Kultur

Weinstein-sag får kvinder til at stå frem med krænkelses-anklager på nettet

I kølvandet på voldtægtsanklagerne mod filmproducer Harvey Weinstein træder tusindvis af kvinder nu frem på Twitter og fortæller om chikane og seksuelle overgreb. Det sker under hashtagget #MeToo.

Kultur

»Jeg var otte år gammel, da jeg blev udsat for et seksuelt overgreb«, skriver twitter-brugeren Moriartay. En anden bruger, Ely, supplerer: »Det tog mig flere år at acceptere, at det ikke var min skyld nogen af de gange, det skete«.

»At læse alle disse vidnesbyrd får mig til at føle mig mindre alene«, skriver en tredje twitter-bruger ved navn Cara Iavarone.

Og det er bare tre ud af de tusindvis af historier, der i øjeblikket dominerer sociale medier som Twitter og Instagram under hashtagget #MeToo – ’også mig’. Kampagnen, der er opstået i kølvandet på anklagerne om filmproduceren Harvey Weinsteins seksuelle krænkelser af en række kvinder, forsøger at skabe opmærksomhed om, hvor udbredt seksuelle overgreb og chikane er. Ikke bare blandt kvinder i filmbranchen, men helt generelt.

Det viser jo, at de sociale medier, modsat de flestes opfattelse, også kan bidrage med dybde og ærlighed

#MeToo tog for alvor fart søndag, da skuespilleren Alyssa Milano på Twitter opfordrede kvinder, der har været udsat for chikane eller overgreb, til at skrive det i et svar til hendes tweet. Tirsdag formiddag havde over 57.000 personer svaret. Og ifølge Nathalie C. Larsen, digital chef og social media-strateg hos konsulentbureauet Lead Agency, er kampagnen særdeles vellykket. Den udstiller nemlig omfanget af overgreb, uden at den enkelte kvinde føler sig udstillet.

»#MeToo er et mønstereksempel på, hvad sociale medier kan, når de bliver brugt konstruktivt – i dette tilfælde til at bryde tabuer effektivt ned med hjælp fra den distance, de sociale medier rummer. Du sidder ikke fysisk foran folk og blotter dine følelser, og selv om det sker offentligt, føles det mindre sårbart, fordi du har den fysiske afstand til de andre brugere«, forklarer hun.

»De sociale mediers dynamik betyder, at så snart der er en, der tager bladet fra munden, er det lettere for den næste at gøre det. Selv om man fortæller om noget rigtig svært, er det lettere, fordi man føler, man taler ind i et socialt fællesskab«.

De sociale mediers dynamik betyder, at så snart der er en, der tager bladet fra munden, er det lettere for den næste at gøre det. Selv om man fortæller om noget rigtig svært, er det lettere, fordi man føler, man taler ind i et socialt fællesskab

Kampagnen #MeToo er opstået efter at blandt andet New York Times beskrev, hvordan Harvey Weinstein ifølge en række kvinder har både chikaneret og voldtaget kvinder i filmbranchen gennem en årrække. Derefter har alverdens medier sat fokus på problematikken, og senest har en række kendisser meldt sig i koret af stemmer, der enten selv deler oplevelser med chikane eller ønsker at vise støtte til ofrene. Det gælder blandt andre Gwyneth Paltrow, Lady Gaga og Björk. Og netop kendiseffekten er afgørende for, om kampagner som #MeToo får global gennemslagskraft, siger Nathalie C. Larsen.

»Sangere og skuespillere har store fanbaser og massiv rækkevidde, og det spiller helt sikkert ind i forhold til, hvorvidt kampagnen bliver noget, vi allesammen taler om på tværs af lande. Uden den effekt er det stort set umuligt for et budskab at trænge igennem den mur af informationer, der er på de sociale medier«.

Sociale medier er også virkelighed

Ud over de mange tweets, posts og kendisser, der har bidraget til kampagnen, har Twitter også selv gjort en aktiv indsats for at holde liv i kampagnen. Det sociale medie har sørget for, at hashtagget er blevet særligt populært, og i en pressemeddelelse udtalte man, at man »var stolt af at støtte de stemmer, der taler magten midt imod«. Men for Twitter er det ikke ren goodwill, understreger Nathalie C. Larsen. For et socialt medie, der ofte bliver skudt i skoene hovedsagelig at promovere overfladisk selviscenesættelse, er det god pr at agere politisk i en sag som denne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det viser jo, at de sociale medier, modsat de flestes opfattelse, også kan bidrage med dybde og ærlighed«, siger hun.

Men hvad så, når hashtagget ikke længere trender? Så er opmærksomheden omkring overgreb forhåbentlig blevet en så integreret del af debatten, at det danner grobund for en reel kulturændring på sigt, vurderer Nathalie C. Larsen.

»Og så skal vi ikke glemme, at den digitale handling også har stor betydning for rigtig mange mennesker. Sociale medier er også virkelighed. Se bare på mobning. Alene italesættelsen af debatten på twitter kan have rigtig stor betydning for mange menneskers følelsesliv«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce