Annonce
Annonce
Annonce
Bøger

Bog om brænde gjorde fattig forfatter til millionær

De to første bøger var en behersket succes. Men så fulgte et værk om brændestabler.

Gem til liste

En novemberdunkel tirsdag i det sydlige Norge.

Lars Myttings gamle Volvo æder sig igennem landskabet mellem Hamar og Elverum, hvor den tidlige vinters rimfrost ligger blidt over træer og muldbølger.

Kend din mand på brændestablen

Høj stabel: Ambitiøs.

Lav stabel: Forsigtig, genert.

Bunker på jorden: Uvidenhed, dovenskab.

Uvant facon på stabel: Fritænkende.

Meget brænde: Trofast, langsigtet.

Lidt brænde: Fra hånden i munden.

Prangende stabel: Poseur, udadvendt.

Lige stabel: Solid mand.

Pedantisk stabel: Perfektionist.

Kilde: Lars Mytting: Brænde, Forlaget Gyldendal. Er udkommet

Forfatterens stationcar model 1996 larmer som en mindre kampvogn, men kan ikke overdøve ringetonen fra hans Nokia.

Han tager telefonen og giver i det følgende minut en række korte svar, inden han lægger mobilen fra sig.

»Det var skattevæsenet«, siger han.

Tidligere har den 44-årige forfatter ellers ikke været synderlig interessant for de norske skatteopkrævere.

4 mio. på kontoen
Han har ganske vist udgivet to romaner, ’Hestekræfter’ og ’Vårofferet’, men indtægterne har været overskuelige. I 2009 tjente han 60.000, og året efter lød selvangivelsen på 21.000.

Det var da også 2011, skattevæsenet ringede for at tale om, for sidste år rullede over 4 mio. kr. ind på Lars Myttings bankkonto, fordi han havde skrevet en ny bog.

Den udkom på norsk i september sidste år, og i begyndelsen af denne måned udkom den på dansk med titlen ’Brænde’.

Hjemme i den norske bjælkehytte i Elverums udkant griner Lars Mytting og kan næsten ikke selv forstå det.

Man oplever den samme trang til at gå ud og være sammen med naturen. Det er jo en utopi, en romance, men man får lyst til at blive en slags cowboy igen

Bogen, som han kun nødtvungent gik med til at skrive, blev sidste år en af de mest overrumplende succeshistorier i den norske bogverden. Foreløbig er den norske udgave af ’Brænde’ trykt i 144.000 eksemplarer.

Den norske bonderøv
Efterhånden som oplag efter oplag har været igennem trykkeriet, har forfatteren selv forsøgt at finde svar på, hvilken del af den norske folkesjæl han ramte ned i.

Som han ser det, er en del af forklaringen den samme, som får danskerne til at følge ’Bonderøven’.

Den slags programmer rammer også et blødt punkt hos Lars Mytting, som selvfølgelig har fulgt med i, hvordan Frank Bonderøv med fuldt overlæg lader sig transportere tilbage til en tid, hvor verden er overskuelig og simpel, og hvis den er i stykker, kan den ordnes med noget ordentligt værktøj og et par næver, der er skruet rigtigt på.

»Man oplever den samme trang til at gå ud og være sammen med naturen. Det er jo en utopi, en romance, men man får lyst til at blive en slags cowboy igen. På det seneste har jeg selv ladet mig inspirere af fagbogsforfatteren John Seymour, som har skrevet om selvforsyning«.

Faglitteratur som virkelighedsflugt
Lars Mytting er fuldstændig klar over, at de fleste hverken begynder at bygge brændeskure eller købe håndsmedede flæk- og skovøkser, når de har læst hans bog.

Måske nøjes de med at opsnappe et eller to af de fif, de får om tørring eller stabling af brænde. Resten forbliver sandsynligvis en drøm.

»At læse faglitteratur kan næsten virke som den virkelighedsflugt, man oplever i skønlitteraturen, hvor man bevæger sig over i en anden sfære, men her kan du få lyst til at gøre ting i dit eget liv«.

Teknik.  Lars Mytting beskriver sig selv som en i bedste fald middelmådig brændehugger og -stabler. Foto. Carsten Andersen

Det monomane gen
Forfatteren kender denne trang fra sig selv.

Som han selv siger, har han et lidt monomant gen, som i forskellige faser af hans liv har fået ham til at gå lidenskabeligt op i hi-fi-udstyr, forstærkere og højttalere eller i at reparere gamle engelske biler.

Den sidste trang har han for så vidt stadig.

Han har lige staldet en gammel Jaguar op for vinteren, men han har ikke glemt begejstringen for køretøjet, og det kræver kun et stikord, før han er inde i en historie om bilens særlige detaljer.

Han elsker tydeligvis forklaringen om, hvordan Jaguaren har ti bakelitkontakter på instrumentbrættet, selv om der i virkeligheden burde være elleve, men at Jaguarfabrikkerne – af hensyn til æstetikken – nøjedes med ti, hvorfor den ene måtte have en dobbeltfunktion.

Det er den samme entusiasme, der får ham til at tale levende om forskellen på Wetterlings svenske skovøkse og den finske Vipukirves, hvor sidstnævnte i et mirakuløst hug kan skrælle en tyk plade af træ af en huggeblok på en halv meters højde.

»Det giver et glimt ind til den førmekaniske tid. Dengang man fældede et træ med en økse«.

Den binære virkelighed
Når man besøger forfatteren og kommer med toget i retning mod Lillehammer, er det klart, at vi i dag er langt fra den tid.

Du skifter et hjulleje på bilen, og derefter er den perfekt, eller du hugger og tørrer dit træ, og så stabler du det som et synligt monument over, hvad du har gjort

Midtvejs stopper toget og venter på signal.

I det modgående spor kommer et tog med 30 åbne vogne, alle er tungt læsset med træstammer, og kilometer efter kilometer ved siden af banelegemet ligger store og små træer, som har mødt deres overmand i form af motorsave fra Stihl, Husqvarna eller Jonsered, og uanset hvilket togvindue man ser ud ad, stopper blikket ved en horisont kantet af træer.

Hundredtusindvis af træer, der bare venter på at blive fældet, afgrenet, skåret op, kløvet, stablet, tørret, opmagasineret, forarbejdet – eller brændt.

For Lars Mytting er det ingen tilfældighed, at netop han har skrevet om brænde.

Ligesom at holde gamle biler er det en del af det, han kalder den binære virkelighed, som moderne mennesker kan længes efter.

»Enten er noget i stykker, eller også fungerer det. Du skifter et hjulleje på bilen, og derefter er den perfekt, eller du hugger og tørrer dit træ, og så stabler du det som et synligt monument over, hvad du har gjort. Det er oven i købet til nytte, og det foregår i løbet af kort tid«, siger han.

Gråtoneskalaen i det moderne liv
Som forfatter og tidligere journalist ved han, hvordan gråtoneskalaen i det moderne liv er kolossal. Arbejdet fortsætter tilsyneladende evigt, man bliver aldrig færdig.

»Hvis man er en moderne mand, forventes det oven i købet, at man også kan formidle sit følelsesliv, hvad der kan være vanskeligt for mange. Derfor kan man godt søge et andet sted hen. En gammel Triumph motorcykel har eksempelvis en kolossal tålmodighed, hvad konen ikke har, hun flytter måske, og derfor kan der opstå denne søgen mod en virkelighed, som er enklere og mere defineret«, siger Lars Mytting.

Mange har troet, at bogen var en kalkuleret succes fra forlagets side, men det er skudt helt ved siden af, forklarer forfatteren.

I første omgang bad forlaget ham om at skrive en bog, som skulle være fuld af kuriosa og folklore.

»Der er jo en vis tradition hos nordmænd, hvor vi kan lide at se på os selv som kuriøse. Vi kan lide at se os som en slags hillbillyer, men ideen på det stadie havde jeg ikke lyst til at lave«.

Naboens birkebrænde
Han ændrede imidlertid indstilling, da han en dag så et kæmpestort læs birkebrænde lande med et hult drøn foran naboens hus. Brænde nu?

Mytting var forvirret, for solen var så småt ved at få magt, og som alle andre havde han mest lyst til at sidde på terrassen med en øl.

Problemet i dag er, at vi slet ikke har den overlevering af erfaring mellem generationerne længere. De små finurligheder, der gør arbejdet lettere eller sjovere. Mine forældre var slet ikke en del af brændekulturen. De var fra generationen med elpaneler

Hvem gad spekulere på brænde?

Det gjorde den gamle nabo. I løbet af den følgende måned arbejdede han sig langsomt gennem bjerget af træ, og hvor Mytting i begyndelsen havde været bekymret over, om Ottar, naboen, ville overleve arbejdet med brændet, så han nu naboen få ny livsgnist.

Han blomstrede nærmest op. Nej tak, han ønskede ingen hjælp.

Lidt på sidelinjen fulgte Mytting imidlertid Ottars arbejde, og indimellem faldt der en bemærkning eller et godt råd af. Om brændekøb, kløvning, stabling og tørring.

»Problemet i dag er, at vi slet ikke har den overlevering af erfaring mellem generationerne længere. De små finurligheder, der gør arbejdet lettere eller sjovere. Mine forældre var slet ikke en del af brændekulturen. De var fra generationen med elpaneler, så jeg vidste ingenting om brænde, da jeg så naboen gå i gang. Jeg havde en motorsav, men det var bare et redskab, man nu havde, så man kunne fjerne træer, der var væltet«.

»Mit lykkelige øjeblik«
Inspireret af Ottars arbejde gik Lars Mytting derfor i gang med at samle erfaringer, og manuskriptet til ’Brænde’ endte derfor så langt fra den oprindelige ide, at forlaget blev nervøs for, om ideen overhovedet var god, for man henvendte sig med en praktisk håndbog om brænde til mænd, som nærmest per definition aldrig køber bøger.

Førsteoplaget var forsigtige 4.000, men der var ingen grund til frygt. Hurtigt var der trykt 14.000 eksemplarer.

»I virkeligheden var det mit lykkelige øjeblik«, siger Lars Mytting.

Det var dog kun begyndelsen. Salget eksploderede, og i juledagene fik forfatteren mail med billeder, hvor mænd fra tre generationer alle havde fået bogen i gave eller fra mænd, som havde fået fire eksemplarer.

»Efterhånden indså mange, at det her måske var kvitteringen til bitteronklen eller den tavse bedstefar, som hidtil kun havde fået slips til jul, men som trods alt havde vist omsorg for familien ved at hugge brænde«.

En middelmådig brændehugger
Bogens succes betød, at Mytting selv blev et kendt ansigt i medierne.

Roman.  Lars Mytting er på vej med en 'rigtig roman', som kan være færdig til udgivelse næste år. Foto: Carsten Andersen

Han begyndte at blive opsøgt af journalister, som ville se, hvordan denne mystiske mand arbejdede med sav, økse og motorsav. Og skuffede blev de.

»Men mit eget brænde var fugtigt og grimt, for jeg havde haft travlt med at gøre bogen færdig. I år er brændestablen noget pænere«.

Lars Mytting gør meget ud af at forklare, at han ikke er eksperten. Nej, han er i bedste fald en middelmådig brændehugger og brændestabler. Måske endda lidt under middel. Han har forgæves prøvet at lave en rundstabel.

»Jeg har ikke været eksperten. I stedet har jeg gjort mine fejl, og på et tidspunkt var jeg ved at havne midt i en stor ulykke, fordi et stort træ blæste den forkerte vej og endte tværs over en vej. Det betyder også, at man kan formidle sin viden, så man ikke er så skråsikker. Man skal jo heller ikke have vundet Tour de France for at skrive om cykelløbet, men man skal måske nok have cyklet ude på ruten«, siger han.

Nej til at skrive to'eren
Lige nu arbejder han daglig på en stor roman, som han er omkring 400 sider inde i. Med lidt held kan den være færdig til udgivelse næste år.

Han har holdt omkring 20 foredrag om sin brændebog og sagt nej tak til mellem 50 og 70.

Selv om den økonomiske fristelse er stor, har han også sagt nej til forlagets opfordring om at skrive ’Brænde 2’ – eller ’Hel ved’, som bogen hedder på norsk.

Som tidligere journalist ved han, at det kan være meget svært at blive taget seriøst som romanforfatter, hvis man først er havnet i en bestemt bås i medierne.

Skræmmebilledet kom, da en tabloidavis døbte ham ’Hele Norges ved-fyr’.

Jo, forfatteren er helt klar over, at han lige nu er træmanden fra Elverum, men svaret er foreløbig nej tak. Han har en roman, der skal skrives færdig.

Foto:  Carsten Andersen

PolitikenPlus
  • Rytteriet live 2 Komikerparret Martin Buch og Rasmus Botoft vender tilbage til Bellevue Teatret med deres liveshow.

    Pluspris 325 kr. Alm. pris 375 kr. Køb
  • DR Big Bandet med John Scofield Det er ved at være et par år siden DR Big Bandet sidst spillede sammen med en af jazzen helt tunge drenge, John Scofield.

    Pluspris 184 kr. Alm. pris 250 kr. Køb
  • DR PigeKorets Forårskoncert Pigekoret hilser foråret velkomment med forårskoncerten 'Til en veninde' i Holmens Kirke

    Pluspris 104 kr. Alm. pris 150 kr. Køb
  • Concerto Copenhagen De gener der producerer kunstnere i hobetal synes at forekomme særlig hyppigt hos musikere, og Bach-familien er urørlig rekord.

    Pluspris 150 kr. Alm. pris 180 kr. Køb
  • Butique Requiem En indebrændt, bramfri kabaret og dødalvorlig klovneforestilling efter Peer Hultbergs 80?er-klassiker ?Requiem?.

    Pluspris 80 kr. Alm. pris 130 kr. Køb