Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Hvor er pikken henne?

En aktionsgruppe iværksætter i dag en efterlysning af det mandlige kønsorgan i mediebilledet.

Gem til liste

Her finder du dem

Deltag og diskuter i kampagnen på facebook.com ved at søge på: Brysterne på Bussen.

Et par velformede kvindebryster har i den seneste tid lokket fra siden af hovedstadens gule busser med teksten ’nye bryster’ og en henvisning til en plastikkirurg, der gerne påtager sig den opgave.

Den form for reklame, og især de nøgne bryster, har vakt undren hos en ny aktionsgruppe, der via det sociale netværk Facebook i dag sætter en kampagne i gang.

»Vi undrer os over, hvor de nøgne mænd er henne. Hvorfor det altid kun er nøgne kvinder, vi ser i det offentlige rum? I dag kan alt jo forbedres, og det er da synd, at mænd ikke også kan se, hvordan de kan optimere deres kroppe. At de aldrig kan se andre mænds genitalier og sammenligne«, siger talskvinde Irene Manteufel, der er journalist.

De nøgne mænd mangler
Derfor har gruppen, der kalder sig Brysterne på Bussen, fået fotomanipuleret en mandlig pendant til de bare bryster, således at en ung adonis med et velproportioneret lem og salgsteksten ’ny pik’ nu lokker fra bussen.

»Vi må huske, at mænd tjener mere end kvinder og derfor er en stor forbrugergruppe. Måske skulle mænd tænke over, om de der ekstra ti tommer til fladskærmen, de drømmer om, kunne gøre bedre gavn et andet sted?«.

Den alternative annonce skal ses som et tankeeksperiment. Og en humoristisk invitation til debat om, hvorfor det er så sjældent at se nøgne mænd i det offentlige rum, når nu den halv- eller helnøgne kvindekrop bliver brugt til at sælge alt fra samtalekøkkener og is til herreundertøj og energidrikke.

»Alt ville gå i stå«
Mandeforsker Kenneth Reinicke fra RUC er ved at dø af grin, da han modtager mailen med pikannoncen.

»Ha-ha-ha. ’Ny pik’! Det er jo helt fantastisk. Det ville virkelig skabe ravage. Hvis den bus kørte hen over Rådhuspladsen, ville alt gå i stå«.

Da grineflippet har fortaget sig, giver Reinicke sit bud på, hvorfor det er så opsigtsvækkende at se en imaginær reklamepik.

»Det siger noget om, hvor beskyttet det mandlige køn er. Mænd har historisk set været det usynlige og neutrale køn. Det er overordnet set svært at sætte fokus på manden som socialt køn, f.eks. mænd, der udøver vold, går til prostituerede eller i forhold til øremærkning af barsel til mænd. Men også helt konkret i forhold til den mandlige krop, hvor især det mandlige kønsorgan nærmest kun optræder i pornofilm«, siger mandeforskeren.

Vi er vant til bryster
Kenneth Reinicke har godt selv set reklamen om ’nye bryster’, men tænkte ikke over, at den skulle være noget særligt, før hans kæreste bragte den på bane derhjemme, fordi hun var blevet stødt over reklamen.

»Den var ligesom bare gledet ind i alle de billeder, jeg ser i min hverdag, hvor det jo er normalt for os at se nøgne kvinder med den konstante fokus på kvindekroppen. Blikket er stadigvæk meget rettet mod kvinden og dyrkelsen af ’den skønne kvindekrop’, som skal stå til rådighed for det mandlige begær og den mandlige nydelse«.

Helt konkret efterlyser ’Brysterne på Bussen’ flere pikke i deres visuelle hverdag.

Kvindekroppe er offentlig ejendom
Hvorfor ser man f.eks. igen og igen kvindebryster blive fladmast til mammografiundersøgelser, men aldrig en mands testikler til ditto kræftundersøgelser?

Hvorfor fremviser plastikkirurgerne hundredvis af før og efter-billeder af kvinders plastikopererede bryster, mens det selv efter timevis af research på nettet ikke lykkes at finde før-efter-billeder af en penisoperation?

Selv under pressens skriverier om ’penislægen’, plastikkirurgen Jørn Ege, viste man aldrig en eneste penis, kun billeder af ambulancer, kitler og manden selv.

»Manden har sit køn for sig selv, mens kvinders krop er offentlig ejendom. Men jeg forstår ikke, hvorfor det er så slemt at se en nøgen mand«, siger Irene Manteufel.

En pik er kontroversiel
Det giver Kenneth Reinicke et bud på:

»Der er nogle patriarkalske overtoner i beskyttelsen af den mandlige krop. Og det er da rart at være beskyttet, at det ikke er min krop og min pik, det drejer sig om. Man kan sige, det er et mandligt privilegium. Samtidig er der også meget tabu omkring mandekroppen og homofobi, mænd gider ikke se andre mænd nøgne«.

»Når manden portrætteres nøgen, fremstår han som maskulin, potent og aggressiv. Du kan godt vise en velbygget Calvin Klein-herremodel med en ordentlig bule i bukserne: Her kommer daddy! Men så snart det har homoerotiske associationer, som kampagnebilledet lidt har, fordi man dvæler ved pikken, så bliver det rigtigt kontroversielt«, mener Kenneth Reinicke.

PolitikenPlus
  • De 3 Musketerer Kom til foredrag med Bo Tao Michaëlis inden 80'er-hit-rockmusicalen på Østre Gasværk Teater.

    Pluspris fra 325 kr. Alm. pris fra 425 kr. Køb
  • Oplev Den Blå Planet Slip ungerne løs i efterårsferien. Fantasien og de kreative kræfter bliver udfordret i en lang række aktiviteter, som Politiken Plus tilbyder ferierende børn og deres voksne.

    Pluspris fra 145 kr. Alm. pris fra 220 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen Langt hovedparten af Bachs kantater blev til i Leipzig, i en snæver, lokal, luthersk livsverden, og dog rummer de et helt igennem fællesmenneskeligt følelsesregister.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Carlsberg Guidede ture om Carlsbergs historie og den fremtidige bydel på Valby Bakke med besøg i kældrene under Carlsberg.

    Pluspris 115 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Den Trojanske Hest Slip ungerne løs i efterårsferien. Fantasien og de kreative kræfter bliver udfordret i en lang række aktiviteter, som Politiken Plus tilbyder ferierende børn og deres voksne.

    Pluspris 60 kr. Alm. pris 75 kr. Køb