Foto: Lars Just

Kultur

Heltberg uden filter: Maskerade og mørke veje

Maskespil i kunsten er afhængig af mørke, men tvetydigheden mellem mørke og lys får også politisk betydning, viser burkaforbuddet.

Kultur
FOR ABONNENTER

Kan De mon huske Christian Elling?

Han var medarbejder ved Politiken i femten år, professor, kulturhistoriker, en mand med dybt kendskab til arkitektur og kunst – mest optaget af Italien, men også af ældre dansk kunst. Christian Elling var medstifter af Det danske Akademi sammen med Karl Bjarnhof i 1960. Han var en højtbegavet, charmerende og ganske selvglad mand, som jo også havde grund til selvglæden.

Nå, jeg mindes ham, fordi jeg for tiden læser hans bog fra 1947, ’Den italienske nat’ – æstetiske studier i et begreb, som måske opstår omkring 1520 (eller før!), og som handler om maskeraden og forvekslingen.

Det er klart, at mørket spiller en altafgørende rolle i dette maskespil, som løber op gennem århundrederne. ’Clairobscure’ – eller slet og ret halvmørket og mørket, som var vore forfædres helt logisk naturvidenskabelige part af livet.

Prøv Politiken i en måned for 1 kr.

Med et digitalt abonnement får du fuld adgang til politiken.dk og e-avisen leveret hver aften.

Kom i gang med det samme

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce