Julie Sten-Knudsens digte er sobre og præcise. Kirsebærtræerne, der i digtsamlingen går viralt, blomstrer på kirkegården som her på Bispebjerg Kirkegård.
Foto: Jens Dresling

Julie Sten-Knudsens digte er sobre og præcise. Kirsebærtræerne, der i digtsamlingen går viralt, blomstrer på kirkegården som her på Bispebjerg Kirkegård.

Kultur

Julie Sten-Knudsen er registrerende, følelsesfuldt og højlyrisk på sporet af fugle

Ved brug af klassiske lyriske greb undersøger Julie Sten-Knudsen menneskets forbindelse til naturen i sin tredje digtsamling 'Spor efter fugle'. Der er tale om højlyrik, om naturlyrik i en registrerende, non-metaforisk stil.

Kultur
FOR ABONNENTER

Digtere har alle dage beskrevet og besunget naturen for os. Nu har enhver naturbeskrivelse mistet sin uskyld, den kan ikke længere være rent skønmaleri, for både digtere og læsere er gennemsyret af bevidstheden om den katastrofale ubalance i forholdet mellem menneske og natur.

Man kan også sige det på en anden måde: Digternes gode gamle arbejde, at beskrive naturen, er blevet til en vigtig kritisk opgave.

Julie Sten-Knudsens seneste og tredje digtsamling lanceres af forlaget som en undersøgelse af »menneskets forbindelse til naturen« og bærer titlen ’Spor efter fugle’.

Kigger man godt efter på omslaget, sidder der faktisk en fugl som et lille sort tegn på kablet midt i fotografiet af det californiske flodlandskab. En fugl, der på kolofonsiden spejles af Gyldendals logo: den stiliserede sorte trane.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce