Kristian von Hornsleth indsamler dna til sit nye værk. Arkivfoto.
Foto: Arkivfoto: Morten Langkilde

Kristian von Hornsleth indsamler dna til sit nye værk. Arkivfoto.

Kultur

Dansk kunstner vil give maleri for dit dna

Kunstneren Kristian von Hornsleth vil sænke tusindvis af dna-prøver i grav i havet.

Kultur

I løbet af sensommeren 2009 vil Kristian von Hornsleth sænke en skulptur ned i den 11 kilometer dybe Marianergrav mellem Japan og Filippinerne.

Skulpturen, der stadig er på tegnebrættet, skal måle 5 x 5 x 5 meter og indeholde tusindvis af dna-prøver fra erklærede Hornsleth-elskere.

De første 100, der torsdag aften afleverer en blodprøve i Århus, vil få et gratis maleri af kunstneren.

Identitet og evigt liv Værket hedder Deep Storage og tager udgangspunkt i idéen om det evige liv og de grupper, der binder os sammen, forklarer Kristian von Hornsleth:

»Når kassen bliver åbnet af fremtidsvæsener om 500 år, vil de kunne skabe nogle nye Hornsleth mennesker af DNAet. Mange går og drømmer om et evigt liv, og selv når du dør, vil dit dna ligge dernede. Samtidig vil man undre sig over, hvad den gruppe mennesker havde til fælles. Og det var Hornsleth«.

Det er vigtigt at tænke over, om vi skal stræbe efter evigt liv eller leve mere nu. Vi glemmer nogle gange at glæde os over de gode ting og fokuserer kun på frygt og undertrykkelse, mener Hornsleth.

En plads i fremtiden
»Måske kan en sjat dna få os til at slapppe mere af. Mærsk har sit operahus, og vi andre kan få dna i Marianergraven. Hvis god kunst fungerer, er det et pejlemærke, der giver os trøst«.

Deep Storage skal ses som en poetisk forlængelse af Hornsleths tidligere projekter, hvor indbyggerne i en afrikansk landsby skiftede navn til Hornsleth mod at få et husdyr, og et våben-aktie-projekt, der skulle sætte fokus på ondskaben i den accepterede kapitalisme.

Marianergraven er udvalgt til projektet, fordi den er det »sted på Jorden, der er tættest på Helvede«.

Vellykket hvis folk tænker

For at idéen med værket skal fungere, skal publikum lege med, siger mener kunsthistoriker og Politiken-anmelder Trine Ross.

»I Hornsleths arbejde er det jo ofte ikke selve værket, der er seværdigt, det er tanken bag, der betyder noget. Hvis det her kan få nogle til at tænke over meningen med livet, jamen så er det jo vellykket, selv om det kun bliver set af nogle fisk«, siger Trine Ross.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Kampen for at overleve på Middelhavet

    Jacob Ehrbahn tog en beslutning, inden han gik om bord på redningsskibet 'Sea-Watch 2'. Hvis han skulle vælge mellem at fotografere eller redde liv, så ville han gøre det sidste.

    Se hans optagelser af minutterne, da en gummibåd med 120 mennesker punkterer, og Middelhavet fyldes med flygtninge, der slås for deres liv.

    Læs hele reportagen eller se hele videoen.

Annonce