Rockmusiker. Den fordrukne afdankede rockmusiker, Thomas Alsop, indtager rollen som den, der skal beskytte Manhatten, og Palle Schmidt tegner ham fornemt frem. Tegning: Palle Schmidt

Rockmusiker. Den fordrukne afdankede rockmusiker, Thomas Alsop, indtager rollen som den, der skal beskytte Manhatten, og Palle Schmidt tegner ham fornemt frem. Tegning: Palle Schmidt

Danske tegneserier vækker opsigt i det amerikanske

Peter Snejbjerg er en dansk serieveteran i det amerikanske, og Palle Schmidt har tegnet serien, USA Today kårede til bedste miniserie i 2014.

Kultur

Antallet af danske tegneserietegnere, der kan begå sig internationalt, er voksende. Peter Snejbjerg og Palle Schmidt er to af dem, og de har nu begge været i samarbejde med amerikanske fortællere. To actionmættede eventyr, hvor tegneseriemediets ukuelige forelskelse i verdens undergang og alt det, der ligner, får fuld skrue.

Peter Snejbjerg er den hæderkronede veteran af de to. Han har i et par årtier tegnet for forlag som DC Comics og Dark Horse og har tjent sine største sporer med krigshistorien ’Lysbrigaden’ med tekst af Peter Tomasi. Denne gang har Snejbjerg forladt USA til fordel for den anden tegneseriegigant Frankrig. 1. bind af ’World War X’ med titlen ’Hélius’ er lavet på Editions du Lombard og er blevet til i samarbejde med den amerikanskbelgiske forfatter Jerry Frisen.

FRA ARKIVET

Kan man mærke kulturspringet? Første side ligner knap og nap en hilsen til ’Linda & Valentin’, men har måske alligevel et mere europæisk look? Som man dog ikke tænker meget på, efterhånden som rumuhyrer og zombier begynder at tone frem med kløer og stive arme og blikke.

Portrættet af Thomas Alsop er ironisk, og skildringen af New York nærmest sarkastisk

Det er en stort anlagt historie, hvor en række mystiske arkæologiske fund på Jorden og på en månebase viser sig at rumme skæbnesvangre hemmeligheder. Slumrende grønne rumvæsner af en betragtelig størrelse vågner op til dåd og viser sig bl.a. at stå bag jordskælvet i Lissabon i 1755. En katastrofe så voldsom, at den fik europæiske intellektuelle til at droppe forestillingen om Guds almagt.

Men hverken naturvidenskab eller våbenteknologi kan erstatte Gud og hamle op med uhyrerne. Kun den mystiske Hélius, med pandehår som en græsk gud og næsten samme navn som solguden, synes at have en plan og de nødvendige kræfter.

FRA ARKIVET

Annonce

’Hélius’ er fornemt tegnet. Klar, kraftfuld, dynamisk. Klassisk Snejbjerg. Men historien mangler i hvert fald indtil videre nogle faste holdepunkter i det narrative. Såsom en hovedperson at identificere sig med. ’Hélius’ kunne til nød stå alene, men der er lagt op til en fortsættelse. Kommer den, kan der forhåbentlig stadig blive tale om noget mere end et kulørt mellemspil forklædt som endnu et tegneserieforspil til Jordens undergang.

Langt mere interessant som fortælling er det første af to bind om ’Thomas Alsop – Manhattans beskytter’. Palle Schmidt er lige så ’løs’, som Snejbjerg er ’fast’. Hans streg er åben, og hvor Dephine Rieu har farvelagt ’World War X’ klart og koncist, dyrker Schmidt mere akvarellens flydende tonesprog i tusmørkets skumle nuancer.

Der er mere en smule ’Watchmen’-helteforfald over ’Thomas Alsop’. Siden 1700-tallet er rollen som ’superhelten’, der skal beskytte Manhattan mod dæmoner, onde ånder og de værste kapitalistiske udskejelser, gået i arv fra far til søn. Nu er den endt hos Thomas Alsop. En fordrukken afdanket rockmusiker, der optræder i medierne med sine magiske taskenspillertricks og ikke kan dy sig for at udnytte sine evner til succes i en reality-tid. En grundlæggende interessant sammensat og tidssvarende figur spundet af Chris Miskiewicz.

FRA ARKIVET

Miskiewicz bor i Brooklyn og er til daglig skiftevis skuespiller og musiker i rockbandet Swinger Eight. Måske er det derfor, historien om Alsop er hverken ligefrem eller strømlinet, men lister sig noget uforudsigeligt frem igennem de dunkle vande, som forbinder New Yorks fortid og nutid.

’Thomas Alsop’ er en fortælling, der minder om, hvor meget tegneserie og film kan ligne hinanden, men også påpeger de friheder, førstnævnte kan tillade sig, hvis man har blik for det og mod til at tage sig friheden.

Portrættet af Thomas Alsop er ironisk, og skildringen af New York nærmest sarkastisk. Ikke alle figurerne i det myldrende galleri fremstår med lige stor skarphed i fortællingen, men de er levende ridset op af Palle Schmidt, der med ’Thomas Alsop’ har et meget mere interessant materiale, end han havde i ’Stiletto’.

Drama, satire, humor og dunkle anelser er en stor mundfuld at holde flydende på én gang, men Schmidt & Miskiewicz gør det på en måde, så jeg virkelig ser frem til 2. bind. Holder det stilen, og bliver sløjferne bundet flot, vil det kunne blive Palle Schmidts store svendestykke.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden