Finn Juhls sofa fra 1939 er skulpturel og komfortabel. Men udtrykket er nok lidt for underligt til, at den i 2017 kunne blive en sællert.
Foto: Henrik Wivel: Danske designere – Finn Juhl, 2004

Finn Juhls sofa fra 1939 er skulpturel og komfortabel. Men udtrykket er nok lidt for underligt til, at den i 2017 kunne blive en sællert.

Kultur

Den ukendte: En sofa med åbne arme

I rækken af Finn Juhl-møbler, der er blevet sat i produktion igen, er denne sofa blevet sprunget over. Den er nok for skør.

Kultur

Om kort tid kommer der en ny Finn Juhl-stol på markedet.

Den er af plastik og stål og hedder Modern Art Chair, fordi Juhl tegnede den til en stolekonkurrence, som kunstmuseet i New York havde indbudt til. Ikke den mest elegante stol, men da Finn Juhl skabte den i 1948, var den topmoderne på grund af sin lethed og materialevalg – selv om den dog blev overhalet af vinderne af konkurrencen Ray og Charles Eames’ stol, der siden er blevet en af de helt store internationale designklassikere.

Når Finn Juhls stol kan blive relanceret her næsten 70 år senere, kan man godt undre sig over, at sofaen på billedet her ikke også har fået en tur igennem vridemøllen, som det sker for en række møbelklassikere i disse år.

Arkitekten Finn Juhl, der levede fra 1912 til 1989, var i mange år ikke særlig populær i danske møbelkredse, men i løbet af de sidste 10 år er hans stole, borde og sofaer blevet noget af det mest eftertragtede. Ikke kun de møbler, der blev til, mens Juhl selv levede, hvor de mest eftertragtede er stolene, han skabte sammen med snedkermesteren Niels Vodder, men også de

versioner, der er blevet produceret i løbet af de seneste 10 år af OneCollection – blandt andet i Japan – er meget populære.

Det er forståeligt, for møblerne er ofte af god kvalitet, og ud over at de er komfortable, er de også meget skulpturelle.

Topersoners sofaen ovenfor er dog ikke kommet i produktion endnu og gør det nok ikke foreløbig. Den er fra 1939 og ligner en skulptur af den britiske kunstner Henry Moore, som Henrik Wivel skriver i sin lille fine bog ’Danske designere – Finn Juhl’ fra 2004.

I samme bog fortæller Henrik Wivel, hvordan Finn Juhl var fascineret af organiske og kurvede former, som han ikke kun fandt i samtidens kunst, men også i dyreverdenen og det gamle Egypten. Det førte til møbler som den lille kurvede lænestol Pelikanen, den polstrede sofa Poeten og ikke mindst den meget elegante Høvdingestol, der er noget møbelkunst i verdensklasse.

Sofaen fra 1939 er nok for skør til at kunne blive en succes i dag. Den minder så meget om en menneskekrop, at man dårligt tør sætte sig i den, og der er måske også lidt for meget gammel cerut over den.

På den anden side er den meget humoristisk og sikkert ganske komfortabel. Man kan jo lade benene hænge ud over kanten, og sætter man sig på tværs, kommer ens arme ikke i klemme ved rygstykket. Det er således en ganske funktionel sofa, som tilmed har et meget imødekommende udtryk, hvilket man ikke altid kan sige om stole og sofaer fra danske møbelarkitekters hånd.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce