Kultur

Kommentar: Spil skal være public service

Aktuelle nyheds- og børnespil bør være en fast del af DR’s repertoire.

Kultur

»Jeg må bare erkende, at det kommercielle marked er så stort, at det er svært at se, hvordan vi virkelig ville kunne gøre en forskel med vores spil«. Sådan sagde kanalchef på dr.dk Nicolai Porsbo for en uge siden, da han skulle forklare, hvorfor der fremover slet ikke bliver øremærket midler til spiludvikling på dr.dk.

LÆS ARTIKLEN Der er tre muligheder. Enten er Porsbo:

B) reaktionær og deprimerende visionsløs eller

C) overambitiøs.

Jeg tipper B, men hælder også til A, fordi nej: DR hverken skal eller kan konkurrere med det kommercielle marked for computerspil, hvor produktionerne oftest langt overgår hele DR’s samlede spilbudget. Men spil er i dag så meget andet, hvor en sprudlende underskov af mindre spiludviklere dukker op med kreative ideer og får stor succes.

Små spil vælter frem
Her taler jeg f.eks. om de dynger af brillante og tilmed gratis spil på internettet eller iPhone og Facebook-spil, hvor selv en slunken DR-pengekasse kan være med. Porsbo burde klikke ind på websider som Kongregate og Newgrounds og blive overrumplet af det YouTube-agtige overflødighedshorn af veludførte spilkoncepter – alle lavet af amatører fra hele verden, men ofte med mere substans, provokationslyst og risikovillighed, end de større kommercielle spil tør vove.

SPIL Gratis sommerspil i Kliks spilkonkurrence

Forestil dig så, hvad de spiltalenter kunne gøre med bare en brøkdel af dr.dk’s budget.

Talenterne findes her
Vi har tilmed talenterne her i Danmark. I februar viste københavnske Press Play med ‘Max & the Magic Marker’, hvor langt man kan nå med et fantasifuldt børnespil i et kreativt tegneunivers på Nintendo Wii. I en lang årrække har vi set adskillige danske udviklere af mere ’seriøse’ læringsspil som f.eks. ’Mingoville’ og ’Serious Games Interactive’ høste international hæder. Og i dag udkommer ‘Limbo’, der understreger, at spil, der tænker mod strømmen og det kommercielle markeds forventninger, sætter Danmark på verdenskortet inden for spildesign.

LÆS ANMELDELSERNE og


Desværre er Porsbos bortforklaringer udtryk for et både snævert og antikveret billede af public service-forpligtelsen. Skriger man på forhånd »game over« og overlader spilmarkedet til de kommercielle kræfter, vokser de næste generationer op med spilformidling, der udelukkende er udviklet ud fra amerikansk eller japansk pædagogik.

Intet ondt i det, men DR bør kunne tilbyde danske alternativer i form af f.eks. debat-, nyheds-, kunst- eller provokationsspil, der skaber deres egne spilleregler og ignorerer den gængse spilbranches vanetænkning.

Hæv blikket og ambitionerne

Indtil nu har DR sjoflet spiludvikling med lettere forskelsløse managerspil og kortlivede satirespil, men institutionen skal hæve blikket og ambitionerne og tænke mere provokerende og debatskabende udi spiludvikling. DR’s gængse tv- og web-journalistik er ikke længere nok i dette århundrede, hvis journalistikken også skal ramme de yngre generationer, der keder sig til døde over den nuværende nyhedsdækning. Spil har for længst bestået ’ej blot til lyst’-tærsklen, for med spildesign ville DR kunne anskueliggøre og forklare nutidens samfundsmæssige udfordringer for andre og langt større målgrupper – også med den journalistiske tæft i behold.

DR’s spil kunne trække os tilbage til Gøngehøvdingens tid, placere os midt i Sarah Lunds mordmysterier eller lade os selv prøve at stoppe oliekrisen i Den Mexicanske Golf.

Den slags spil koster ikke budgetter i millionklassen, men derimod mod, visioner og talentmasse – og et DR med en Porsbo, der tør tænke fremad og på, hvordan DR sætter sit præg på dansk multimedial og interaktiv formidling i det 21. århundrede.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce