På trods af at Louisiana har et par levende og helt nøgne mennesker stående, som her vist i værket ’Imponderabilia’ fra en tidligere udstilling, er der en vis berøringsangst over museets visning af Marina Abramovic’ mange erotiske værker.
Foto: Mario Carbone/Courtesy of the

På trods af at Louisiana har et par levende og helt nøgne mennesker stående, som her vist i værket ’Imponderabilia’ fra en tidligere udstilling, er der en vis berøringsangst over museets visning af Marina Abramovic’ mange erotiske værker.

Kultur

Louisianas store Marina Abramovic-udstilling er flot, men mangler nytænkning

Der er noget både episk, dramatisk og storladent over den serbiske kunstner Marina Abramovics værker. Men udstillingen på Louisiana betjener sig desværre af en skandinavisk bornerthed. Indtrykket bliver musealt.

Kultur
FOR ABONNENTER

Min vej igennem udstillingen med den serbiske kunstner Marina Abramovic (1946) på Louisiana ender sådan her: Jeg sidder, iført høreværn, som lukker omverdenens lyde ude, i en bås lige over for en kvinde med dybe blanke øjne. Vi har sammen indvilget i at ’genopføre’ den performance, som blev Marina Abramovics store offentlige gennembrud på MoMA i New York i 2010 på udstillingen ’The Artist is Present’. Her sidder vi så i Humlebæk og afprøver nu selv nærværet, holder blødt hinandens blik fast og kan vel slippe alle vores identiteter og blot være present – til stede.

Forinden har jeg taget imod opfordringen om at tage sko og sokker af og med bare fødder træde ned i to kæmpestore stykker bjergkrystal, der er hugget ud som en slags træsko. Jeg føler mig som en Henry Heerupsk nisse på syret astralrejse mod altings ingenting, som jeg står der – urokkelig – stirrende ind i museets nymalede hvide væg. Værket hedder ’Shoes for Departure’ og er fra 1990.

På etagen under bliver jeg stående længe i videoinstallationen ’Balkan Erotic Epic’ fra 2005, hvor Ambramovic blandt andet kærtegner sine fyldige bryster. Provokationen og en politisk undersøgelse af nationalismens vulgære billedsprog udgør værkets raison d’être, og jeg oplever en slags fantomfryd ved den gentagne berøring og ville ønske, at også jeg havde et par bryster, jeg kunne være autoerotisk med. Publikum advares om det erotiske indhold, der befinder sig bag forhænget.

Det værk indgår i en barok suite af projekter, der blandt andet tager livtag med kunstnerens ophav – faderen, som var i militæret på Balkan – og krigen i 1990’erne. Her ses Abramovics store værk ’Balkan Baroque’ blandt andet med en fotostat på væggen med det ikoniske billede, hvor kunstneren sidder på et bjerg af knogler fra kvæg, som hun renser en efter en.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

    Olav Hergel: Man kan stadig blive i godt humør af at se på Malak

    De danske myndigheder mener, at 12-årige Malak Saidi hører til i Marokko, selvom hun har boet i Danmark i 12 år. Hvad skal vi stille op med Malak og de mere end 100 børn i det danske asylsystem?

    Læs første del af serien om Malak her.

Annonce