Foto: Monica Feudi

Kultur

Outsider fra Georgien er i gang med at reformere Balenciaga

Demna Gvasalia er i gang med at give parisisk mode en rusketur. Nu overfører den georgiske kultfavorit sine ideer om remixet design til modehuset Balenciaga.

Kultur

Er man på jagt efter nye ideer til tøj, skal man ikke kigge på modefolk. De klæder sig jo efter moden og er på den måde altid et skridt bagefter, selv om de mener, at de er foran.

Det er derimod helt almindelige mennesker, der er kilden til de bedste nye modeideer, mener Demna Gvasalia – øjeblikkets mest omtalte designer i Paris.

Han brød igennem for et par sæsoner siden med mærket Vetements (det betyder tøj) og er senest blevet håndplukket af Balenciaga til at gøre det historiske modehus relevant igen.

Demna Gvasalia fortæller til New York Magazine, at hans yndlingsbutik er Guerrisol ved metrostationen Barbès. Det er en secondhandforretning med brugt tøj og andre billige overskudsprodukter.

»Jeg holder øje med folk, der prøver tøj. Det er fascinerende at følge, hvordan de skaber nye look på stedet. Der er mange interessante typer på gaden i Paris, men man ser få af dem i de traditionelle modekvarterer«.

Hvis man læser den internationale dækning af modeugen i Paris, der slutter i dag, er Demna Gvasalia selv den mest interessante type i den franske hovedstad.

Den 34-årige georgier sugede over weekenden opmærksomhed til sig med et dobbelt hook, der er en mesterbokser værdigt. Først viste han de seneste påfund fra kultmærket Vetements, og to dage senere steg han for alvor ind på den store scene med sin første kollektion som kreativ chef for Balenciaga.

Cristóbal Balenciaga (1895-1972) var i sin tid kendt for at være grænsesøgende, og modehuset har hentet Gvasalia ind som afløser for Alexander Wang, der aldrig fik sit miks af streetwear og couture til at swinge. Mærket har de seneste år tabt noget af det momentum, som den idérige elegantier Nicolas Ghesquière byggede op fra 1997 til 2012.

»Jeg kommer til at bruge de samme arbejdsredskaber til Vetements og Balenciaga. Forskellen er, at Vetements ikke har en historie. Hos Balenciaga skal jeg overveje fortiden og bruge mine metoder til at fortolke den«.

Gadefund og håndværk

Demna Gvasalia går langt i sin tro på, at de bedste ideer kommer fra gaden.

Han vælger ofte almindelige mennesker som modeller, og den første person på catwalken til Vetements’ show var igen mærkets egen stylist, Lotta Volkova. En lille bleg kvinde med sort grydehår, klædt i en brun minikjole med blondekrave. Kombineret med lange hvide sportsstrømper og hvide støvler.

»Hun lignede en nonne, der er stukket af fra klostret«, konstaterer Jo Ellison i Financial Times.

Annonce

Stilen hos Vetements er dette miks af gadefund og modehåndværk. Kvinder bliver pakket ind i jakkesæt i overstørrelse, og hættetrøjer sættes sammen med både formelle nederdele og læderfrakker.

Man ser skovmandstern og heavymetal-logoer side om side med broderier og uniformsjakker. Effekten er som et vellykket besøg i et overskudslager, og det er vigtigt at understrege, at de kendte elementer fra garderoben fremstår friske igen. Der er en ingen duft af møl.

Ved siden af sweatre og hoodies med slogans som ’You fuck’n asshole’ og ’Justin4Ever’ er det især overtøj, Demna Gvasalia tænder på. Som andre designere med hang til streetwear er han frisk med dunjakker i hightech-materialer. Dog med den markante forskel, at de i hans version bliver vredet ud af deres normale form.

Når jakkerne er lynet ned, hænger de over skuldrene som en stola, mens de nærmest rejser sig fra kroppen, når de lukkes.

Illusionisten

Den type overtøj var forbindelsen mellem Demna Gvasalias to indslag i den parisiske modeuge. Vetements-jakkerne var flyttet ind hos Balenciaga, de var bare pakket rundt om kvinder, der var mere modelagtige. Designeren har tidligere omtalt sit ofte blege persongalleri som ’grunge-agtige Jehovas vidner’.

Nogle af Balenciaga-damerne var klodset op på kolossale plateaustøvler, andre var i flade sko. Mens Alexander Wang i sit sidste indslag for mærket kammede over i en form for ’undertøj møder sportswear’, lægger Demna Gvasalia an til at arbejde med elementer, som er nemmere at overføre til gadebilledet. Måske fordi de udspringer af gadebilledet.

Det er let at forestille sig, at designeren kan have set de småblomstrede kjoler og tweedsæt på en stilbevidst kvinde i en secondhand-butik.

SE OGSÅ:

Hans tvist består i at mikse elementerne på ny. Arven fra modehusets historie bruger han på samme måde. Cristóbal Balenciaga havde noget med sløjfer og kunne få en nederdels læg til nærmest at slå knude på sig selv. Konkurrenten Christian Dior kaldte ham Mesteren, og en del af hans kunst gik ud på at snyde øjet og flytte rundt på taljen, som det nu passede.

De tricks overfører Demna Gvasalia til sine dunjakker.

Mens Balenciaga-visningen var en ren dameomgang, var begge køn på catwalken i Vetements-showet. Det er en anden vigtig del af Demna Gvasalias modeopfattelse, og han har meddelt, at mærket i fremtiden kun vil vise ét samlet show og afvikle det mellem de ellers så stringente modeuger.

Han mener, det er spild af tid og penge at lave to modeshows, når designet for begge køn alligevel hænger sammen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Mest læste

Annonce

Forsiden