Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Mød effektmændene bag Triers mareridt

To håndværkere på Nørrebro har specialiseret sig i at gøre Lars von Triers drømme til virkelighed. Også selv om drømmene er onde.

Gem til liste

Soda Aps

  • Morten Jacobsen, født 16. juli 1966, var med på sin første produktion i 1988. Det var Shu-bi-dua-filmen ’Den røde tråd’, som fik en stjerne til ære for holdet, som kunne holde optagelserne ud. Er uddannet reklametegner.
  • Thomas Foldberg, født 8. september 1977, lavede makeupeffekter første gang til filmen ’Frække Frida og de frygtløse spioner’ i 1994, i samarbejde med Morten Jacobsen. Lige nu arbejder Soda på effekter til Zentropas tv-serie om Blekingegadebanden.
  • Se mere af deres arbejde på sodafx.dk.

Advarsel: Denne artikel indeholder blodig sæd, en afklippet klitoris og slim fra en hjorts moderkage.

Ud over at virke stødende på sarte sjæle kan effekterne afsløre en del af handlingen i Lars von Triers ’Antichrist’.

I filmen har terapeuten, spillet af Willem Dafoe, fået sin nattesøvn ødelagt af syrede drømme, og hans kone, spillet af Charlotte Gainsbourg, beroliger ham med, at drømme ikke har nogen betydning i moderne psykologi.

»Freud er død, er han ikke«, spørger hun.

Anmeldere er rystede
Og så ruller Trier ellers sit mareridt ud til fri fortolkning.

En hjort spadserer rundt i skoven med et dødt foster hængende ud bagtil, en penis ejakulerer blod, en kvinde borer hul i sin mands ben og stikker fingeren i, som for at mærke sin mands kød indefra, og siden klipper hun sin seksualitet af med en gammel, rusten saks.

Det er blandt andre de scener, der har rystet anmeldere »i deres grundvold«, men det er sin sag at finde en vild hjort, som man kan filme netop midt i en dødfødsel, og naturligvis har skuespilleren Charlotte Gainsbourg ikke klippet sin klitoris af.

Makeupartister skaber magien
Men sådan ser det ud i filmen, og det er Morten Jacobsens og Thomas Foldbergs skyld.

De to mænd holder til i et værksted på Nørrebro, og de har med firmaet Soda ApS specialiseret sig i at opfylde Triers ønsker, og til ’Antichrist’ har de to makeupartister leveret et hjortefoster, et kunstigt gennemboret ben, en afstøbning af et kvindekøn egnet til kastration med saks og en dukke af et treårigt barn, der kunne se livagtigt ud, mens det styrter i døden fra tredje sal efter at have set sine forældre dyrke hed sex.

Som en syg Egon Olsen
Man kan lige forestille sig bestillingslisten. En syg udgave af Egon Olsen, der i stedet for en pruttepude, en fjernstyret bil og en lolitadukke skal bruge et hjortefoster, en vellignende vagina i silikone og en sprøjte med blod.

»Nogle gange ville vi ønske, at vi fik sådan en liste«, griner Morten Jacobsen.

»Og faktisk sagde Lars von Trier, mens de optog scenen med Willem Dafoe i rævehulen, at filmen mindede ham om Olsen-banden. Men det fungerer sådan, at vi får manuskriptet, og så kommer vi med forslag«, forklarer han.

I manuskriptet var hjortefostret og den kvindelige kastration vigtige elementer. Ræven, der i filmen spiser sig selv, var noget, Trier selv havde drømt, og så var det vigtigt, at Charlotte Gainsbourg kunne stikke sin finger i det hul, hun borede i Willem Dafoes ben.

Vant til kød og benafstøbninger
Som afstøbningen af Willem Dafoes ben ligger der på et bord i Soda’s lokaler på Nørrebro, er det svært at lade være. Hullet er koldt, men en smule slimet, og det er ikke svært at forestille sig, hvordan menneskekød må føles.

Men kød og afstøbninger af ben er Soda vant til. I ’Antichrist’ var der nye og mere vanskelige udfordringer.

»Afstøbningen af pornodoblens kønsdele blev lavet lige der på bordet«, siger Thomas Foldberg, men det var heller ikke afstøbningen eller udformningen med appelsinhud og hår, der var den største udfordring.

Tog til Tyskland med kønsafstøbning
Da scenen, hvor Charlotte Gainsbourg klipper sin klitoris af, skulle optages, fik Thomas Foldberg sin ilddåb i vanskelig filmproduktion. Han ankom om morgenen til Tyskland, og samme dag blev nogle af filmens dialogscener i lejligheden optaget.

Det trak ud, og Thomas Foldberg måtte vente 12 timer, før han kunne rigge sin afstøbning til.

Afstøbningen havde han lavet, så man kunne skifte de indre skamlæber ud, i tilfælde af at der skulle flere optagelser til, så det hele skulle lige samles, inden saksen kom i spil.

»Pornodoblen kom hele tiden til at klippe for meget af, og jeg havde kun seks sæt indre skamlæber med«, fortæller Thomas Foldberg.

Klippede forkert fem gange
Lars von Trier var ikke selv til stede, men han havde bedt om, at det skulle være et nærbillede, og at det skulle være pornodoblen, der skulle klippe.

Sammen med second unit-instruktør Anders Refn fik Thomas arrangeret en rytme til optagelsen. Kameraet kørte på 1, på 2 skulle Thomas sprøjte blod og på 3 skulle pornodoblen så klippe klitorissen af, så blodet kunne sprøjte ud på gulvet.

»Da hun fem gange havde klippet for meget af, spurgte jeg, om jeg ikke bare skulle klippe, men så kom Lars von Trier og så optagelserne, og han var tilfreds«, fortæller Thomas Foldberg.

Penis er den ægte vare
I filmen spiller Charlotte Gainsbourg den også af på Willem Dafoe, efter at hun har slået ham i skridtet med en brændekævle.

Kævlen har Soda også lavet i ufarligt skum, men de fik ikke lov til at lave en penis, der kunne sprøjte blod, for Lars von Trier insisterede på at bruge den ægte vare.

Så det er den mandlige pornodoble, man ser i filmen, men selve cum-shottet leverer Morten Jacobsen med en sprøjte. Indholdet var den sædvanlige blodsirup.

»Vi diskuterer tit med instruktører, om blodet skal være mørkt. I virkeligheden er det lyst, men den slags diskussioner har vi ikke med Trier. Han går ligesom os mest op i, hvad der virker visuelt«, siger Morten Jacobsen.

Google som billedleverandør
Netop fordi det visuelle er det vigtigste, laver Soda ikke zoologisk research, når de eksempelvis skal lave et hjortefoster. Google leverer billedmateriale, og så går de ellers i gang med noget så simpelt som ler.

Da Thomas Foldberg havde lavet en form ud fra lerfiguren og støbt hjortefosteret i gummi, prøvede Soda forskellige løsninger til en fosterhinde.

»Budgettet i danske film er ikke ret stort, så det skal helst virke første gang«, siger Morten Jacobsen.

Løsningen viste sig ret billig. En nylonstrømpe. Så fulgte optagelserne og problemerne.

Hjort gik amok
Til ’Antichrist’ havde Lars von Trier hyret dyretræneren Ota Filip, som op til optagelserne havde trænet en ræv, en krage og altså en hjort, som skulle have spændt fosteret bagpå.

»Det ville den slet ikke finde sig i, og den gik helt amok«, fortæller Thomas Foldberg.

»Så faktisk fik vi kun én optagelse af hjorten med påspændt foster. På resten af billederne er det mig, der holder det«.

De etiske grænser
Morten Jacobsen og Thomas Foldberg har set ’Antichrist’ og har lidt svært ved at forstå opstandelsen. I virkeligheden sker der langt værre ting, og i Somalia bliver tusinder af kvinder omskåret hvert år.

Men de har dog etiske grænser.

»Der var en norsk instruktør, som ville have hjælp til at lave nogle voldsscener med en baby. Det ville vi ikke, for vi kunne ikke se, hvorfor det var nødvendigt at vise det«, siger Morten Jacobsen.

Men i ’Antichrist’ har Soda ikke haft problemer med at lave en dukke af et treårigt barn, som blev kastet ud fra tredje sal. Den scene var nemlig nødvendig, mener de.

Babyscenen sætter det hele i gang
»Vi har været nødt til at bygge et skelet«, forklarer Thomas Foldberg om dukken, for det er ikke helt simpelt at få det til at se livagtigt ud, når dukken rammer gaden fra tredje sal.

Vægten skal være rigtig, og hvis armene kan bøje for langt bagover, kan enhver se, at det er en dukke, og så bliver forældrenes sorg utroværdig i resten af filmen.

Det er den scene, der sætter det hele i gang. En dreng ser sine forældre dyrke sex, hvorefter han springer ud ad vinduet fra tredje sal. Så begynder de onde drømme.

PolitikenPlus
  • Merry Christmas, Baby DR Big Bandet afslutter 2014 for fuld julemusik. Solisterne Sinne Eeg og Mads Mathias, som efter hånden er blevet kære gengangere med bandet, vil føre os til tops på julehumørbarometret?

    Pluspris 220 kr. Alm. pris 295 kr. Køb
  • Mefisto Mefisto er en dramatisk fortælling om magt og menneskelig stræben efter både succes og værdighed.

    Pluspris fra 120 kr. Alm. pris fra 220 kr. Køb
  • Lulu Lulu er en grådig femme fatale, der begæres af alle mænd ? men dem, der møder hende, går til grunde: En læge forelsker sig i Lulu, overrasker hende sammen med en kunstner og dør af et hjerteslag.

    Pluspris fra 460 kr. Alm. pris fra 575 kr. Køb
  • Rasmus Lyberth Den grønlandske sanger, sangskriver og skuespiller har siden 1970'erne været et af landets mest populære ansigter.

    Pluspris fra 160 kr. Alm. pris fra 200 kr. Køb
  • Marie Carmen Koppel julekoncert Danmarks gospel- og souldiva Marie Carmen Koppel har tilbragt to år som gospelsanger i en kirke i Brooklyn.

    Pluspris fra 195 kr. Alm. pris fra 235 kr. Køb