Unge muslimske kvinder overværer en debat i Folketinget. Nu vil Danmarks Radios ungdomssite 'Skum' kåre den mest tjekkede tørklædepige i Danmark. Arkivfoto.
Foto: Jens Dresling

Unge muslimske kvinder overværer en debat i Folketinget. Nu vil Danmarks Radios ungdomssite 'Skum' kåre den mest tjekkede tørklædepige i Danmark. Arkivfoto.

DR klandres for at undertrykke kvinder

DR's ungdomsprogram har bragt sindene i kog på Christiansborg efter at have lanceret konkurrencen 'Miss Tørklæde 2008'.

Kultur

At DR's ledelse tillader 'Miss Tørklæde 2008' er forkasteligt, da det licensfinansierede medie dermed forherliger kvindeundertrykkelse.

Sådan lyder kritikken fra Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Ny Alliance efter, at DR’s ungdoms-site 'Skum' har iværksat en konkurrence om at finde den mest tjekkede tørklædepige i Danmark.

»Tørklædet er et symbol på, at kvinden er manden underlegen. Det at bære tørklæde er en del af en gammel norm. Her har vi at gøre med helt unge piger, og jeg mener på ingen måde, at det er noget, man skal fremme gennem en modelkonkurrence«, siger Venstres politiske ordfører Inger Støjberg til Jyllands-Posten.

Licenskroner må ikke bruges på tørklæde-reklame Også Naser Khader fra Ny Alliance er forarget over konkurrencen:

»Det er ikke DR's opgave at bruge licenspenge på at reklamere for tørklæder. Hvorfor laver de ikke en konkurrence om, hvem der kan finde de bedste argumenter mod tørklæder og samtidig være muslim«, siger Naser Khader til Ritzau.

Dansk Folkepartis udpegede medlem af DR's bestyrelse, forfatter og islamkritiker Ole Hyltoft, har krævet, at DR's ledelse griber ind over for ungdomsafdelingen.

DR: Vi skaber debat blandt de unge
Generalsekretær Kenneth Plummer ønsker ikke at kommentere sagen. I stedet henviser han til den ansvarlige i ungdomsafdelingen, redaktionschef Bjarke Ahlstrand.

»Jeg er klar over, at der er nogen, der har det verdenssyn, at tørklædet er undertrykkende. Men vores formål er at skabe en debat. Og vi er faktisk meget glade og stolte over, at det er lykkedes at få unge mennesker til at forholde sig til emnet«, siger Bjarke Ahlstrand til Jyllands-Posten.

Tørklæder er trendy

Konkurrencen præsenteres med følgende ordlyd: »Tørklæder er trendy. Politikerne taler om dem, og på gaderne er der masser af cool muslimske piger, der har dem på. Gucci-tørklæder og tørklæder i alle farver«.

Alle med et tørklæde på hovedet, muslim eller ej, kan deltage, og i sidste ende vil modeeksperten Uffe Buchardt udpege den mest tjekkede tørklædebærer.

Førstepræmien er et specialdesignet tørklæde fra Mads Nørgaard Copenhagen - og en iPod. Derudover får de fem bedst placerede deltagere et abonnement på bladet Muslim Girl Magazine, som blandt andet skriver om tørklædemode.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce