Femi-lit. Der er en klar tendens til, at genren chick lit er ved at miste sin tidligere popularitet.
Foto: PER FOLKVER (arkiv)

Femi-lit. Der er en klar tendens til, at genren chick lit er ved at miste sin tidligere popularitet.

Bøger

De kiksede singlekvinder er på retræten i litteraturen

Hvad blev der af Bridget, Nynne og alle de andre? Chick lit er ved at miste sit momentum.

Bøger

Bridget Jones’ dagbog’, ’Nynnes dagbog’, ’Sex and the City’ – i mange år lod det til, at kvinder slet ikke kunne få nok af at læse om de klodsede, smukke, velklædte, sjove medsøstre, der snublede gennem storbylivet iført alt for høje sko.

Chick lit kaldte man genren, der opnåede voldsom popularitet. Ti år efter at chick lit-feberen toppede, melder genrens højborg og arnested, det engelske bogmarked, dette efterår om faldende salg på hele 10 procent ifølge industrimagasinet The Bookseller, og i dagblade og på internettet diskuterer litterater, bogbloggere og andre læseheste, om det er tid til at skrive en endegyldig nekrolog over de før så populære bøger .

LÆS OGSÅ

Det kunne tyde på, at chick lit heller ikke trives så godt herhjemme i disse tider. Ligesom i England bliver der solgt færre chick lit-bøger i dag, og de, der udkommer, har fået børn og kontordramaer på forsiden og titler som ’Hvor lagde jeg babyen?’ (titel af Julia Lahme, red.) – på engelsk kaldet ’mom lit’. ?

Hans Henrik Schwab er chef for dansk skønlitteratur hos Lindhardt & Ringhof. Her oplever han dels, at bøgerne ikke sælger så godt længere, dels at der er et markant fald i antallet af indkomne manuskripter inden for chick lit. Han nikker genkendende til, at der er sket et skred inden for genren:

»Chick lit i dag befinder sig et helt andet sted end for bare ti år siden. Jeg ser klart en tendens til, at de forfattere, der tidligere skrev om singlelivet og shopping, nu i højere grad tager mere alvorlige emner op. For mig at se skyldes det to ting: Forfatterne er blevet ældre, og de gamle læsere er fulgt med«.

Femikrimi
Men hvad så med de nye, unge kvindelige læsere, hvor er de henne? Her mener Hans Henrik Schwab, at de seneste års krimi-boom har inkorporeret universet. Når han møder de unge læsere på f.eks. gymnasierne og bogmesser, så er det hans oplevelse, at de helt unge piger læser Sara Blædel i stedet for Bridget Jones’ ophavskvinde, Helen Fielding.

Den såkaldte femikrimi giver i dag en bid af det samme med beskrivelser af kærlighed og venindeforhold krydret med lidt spænding, er hans forklaring.

Julie Arndrup er bibliotekar på Gilleleje Bibliotek og gammel chick lit-læser. Hun ser heller ikke så meget til genren længere i det litterære billede. »Det er ikke så synligt mere. Det startede vel, da det begyndte at blive mom lit i stedet, som jeg i øvrigt heller ikke synes, der kommer så meget af mere. Chick lit-titlerne bliver færre, og det er ikke så efterspurgt blandt lånerne længere«.

Hun nævner ikke bare de populære femikrimier som arvtager, men også genren ’paranormal romance’, hvor romanserier som ’Twilight’ sælger stort. »De unge kvinder i dag har brug for noget, der er endnu mere fantastisk, et helt andet univers. Måske er det simpelthen sjovere med denne eskapisme«.

Bloggen spiser bogen
Også de seneste års finanskrise kan have sat sit præg på billedet, mener hun:

»Vi lever i en barsk verden, hvorimod da jeg var i 20’erne for 15 år siden og begyndte at læse chick lit, var alt perfekt. Når det hele er fis og ballade, kan man roligt sidde og læse en bog om en kvinde, der ikke har styr på sit liv. Som yngre kvinde i dag er det ikke lige så sjovt som for 10 år siden«.

LÆS OGSÅ Hun oplever som bibliotekar, at de bøger, de kvindelige læsere efterspørger og bliver skrevet op til, netop er inden for krimi- eller vampyrgenren. Også blogkulturen kan have taget mange af de gamle chick lit-fans, mener hun.

»Der findes jo rigtig mange blogs, som minder om dagbogsstilen i f.eks. Nynne – og de er gratis og holder aldrig op«. Hun har selv bloggen www.julesrules.wordpress.com, hvor hun bl.a. anmelder vampyr- og chick lit-bøger, og får mange kommentarer fra læsere, der ligesom hende selv er vilde med begge genrer.

Selvdistance?
Blog-bølgen er også det, kønsforsker og litteraturanmelder ved Politiken Anette Dina Sørensen først nævner ved spørgsmålet om, hvor læserne er blevet af. Hun taler om, at den ironiske diskurs, der er essentiel i chick lit, har bevæget sig andre steder hen:

»Den er blevet overtaget af andre formater end den skønlitterære bog. Hele bloguniverset lever jo af denne ironi, så det forekommer mig, at de kvindelige læsere har andre steder at gå hen for at få opfyldt dette behov«.

Den ironi, der fandtes i bøgerne, kan vi altså nu finde i en lind strøm på internettet, ligesom tv-serier og film længe har haft humor og den sarkastiske tone som omdrejningspunkt. Anette Dina Sørensen tror ikke, at der er tegn på, at chick lit’en kommer tilbage, fordi bloggen simpelthen har slugt den. Så dels har læserne fået andre interesser, dels får de dækket deres behov af andre formater.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ligesom Hans Henrik Schwab mener hun, at femikrimien deler læsere med chick lit’en, men understreger, at krimigenren mangler den ironiske tone og selvdistance hos hovedpersonerne, der kendertegner chick lit-universet. »Hvornår begynder femikrimien så at dø, kan man spørge«, slutter hun.

»Moden chick lit«
Alligevel bruger Lindhardt & Ringhof stadig chick lit-betegnelsen for at holde fast i gamle læsere. Bl.a. i forfatter Dorte Holms tilfælde. Hun har skrevet bøgerne ’I spænd’ (2004), ’I tvivl’ (2005) og den seneste ’Flokdyr’, der netop er udkommet.

De er alle er blevet promoveret som chick lit – sidstnævnte er dog ifølge forlagets pressemeddelelse »moden chick lit«. Hun blev med sin debut udråbt til ’Danmarks nye selvstændige og overbevisende svar på city girl-genren’ med følgende kommentar fra forlaget: »Det skal du ikke være ked af, for det sælger godt«, men hun føler sig ikke som en del af chick lit-skolen.

LÆS OGSÅ

»Jeg bliver opfattet som chick lit, men jeg vil egentlig bare gerne fortælle historier. Hvis jeg skal sammenholdes med de bøger, der handler meget om shopping, så bliver jeg lidt træt, må jeg indrømme. Det er lidt øv at ryge i en kategori, hvor det hele går ud på forbrug og sjov«, siger hun. For hende er betegnelsen et udtryk for, at man ikke ved, hvor man ellers skal placere hendes bøger. Hun har det ambivalent med hele bølgen.

»Det er svært at definere genren. Hvis chick lit handler om den moderne kvindes problemer, så har jeg intet imod at blive kaldt det. Men hvis det kun handler om vægtproblemer og at gå i byen og bare skøjter på overfladen uden personer, der udvikler sig ... «. Hun beskriver chick lit-betegnelsen som en kasse, man har kastet ting ned i, som er underholdende og tidstypiske, og som man ikke ved, hvad man ellers skal kalde.

Det lette kan godt have tyngde

For forlagsredaktøren er chick lit-mærkatet en vigtig vej til at skabe genkendelighed over for læserne. »Når vi brander en forfatter som Dorte Holm som »moden chick lit«, er det, for at læserne fra ’Single slinger’ (Holms to første bøger blev genudgivet samlet under denne titel, red.) skal kunne finde hende igen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selv om ’Flokdyr’ nok ligger tættere på en samtidsroman«, siger Hans Henrik Schwab. Han nævner Dorte Holm som eksempel på en chick lit-forfatter, der er blevet ældre og mere alvorlig i sit forfatterskab. At en forfatter starter i et ungt univers for siden at folde sig ud og ville ramme det voksne publikum, finder han ikke usædvanligt.

Chick lit som begreb i sig selv finder Dorte Holm ikke nedværdigende. En lettilgængelig form udelukker ikke, at man kan have noget vigtigt på hjerte, understreger hun: »Jeg skriver ikke tungt, men lettilgængeligt, og jeg synes ikke, der er nogen modsætning mellem at skrive let og have indhold«.

Problemet med chick lit-bøgerne, synes hun, er derimod »den ironiske distance, der skal være til alt, hvad man skriver – det har jeg bevidst prøvet at holde mig fra«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce