DR SymfoniOrkestret i Koncerthuset.
Foto: Daniel Hjorth

DR SymfoniOrkestret i Koncerthuset.

Kultur

DR SymfoniOrkestret formidlede sublim kunst for ørerne

DR's Symfoniorkester gav en lektion i sanselig sammensat verdensopfattelse ved Torsdagskoncerten - lige fra Per Nørgårds antipopulistiske 4. symfoni til den populistiske russisk-amerikanske pianist Kirill Gerstein. Det var toner med politiske budskaber og kunstnerisk dygtighed.

Kultur
FOR ABONNENTER

I sin 4. symfoni insisterede Per Nørgård på at se verdens modsætninger i ét blik. Insisterede på at skabe en verden med sin lydkunst med dybde og perspektiv i en form med alle de nuancer, der altid er til stede i virkeligheden.

Skulle hans 4. symfoni være en kommentar til den aktuelle politiske situation, må det være et antipopulistisk budskab. Symfonien var en fortælling, der overbeviste om, at stor skønhed og klarhed – og komplekse udsagn – fint kan hænge tæt sammen.

Det var i det hele taget en Torsdagskoncert, der præsenterede seriøse komponister med mod til at formidle det vanskelige i en verden, der er alt andet end entydig. Med tilbageholdt åndedræt i den aldrende komponist Silvestrovs sorgfulde ’Elegi’, med Sibelius’ melankolske dobbeltsyn i ’Tapiola’ – og med Nørgårds sjældent hørte mesterværk.

Og – i en lidt anden boldgade – med en heftig version af Tjajkovskijs populære klaverkoncert.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret direkte til din telefon, tablet og computer hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce