Prisfald. Som et forsøg vil en gruppe forlag sænke priserne på e-bøger, men der er omvendt en tendens til ikke at ville gøre det nye prisniveau permanent.
Foto: MARK LENNIHAN/AP

Prisfald. Som et forsøg vil en gruppe forlag sænke priserne på e-bøger, men der er omvendt en tendens til ikke at ville gøre det nye prisniveau permanent.

Bøger

Nu falder prisen på danske e-bøger

Prisfaldet er dog foreløbigt kun et forsøg iværksat af netboghandlen Riidr.

Bøger

Det har indtil nu kostet næsten lige så meget at hente elektroniske versioner af danske bøger og læse dem på en skærm, som det koster at købe en gammeldags trykt bog med hård ryg.

Men nu er en række store forlag gået sammen med netboghandlen Riidr.com og sænker i disse uger priserne på e-bøger markant – i første omgang som et forsøg.

LÆS OGSÅ

»Det handler om at rykke priserne ned, hvor forbrugerne gerne vil være med. Forlagene har haft en tommelfingerregel om, at prisen skal ligge på 80 procent af papirbøger, men forbrugerne kan altså godt gennemskue, at produktionsomkostningerne er langt lavere for en e-bog end for en almindelig papirbog. Så vi har fået forlagene med på at sænke priserne for at se, hvad der sker med salget«, siger Anders Breinholst, som er direktør for Riidr.

Flere store forlag
Forlag som Lindhardt og Ringhof, Rosinante&Co og People’s Press er med i forsøget, der typisk varer et par uger ad gangen i forskudte perioder den næste måneds tid. Priserne ligger op til 40 procent lavere, end hvad en e-bog kostede tidligere.

En populær krimititel som Hanne Bech Hansens ’Lasten’ fra forlaget Lindhardt og Ringhof koster nu eksempelvis 99 kroner. Andre bøger – typisk ældre titler – ligger nede omkring de 50 kroner.

Når vi kigger bredt på priserne i dag, kan vi godt blive enige om, at de er for høje



Lindhardt og Ringhof har ladet hele deres katalog af nye og gamle bøger gå til lavere priser i forlagets prøveperiode, som slutter i denne uge. Herefter vil digital chef Jakob Larsen vurdere, hvad det har gjort ved salget, og om de lavere priser i en eller anden form skal forlænges:

»Når vi kigger bredt på priserne i dag, kan vi godt blive enige om, at de er for høje set med forbrugernes øjne«, siger Jakob Larsen fra Lindhardt og Ringhof, »men markedet har ikke fundet sig selv endnu. Vi er vel cirka fire år bagud i forhold til USA, og derfor er vi meget interesserede i at finde modeller, som både forlag og forhandlere kan blive enige om«.

Forlag vil ikke dumpe priserne
I USA er e-bogs-markedet nærmest eksploderet, og i sidste uge viste nye tal ifølge nyhedsbureauet Reuters, at salget i januar 2011 var mere end fordoblet i forhold til året før og i rede penge nu overgår hardcoverbøger til voksne.

Det sker, mens salget af fysiske bøger falder, også i Danmark. E-bøger er med andre ord interessante for danske forlag, men omvendt frygter de at sætte priserne for lavt. En e-bog kræver eksempelvis stadig redigering, markedsføring og andre udgifter.

LÆS OGSÅ

»Forlagene er bange for at ødelægge en eksisterende forretning og med en vis ret«, siger direktør Mads Thimmer fra Innovation Lab, der blandt andet er ekspert i digitale forretningsmodeller.

»Pointen er bare, at ligesom for musikbranchen kommer den digitale udvikling, hvad enten man vil det eller ej. Det her forsøg er et skridt på vejen, men samtidig også forudsigeligt i forhold til noget, som uvægerlig vil komme. Jeg kan godt frygte, at forlagene vil være afventende i stedet for at være blandt de første og forsøge at skabe et marked«.

Omkostningsfuldt at udgive bøger
I forsøgsperioden har nogle af forlagene valgt kun at udbyde en del af deres katalog. For Politikens Forlag er det eksempelvis krimier, som kan købes billigt fra i morgen og to uger frem. Forlaget har også tidligere været involveret i kampagner med rabat på eksempelvis ungdomsbøger i Gyldendals netboghandel G.dk.

»Men det har været små kampagner, og vi har ikke kunnet se de store ryk«, siger Jakob Harden fra Politikens Forlag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



Hvorfor sætter I ikke bare priserne ned?

»Det er tidligt i et nyt marked, og det er en ret generel holdning, at man ikke skal dumpe priserne – også fordi vi er et så lille sprogområde, at det er vigtigt at fastholde, at der er omkostninger ved at udgive bøger. På nye titler behøver man ikke nødvendigvis at køre med lave priser«.

Ingen vej uden om
Ifølge Jakob Harden sælger en nyere krimiudgivelse fra forlaget som eksempelvis ’Den sidste gode mand’ af A.J. Kazinski udmærket som e-bog, selv om den er prissat relativt højt.

Men spørger man direktør Anders Breinholst fra Riidr, er der ingen vej uden om lave priser på e-bøger.

»Vi har allerede lagt mærke til, at der er salg i 69-99-kroners intervallet, som udgør omkring halvdelen. Hvis forbrugerne synes, at det her er fantastisk, må det betyde, at der er et lavere prisniveau i sigte for hele e-bogs-markedet«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce