Subkultur. »Vi prøver jo at være med til at lave et generationsskifte i dansktoppen«, siger Anette Kokholm, der er vært ved prisfesten 'Dansktop Prisen 2016' og ugebladsdirektør for 'Familie Journal'. Men fornyelsen bliver svær, mener dansktopforsker Henrik Smith-Siversten, for dansktop er »en subkultur, det er musik for de få og de ældre«, siger han.
Foto: FLINDT MOGENS

Subkultur. »Vi prøver jo at være med til at lave et generationsskifte i dansktoppen«, siger Anette Kokholm, der er vært ved prisfesten 'Dansktop Prisen 2016' og ugebladsdirektør for 'Familie Journal'. Men fornyelsen bliver svær, mener dansktopforsker Henrik Smith-Siversten, for dansktop er »en subkultur, det er musik for de få og de ældre«, siger han.

Kultur

4.500 mennesker i Boxen skal finde nyt blod til dansktoppen

I morgen er der prisfest i Herning. »Det vil genren ikke få nye publikummer af«, siger dansktopforsker.

Kultur

Keld og Hilda, Kirsten Siggaard & Martin, Dorthe Kollo, Richard Ragnvald og Birthe Kjær.

Det er nogle af navnene på de optrædende ved prisshowet 'Dansktop Prisen 2016' – den første prisfest for dansktopmusikken herhjemme, som foregår i morgen i Jyske Bank Boksen i Herning.

Men det er også navne, der har været stjerner i dansktoppen i mange år, siger dansktopekspert og forsker i populærmusik på Det Kongelige Bibliotek Henrik Smith-Sivertsen.

»Genren bliver ikke støttet af radioen og er rent mediemæssigt blevet sat i en parentes - for nu at sige det diplomatisk. Og det er synd«

»Det er en musikstil, som er meget retrospektiv. Sangene er gamle, musikerne er gamle, stilen er gammel og publikum er gammelt. Hele problematikken omkring dansktopmusikken er fornyelsen – det er at få nye kræfter til«, siger Henrik Smith-Sivertsen.

»Det er ikke første gang, man har forsøgt noget nyt med dansktoppen. I sommers var der arrangeret en dansktopfestival i Odense, som lå ugen efter 'Tinderbox'. Og der havde man jo håbet på, at der kom en hel masse mennesker, men der kom vist nok 250. Der er ikke ret meget, der tyder på, at publikummet til dansktoppen er voksende. For at sige det mildt. Og at man nu arrangerer den her prisfest, det vil genren ikke få nye publikummer af. Det tror jeg altså ikke på«.

LÆS:

Søger et generationsskifte

Ved prisfesten dyster de nominerede om titlerne Årets kvindelige og mandlige Dansktop Solist, Årets Dansktop Gruppe, Årets Dansktop Album, Årets Dansktop Album – og så skal der findes en vinder af en tv-talentkonkurrence, som har kørt i efteråret på tv-stationen DK4, en slags 'X Factor' for dansktopmusikere.

Annonce

Før talentkonkurrencen og prisshowet er der bingo med Martin Brygmann som vært, og efter prisshowet vender Jørgen De Mylius plader, mens salen laves om til dansegulv. Senere spiller Johnny Logan, Birthe Kjær, Keld & Hilda, Richard Ragnvald, Klaus & Servants op til dans.

Det hele er arrangeret af ugebladet 'Familie Journal' i samarbejde med tv-stationen DK4, fordi de ønsker at »hylde Dansktoppen og give den anerkendelse, som den fortjener«. Det siger ugebladsdirektør Anette Kokholm, som sammen med tv-vært Ole Stephensen skal være vært i Jyske Bank Boxen.

»'Familie Journal' og dansktopmusikken har meget den samme målgruppe. Så vi tænkte, at det er var noget, der kunne glæde vores læsere, hvis vi havde sådan et event en gang om året«, siger ugebladsdirektøren.

LÆS:

Der er sat 5.000 billetter til salg, og fredag eftermiddag er 4.500 af pladserne i salen taget, fortæller Anette Kokholm, der dog ikke vil fortælle, hvor mange billetter, der er givet gratis væk.

»Langt størstedelen af billetterne er solgt på helt normal vis. Og vi sælger billetter helt frem til i morgen, så vi kommer nok lige til at huse små 5.000 publikummer«.

»Sangene er gamle, musikerne er gamle, stilen er gammel og publikum er gammelt«

Med finalen i talentkonkurrencen er 'Familie Journalen' og DK4 på jagt efter nyt blod til dansktoppen, siger Anette Kokholm.

»Vi prøver jo at være med til at lave et generationsskifte i dansktoppen. Der ligger en helt fantastisk makronbund af kunstnere, som har levet af det her rigtig, rigtig længe, og som er meget etablerede, men så er der altså også en kæmpe underskov af kunstnere i genren. Men hvis du ikke hører dansktop, kender du dem ikke. Genren bliver ikke støttet af radioen og er rent mediemæssigt blevet sat i en parentes - for nu at sige det diplomatisk. Og det er synd«.

Annonce

Annonce

Fest og farver for alle pengene

Du siger, at I vil give dansktoppen den anerkendelse, den fortjener. Er det også en anerkendelse af de musikmæssige kvaliteter?

»Ja. Jeg synes bestemt, der er en kvalitet i musikken. Men i virkeligheden synes jeg, den største kvalitet i dansktoppen er den der glæde. Altså, hvis du har stået i en sal og set Birthe Kjær synge 'Jeg går aldrig til bal uden trusser' – så ved du, at det er fest og farver for alle pengene. Jeg var selv til en koncert med Klaus & Servants – og da de begyndte at synge 'Bank tre gange med et kosteskaft', så skulle jeg virkelig tage mig sammen for ikke at kaste mig ud på dansegulvet«, siger Anette Kokholm.

»Og det skal absolut ikke tolkes nedladende, når jeg siger, at det bedste er glæden. Man kommer bare i godt humør af den her musik. Den giver sig ikke ud for at være kunst eller for at være fint. Den er lavet, for at vi skal have det sjovt og komme i godt humør, og vi skal hygge os. Og det synes jeg egentlig bare er rigtig fint«.

»Altså, hvis du har stået i en sal og set Birthe Kjær synge 'Jeg går aldrig til bal uden trusser' – så ved du, at det er fest og farver for alle pengene«.

Anette Kokholm definerer sit eget blads målgruppe som »det folkelige Danmark – alt, hvad der lever uden for storbyerne i hele landet«. Flest læsere er i 60'erne, men »vi har dem, til de dør«, som Kokholm siger. Og så er det læsere, der er »traditionelle, meget til familieværdier, har omsorg for andre og lever ud fra en forståelse af, at ting godt må tage tid«, fortæller direktøren.

»Jo længere du kommer ind mod Odense og Aarhus og de andre store byer, jo færre læsere har vi. Men vi er rigtig godt repræsenteret ude i landet«.

Dansktoppen føler sig truet

Siden 2008 har der været en retorik i miljøet, som handler om, at dansktoppen skal reddes. Det siger Henrik Smith-Sivertsen, der ser 'Dansktop Prisen 2016' som endnu en udfoldelse af denne retorik.

»De miljøer, der hører og spiller dansktopmusik, sukker efter en form for redningsaktion. De oplever, at dansktoppen er truet, fordi musikken ikke bliver spillet på hovedkanalerne i radioen – og der ligger lidt en eller anden forestilling om, at hvis musikken bare blev spillet i radioen, så ville man få de gode, gamle dage tilbage. Så ville denne her musik blive noget, alle ville kunne lide«, siger Smith-Sivertsen.

»Og det er en ret svær én, for musikken har ændret sig i ret mange retninger siden halvfjerdserne, hvor dansktoppen blev født. Der kommer jo altså 40.000 mennesker til Roskilde Festival, som hopper til musikken, og når en festival i Odense så kan tiltrække 250 mennesker, så ér det altså ikke der, det store publikum er. Dansktoppen er en vigtig del af vores musik- og kulturhistorie, men i dag er det altså en subkultur, det er musik for de få og de ældre«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden