MODE. Den italienske designerduo Dolce & Gabbana har - som et af de første store internationale modehuse - lanceret en kollektion, der særligt henvender sig til muslimske forbrugere.
Foto: Kampagnebillede fra Dolce & Gabbana

MODE. Den italienske designerduo Dolce & Gabbana har - som et af de første store internationale modehuse - lanceret en kollektion, der særligt henvender sig til muslimske forbrugere.

Kultur

Modebranchens nye dille: det muslimske marked

Dolce & Gabbana lancerer tørklæder til muslimske forbrugere.

Kultur

Det er løbende blevet omtalt som et marked, der ignoreres af modeverdenen, men nu gør nogle af modebranchens tungeste spillere sig til over for muslimske forbrugere.

Den italienske designerduo Dolce & Gabbana har netop - som et af de første store internationale modehuse - lanceret en linje af hovedtørklæder, der særligt henvender sig til det mellemøstlige marked. Det skriver blandt andre Style.com.

Den første kollektion omfatter hijabber, der er tørklæder, der dækker hår og hals, og abayaer, der er lange løse kjoler, og farverne spænder fra sort, hvid og beige til farverige frugt- og blomsterprint i silke og satin.

I de internationale modekredse bliver tiltaget omtalt som et nybrud i en branche, der længe har overset en købestærk gruppe af luksuslystne forbrugere.

New York Magazines stilsektion, The Cut, skriver at kollektionen er et tiltrængt bevis på, at man sagtens kan »følge trends og have det sjovt med mode samtidig med, at man følger en religiøs dresscode«, mens Vogue kalder det en »spændende udvikling« og spørger:

»Hvorfor er der ikke flere vestlige huse (modehuse, red.), der kreerer kollektioner for det mellemøstlige marked?«.

Foto: Dolce & Gabbana via Bestimage

Tiltaget er et af de seneste tegn på, at den vestlige modeverden er ved at få øjnene op for potentialet i at klæde den store - og stadigt voksende - andel af verdensbefolkningen, der er muslimer, på.

I november 2015 præsenterede H&M sin første reklamekampagne med en model, der bar hijab, og mærker som DKNY, Oscar de la Renta, Tommy Hilfiger og kæden Mango har i de senere år lanceret særkollektioner, der er blevet promoveret i forbindelse med fastemåneden Ramadanen.

Kosmetikgiganter som Esteé Lauder og Shiseido er samtidig begyndt at producere halal-makeup, der bl.a. er fremstillet uden svin og alkohol.

Nogle taler om et regulært boom. Muslimske forbrugere købte ifølge magasinet Fortune sko og tøj for 266 mia. dollar. alene i 2013, hvilket svarer til mere end Italien og Japan til sammen. Tallet forventes at runde 484 mia. dollar i 2019.

Mens flere brugere på de sociale medier anklager de normalt så flamboyante og kropsnæreglade Dolce & Gabbana for - med dollartegn i øjnene - at være med til at hylde et omstridt religøst symbol, som nogen finder kvindeundertrykkende, fremhæver andre, at det er et naturligt - og tiltrængt - træk i modebranchens jagt efter nye markeder.

Vogue.com bemærker, at selvom kollektionen er en vigtigt skridt i den rigtige retning, er der stadig lange udsigter til muslimvenlig mode på de store internationale catwalks, der ofte domineres af bar hud, transparante materialer og kropsnære kreationer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

For abonnenter

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce