Cecilie Frøkjær lavede sjov med Wikipedia i Go Morgen Danmark, men indslaget var....fup. Arkivfoto.
Foto: JENS DRESLING

Cecilie Frøkjær lavede sjov med Wikipedia i Go Morgen Danmark, men indslaget var....fup. Arkivfoto.

Kultur

TV 2 fuskede med Wikipedia

TV 2 kritiseres for at manipulere med netleksikonet Wikipedia for at bevise, hvor usikkert det er - TV 2 står fast

Kultur

En artikel på politiken.dk inspirerede TV 2 til en spøg om nettets troværdighed - men nu er hele sagen endt med at sætte spørgsmålstegn ved TV 2's troværdighed.

Med et glimt i øjet forsøgte de to værter i programmet Go Morgen Danmark at demonstrere, at man ikke skal tro på alt, hvad man ser på nettet.

Det skete ved at læse op af falske oplysninger, som TV 2 selv havde plantet på det brugerstyrede netleksikon, Wikipedia.

tv2wikigate Indslaget har imidlertid ført til massiv kritik af TV 2 på en række blogs og internetfora - heriblandt på beskedtjenesten Twitter, hvor hundreder af netbrugere fører en en intens debat om indslaget under overskiften tv2wikigate.

Desuden har formanden for Wikipedia Danmark, Ole Andersen, klaget til TV 2 og krævet en berigtigelse.

Forklædt som Brøndby-fan
Debatten handler om et indslag, hvor de to værter i Go Morgen Danmark læste op af de beskrivelser, der kan læses om dem selv på det brugerstyrede netleksikon Wikipedia.

Forinden havde andre på tv-programmets redaktion indføjet falske oplysninger - for eksempel at den ene vært, Cecilie Frøkjær skulle på vej til at skifte til et job på TV3, og at den anden vært, Anders Breinholt, skulle være fan af Superligaens tophold, Brøndby. Begge dele er forkerte.

Ingen holder øje...
»Man kan ikke stole på det, der står på internettet, fordi folk er begyndt at bruge de sider, som for eksempel det site, der hedder Wikipedia«, siger den ene af studieværterne, Anders Breinholt i indslaget.

»Der er ikke rigtig nogen, der vertificerer (verificerer, red.) om det, man skriver, er korrekt«, tilføjer han.

»Ingen holder øje, og det giver problemer«, supplerer Cecilie Frøkjær og henviser til artiklen fra politiken.dk. Den beskriver, hvordan en irsk studerende tilføjede et falsk citat på Wkipedia - et citat, der siden forplantede sig til en række aviser.

...og dog

Netop disse bemærkninger er faldet mange faste Wikipedia-brugere for brystet. I den konkrete sag gik der således kun fire minutter, fra TV 2 havde indføjet et forkert fødselsår for Cecilie Frøkjær, inden en af leksikonets brugere rettede tilbage til det korrekte fødselsår.

»Mange af Wikipedias brugere anvender en stor del af deres tid på Wikipedia med netop at verificere og korrigere forkerte påstande, og på den måde bliver størstedelen af fejltagelser rettet indenfor meget kort tid«, hedder det således i klagen til TV 2 fra Ole Andersen, formand for Wikipedia Danmark.

I klagen kræver Wikipedia en berigtigelse fra TV 2, men intet tyder på, at sådan en er på vej.

TV 2: Vi har ret I en kommentar, der er lagt på TV 2's hjemmeside fastslår TV 2-redaktør Jes Schrøder, at indslaget både var sjov og alvor.

»Indslaget var ment som journalistisk satire, men samtidig en advarsel om, at man skal huske at dobbelttjekke oplysninger, man finder på nettet. Brugere af Wikipedia har følt sig krænket på leksikonets vegne og mener, at kritikken er ubegrundet. Men efter kvalitetsaviser i England, Indien, USA og Australien har bragt en manipuleret oplysning på baggrund af et opslag i Wikipedia, er det på sin plads at gøre opmærksom på, at der kan være fejl i opslagsværket, hvad enten de er plantede eller ej«, skriver TV 2-redaktøren.

På godt dansk
Den ene af de to studieværter, Anders Breinholt, har også skrevet et langt indlæg om sagen på et debatforum under Wikipedia:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Den overordnet idé fra redaktionens side var, at vi skulle tage røven på hinanden, skrevet på godt gammeldags dansk, og så skulle seerne så nyde godt af vores reaktioner«, skriver Anders Breinholt blandt andet.

Tro ikke på alt
I modsætning til TV 2 beklager Anders Breinholt, at indslaget er blevet opfattet som et angreb på Wikipedias seriøsitet.

»Om ovenstående er morsomt, hyggeligt, dumt, sjovt eller latterligt, ligegyldigt og plat er smag eller behag. Faktum er i hvert fald, at det, der var vores udgangspunkt, var en opbygning over en historie, om at man ikke skal tro på alt, hvad man læser«, skriver han.

Funzafunza konkluderer
Sidste ord i denne omgang får én af de netbrugere, der deltager i debatten på Twitter. Her sammenfatter en bruger, der kalder sig selv »Funzafunza« sagen således:

»Konklusionen må være: I en eksamenstid skal man passe på med at se Go' Morn DK: Man kan ikke stole på, hva de siger ;-) «.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce