriet på Postgrunden midt i København. Højhuse er et emne, hvor københavnerne skal tage stilling til, hvordan de mener, byen skal udvikle sig«, siger borgmesteren.

Mandag kommer endnu et område med planlagte højhuse på dagsordenen. På et møde i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg skal politikerne tage principiel stilling til, om der må bygges højhuse i den nye bydel Nordhavn. Her har to projektudviklere uafhængigt af hinanden planlagt omfattende byggerier, som skal resultere i Skandinaviens højeste byggeri.

Det ene er H.C. Andersen Adventure Tower med et højhus på 280 meter med tilhørende forlystelsespark, boliger, erhverv og detailhandel. Det andet er Great Northern med to bygninger på 330 og 190 meter, og i alt vil byggeriet omfatte 283.000 kvm til bl.a. hotel, boliger, erhverv og detailhandel.

Kommunens embedsmænd har anbefalet, at projekterne bliver afvist, fordi byggerierne strider imod de nuværende planer for Københavns udvikling, men politikere fra både Socialdemokratiet og Venstre mener, at folkene bag de ambitiøse projekter skal have mulighed for at præsentere byggerierne mere i detaljer.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell fra Enhedslisten siger, at de to projekter på ingen måde er groet i hans have.

»Jeg har noteret mig, at når andre politikere siger, at de gerne vil se på projekterne i detaljer, så siger de ikke samtidig, at det er gode projekter, men hvis der er stemning for, at byggerierne skal undersøges yderligere, så får vi embedsmændene til at bruge tid på det«, siger bormesteren.

Hus i flyvehøjde

Når han ikke selv er begejstret for projekterne, hænger det ikke kun sammen med, at der er tale om meget høje bygninger.

»Jeg kan godt se for mig, at der på et tidspunkt vil blive bygget højhuse i den ydre del af Nordhavn, men hvis det skal ske, så skal projekterne hænge sammen med resten af byen. Det synes jeg for eksempel ikke, det planlagte H.C. Andersen Adventure Tower på 280 meter gør. Med en tilhørende forlystelsespark bliver det en slags resort, som vi har set med f.eks. Disneyland andre steder. Og når det gælder Great Northern, så er det jo så højt, at Trafikstyrelsen vil have indvendinger på grund af flytrafikken«.

Spektakulært i højden

Flemming Steen Munch (V), medlem af Teknik- og Miljøudvalget, mener, at projektudviklerne selvfølgelig skal have lov til at bygge højt i Nordhavn. Det vil langt om længe give København mulighed for at få et spektakulært byggeri, og det vil give arbejdspladser til byen. Efter hans mening især med i H.C. Andersen-projektet.

»Det kan godt være, det kan give jobs og aktiviteter til byen, men det kan vi efter min mening fint få på mange andre måder«, siger Morten Kabell.

Han har noteret, at socialdemokraten Jakob Hougaard vil stille det som et krav, at 25 pct. af de boliger, der skal være en del af byggerierne, skal være almennyttige boliger.

»Det lyder fint, men vi kender jo alle økonomien i højhusbyggerier. Hvis der kommer lejeboliger sådan et sted, vil det blive meget dyrt«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Højhusene vil komme til at ligge på et område, som er nærmest øde i dag. Hvad er problemet?

»Problemet er bl.a. infrastrukturen. Man kan ikke lave noget, der er så stort derude, med mindre man laver ordentlige trafikforbindelser. Det vil formentlig betyde, at vi skal fremrykke udbygningen af Metroen med 10-15 år for at få den til den ydre del af Nordhavn. Jeg kan ikke lige se, hvor København skal finde de penge«.

I dag ligger det i planerne, at metroen skal nå denne del af Nordhavn i 2030.

Kunne du forestille dig, at der kan bygges højhuse i Nordhavn, hvis de kommer til at hænge bedre sammen med byen end med de to aktuelle projekter?

»Det kunne jeg da godt se for mig. Der er jo i virkeligheden meget få på Rådhuset, som lider af højdeforskrækkelse«, siger Morten Kabell.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce