Foto: CASPER DALHOFF (arkiv)
Kultur

Auktionshuses smarte salgsmetoder tiltrækker tyve

Kunst bliver i stigende grad solgt ved ’private sales’ via auktionshuse i stedet for ved auktioner, siger brancheeksperter. Salgsmetoden, der er ureguleret og lukket, tiltrækker kunsttyve, lyder det fra flere steder i kunstverdenen.

Kultur

Da en Salto-krukke med blåmuslingeglasur skulle sælges tidligere i år, blev det unikke keramiske værk indleveret til det anerkendte auktionshus Bruun Rasmussen.

Men krukken med en markedsværdi på 500.000 kroner fandt ikke vej til et auktionskatalog hos Bruun Rasmussen. I stedet kontaktede auktionshuset – mod et salær – diskret en person, som tidligere havde vist interesse for unikke værker af Axel Salto. På den vis fandt sælgeren en køber, og den aftalte pris blev overført til auktionshuset, uden at nogen fik noget at vide om salget.

Det var først, da Bruun Rasmussen senere fandt ud af, at krukken stammede fra tyveri på kunstmuseet Trapholt, og kontaktede politiet, som derefter konfiskerede krukken, at den diskrete handel blev annulleret. En sag, som Politiken beskrev i sidste uge.

LÆS ARTIKLEN

Diskret metode

Sælgeren af krukken havde indleveret yderligere fire af Trapholts stjålne Salto-krukker, hvoraf to af dem blev solgt på normal auktion hos Bruun Rasmussen i 2013, uden at auktionshuset opdagede, at det var tyvegods.

Den diskrete handelsform hedder ’private sale’. Det er en salgsmetode som Bruun Rasmussen og andre auktionshuse tilbyder, når en kunde ønsker et mere diskret salg end en normal auktion.

Ved et private sale formidler auktionshuset kontakt mellem sælgeren og en interesseret køber, og det er bagefter ikke muligt for offentligheden at få oplyst, hverken salgspris eller hvem køber eller sælger er. Nogle af verdens dyreste kunstværker skifter i dag hænder på den måde bag lukkede døre.

Private sales benyttes fortrinsvis af folk, der ønsker at være diskrete om deres formue eller vil sælge i en periode, hvor der ikke er auktioner. Men i kraft af sin diskrete natur tiltrækker det også tyveknægte, siger Diana Wierbicki, advokat i New York med speciale i kunstmarkedet og kunsthandel.

»Hvis man sælger stjålen kunst, vil man bestemt finde en privat frem for en offentlig måde at sælge det«, siger hun.

Udbredelsen af den diskrete salgsform er ligesom priserne på kunstmarkedet støt stigende. Og i stigende grad opdager man stjålne værker forsøgt solgt via private sales via både auktionshuse og kunsthandlere, siger The Art Loss Register – verdens største private database over stjålne kunstværker.

Private sales er ureguleret

Advokat Diana Wierbicki rådgiver ofte kunder, der skal købe eller sælge kunst via private sales hos kunsthandlere og auktionshuse såsom Christie’s og Sotheby’s.

Begge disse er ligesom mange andre af verdens største auktionshuse abonnenter på The Art Loss Register. Sidste år opdagede registret 89 stjålne værker – 79 heraf var forsøgt solgt via auktionshuse enten via auktion eller private sales.

Norges største og ældste auktionshus, Blomqvist Kunsthandel, er abonnent på The Art Loss Register, fortæller daglig leder Knut Forsberg. Det betyder, at samtlige af deres auktionsgenstande automatisk tjekkes af registret. Hertil kommer, at Blomqvist altid tjekker med registret, når de laver private sales, som han er opmærksom på kan tiltrække tyvegods.

»Vi kontakter dem altid, hvis vi er i tvivl om noget som helst«, siger han.

Det er fatalt for et auktionshus at sælge stjålne værker

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kunstmarkedet er et af de mest uregulerede markeder. Der er visse regler for, hvordan en auktion skal forløbe, men private sales er overhovedet ikke lovreguleret, påpeger Diana Wierbicki. Selv om der ikke er særlig mange regler, ser hun i dag hos de internationale auktionshuse en helt anden grad af ’rettidig omhu’. Det gør auktionshusene for at beskytte deres rygte og dermed deres forretning:

»Det er fatalt for et auktionshus at sælge stjålne værker. Derfor tager Christie’s og Sotheby’s det meget seriøst«.

Alligevel kan man som køber aldrig vide sig helt sikker.

»Enhver køber, som overvejer private sales, er nødt til at være bevidst om, hvor ureguleret det marked er«, siger Diana Wierbicki, der råder sine kunder til at lave udførlige kontrakter ved køb eller salg.

Private sales vil stige

Det er to år siden, Bruun Rasmussen begyndte at lave private sales på efterspørgsel fra deres kunder, og i dag udgør den diskrete salgsmetode under 0,5 procent af auktionshusets omsætning, fortæller administrerende direktør Jakob Dupont.

Men baseret på den internationale tendens med stigende private sales vurderer han, at også deres private sales højst sandsynligt vil stige i fremtiden.

Selv om Bruun Rasmussen altså først bagefter fandt ud af, at den Salto-krukke, auktionshuset havde solgt via et private sale, var stjålet fra Trapholt, er Bruun Rasmussen opmærksom på farerne ved metoden, siger Jakob Dupont.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Huset udfører ekstra tjeck af værkernes provinens, sælgerens historie og identitet, og Bruun Rasmussen laver udelukkende private sales for danske kunder, som vil sælge værker, der er sekscifrede beløb værd eller derover, fortæller han og tilføjer, at »vi gør en ekstra indsats for at være 100 procent sikre ved private sales«.

Hverken Bruun Rasmussen eller andre danske auktionshuse er abonnenter hos The Art Loss Register, men Bruun Rasmussen bruger databasen til at slå enkelte værker op, hvis de har en mistanke, siger Jakob Dupont. Bruun Rasmussen handler hovedsagelig med danske varer, og netop derfor har de ikke planer om – ligesom eksempelvis deres kollega i Norge – at blive abonnent på The Art Loss Register og lade alle deres auktionsgenstande tjekke rutinemæssigt, siger direktøren:

»Det er forsvindende få stjålne danske værker, de har i deres database«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce