Arkitektur

Anmeldelse: Udstilling om nedbrændte Svinkløv Badehotel er lige lovlig let, men til gengæld fuld af stemning

Utzon Center i Aalborg byder på en fin, let sommerudstilling om det brændte Svinkløv Badehotels gamle arkitekt og stjernerne fra Troense, Praksis Arkitekter, der skaber det næste.

Arkitektur

Arkitekturudstillinger er sjældent så lette og tilfredsstillende på samme tid, som udstillingen om den ærværdige bygning Svinkløv. Hotellet, der brændte sidste år, og som forinden var blevet landskendt gennem tv-serien ’Badehotellet’. Udstillingen om det berømte hotel, der var tegnet af aalborgarkitekten Ejnar Packness, er bestemt ikke overfyldt, men den er fuld af stemning og atmosfære, og det er måske heller ikke så lidt endda.

På væggen hænger hotellets næstsidste navneskilt, der blev pillet ned i 2015 og erstattet af en ny kopi, og et andet sted står de vandrestokke, som en stamgæst hvert år har snittet med motiver af sommerens vejr. De står nu tilbage som relikvier, og ellers er det blot en konstruktion af bindingsværk i centerets gård, enkelte materialeprøver fra andre bygninger og lyden af fuglekvidder og bølgeskvulp, der udgør udstillingens genstande.

Visuelt er den domineret af otte store videoprojektioner, der viser billeder af Ejnar Packness’ arkitektur og af Praksis Arkitekters – dem, der skal tegne den nye udgave af hotellet. Det er fotografen Christina Capetillo, der med faste indstillinger har stillet sit kamera på videooptagelse, så man i rolige billeder ser lyset skifte over en facade, vinden blæse i græsset eller gardinet blafre for åbent vindue på en gård ved Vesterhavet.

Det er meget stille, sanseligt og fint, men flere gange undervejs nåede jeg at ønske, at tempoet blev sat op, og at man i stedet fik flere billeder af bygningerne og arkitekturen at se. Udvalget er bestemt stemningsfuldt, men den prægtige bygning Slotsfeltladen i Møgeltønder, som rummer historien om Guldhornene, og som Praksis Arkitekter stod for restaureringen af, ser vi kun udefra. Den særlige grove og farverige terrazzo, som de skabte med tilslag af granitsten fundet på jordene i omegnen, kan man opleve en materialeprøve af i udstillingen, men filmen viser ikke, hvordan terrazzoen ser ud i ladens rum. Ikke i det loop, jeg nåede at se.

Tid til at investere i din kulturelle kapital?

Prøv Danmarks førende kulturavis med dagligt kulturtillæg i en måned for 1 kr.

Kom i gang med det samme