En tumor i hjernen forandrede Frederiks (Nikolaj Lie Kaas) personlighed i tre år. Tre år, hans kone (Trine Dyrholm) kalder deres bedste.
Foto: Martin Dam Kristensen

En tumor i hjernen forandrede Frederiks (Nikolaj Lie Kaas) personlighed i tre år. Tre år, hans kone (Trine Dyrholm) kalder deres bedste.

Der er for meget forelæsning og for lidt sammenhæng i filmatisering af dansk bestseller

Filmatiseringen af Christian Jungersens ’Du forsvinder’ er et drama om de helt store spørgsmål, men den mangler sammenhæng og lidt dumhed.

Kultur
FOR ABONNENTER

De klassiske identitetsmarkører bliver udsat for helt nye udfordringer af den nye hjerneforskning. Hvem er jeg, hvis man trækker kemi og biologi fra? Er der overhovedet nogen hjemme? Og hvem eller hvad er dette jeg i så fald?

Det kan selvfølgelig lyde fortænkt. Vi er jo hver især ikke så meget i tvivl om, hvem vi er. Vel? Selv om vi måske nok burde være det, hvis man tager alle de nyeste videnskabelige mellemregninger med.

Tvivlsspørgsmålet rammer til gengæld hårdt for pårørende til mennesker med forskellige former for hjerneskader eller demens. Hvordan forholder vi os til de mennesker, vi elsker, når de ikke længere er sig selv? Eller i hvert fald ikke opfører sig som en umiddelbart genkendelig udgave af sig selv.

Christian Jungersen skrev med ’Du forsvinder’ en ret fascinerende roman, som med dette udgangspunkt og en grundig indføring i den nyeste forskning fokuserede på identitet, ansvar og følelser i et drama med en penibel pointe. For hvad nu, hvis man foretrak den hjerneskadede variant frem for den ægte vare!

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce