Seksualitet. Tegneserien har alt hvad westernkulissen kan tilbyde: kåde cowgirls, støvler, sporer, vold og døde cowboys.
Foto: Rikke Villadsen

Seksualitet. Tegneserien har alt hvad westernkulissen kan tilbyde: kåde cowgirls, støvler, sporer, vold og døde cowboys.

Kvindelig tegner udstyrer sig selv med overskæg og »store kølige nosser«

'Et knald til' er en aparte og vittig fabel om køn, spejling og seksualitet.

Bøger

Gnidret, personligt, sanseligt, absolut håndholdt og for guds skyld ikke for kønt.

Sådan skal det være, når de nye piger i tegneserieklassen lægger fra land med demonstrativt uskønne tegninger. Denne antiæstetik bannerføres af de to gange Rikke, Bakman og Villadsen.

To talentfulde danske tegneseriefortællere, som er godt i gang med at skabe deres egen niche i en graphic novel-gråzone mellem kunst og tegneserie. Man er så langt væk fra perfektionister som Moebius og Herge, som man overhovedet kan komme.

Hvad kan man bruge det bevidst gnidrede og improvisatoriske udtryk til? Rikke Bakman kom med et meget overbevisende bud, da hun i 2012 udgav ’Glimt’. Her førte den ’barnlige’ stil læseren tilbage til essentielle glimt fra barndommens land.

Ikke blot nedringet saloon-guf

I dette tilfælde handlede det om et sommerhus i Jylland, hvor en lille pige legede i sandet og nysgerrigt så tissemyrerne sætte kurs mod sin tissekone. En udgivelse, der bekræftede, at selvbiografiske beretninger om barndom og ungdom er et naturligt valg for mange i den svært definerbare graphic novel-genre.

Rikke Villadsen havde blikket mere rettet imod det mytologiske i sin ’Ind fra havet’, der fik en Pingpris for bedste danske tegneserie. Og det er også mytologi, hun har indstillet sigtekornet på i ’Et knald til’. Nemlig westernmytologien. En verden, hvor piger typisk er forment adgang som andet end nedringet saloonguf eller gæve nybyggerfruer.

Dette usynlige forbudt for piger-skilt har været for stor en fristelse for Rikke Villadsen. Men hvor tidligere tiders feminister måske ville have identificeret sig med en Calamity Jane, der demonstrativt afseksualiseret gav mændene stryg med deres egne metoder, har Villadsen en anden indfaldsvinkel.

I groft tilhuggede striber træder vi ind i en velkendt kulisse. I en søvnig by i det vilde vesten hænger hårde halse ud og ryger cigaretter med skydevåben ved hoften og hatteskyggen trukket ned over ansigtet. Sheriffen sømmer en ’Wanted’-plakat op.

Penis er bare en lille orm

Alle klicheerne er kørt i stilling, men klicheens genkendelighed er i sin overdrevne iscenesættelse en skurrende faktor sammen med de ’grimme’ tegninger. Replikkerne er engelske og plukket fra diverse cowboyfilm. Den eftersøgte kommer til byen, og så bliver det for alvor sært i det helt vilde vesten.

»Der er ingen kvinder, kun vinduer«, konkluderer et replikskifte i dødens skygge, da en duel finder sted. Og igennem dette vindue kommer kvindens blik ind i mændenes verden. Hun ser ud ad vinduet og ser en mand med en hest, en revolver og en sadel mellem benene. Hun ligger med nøgen underkrop og forestiller sig alt det maskulint handlekraftige, hun ville foretage sig, hvis hun var en mand.

Med sin fantasi udstyrer tegnerens alter ego sig selv med overskæg og »store kølige nosser«.

I en scene spækket med pornografiske markører frarøver hun duellens taber hans tøj, støvler og sporer og konstaterer, at hans penis bare er »en lille orm, som lugter af tis, ikke meget mere, end hvad jeg har – og det er der ingen, der ser, når først jeg får bukserne på!«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kvinden erorber westernkulissen

Forklædt som mand tiltager hun sig magten over sin egen historie. I stedet for at stå bag gardinerne og være trofæ i venteposition og passiv tilskuer til begivenhederne træder hun magtfuldt hjulbenet ind på scenen. Kvinden erobrer westernkulissen på en mere radikal måde, end Brigitte Bardot og Jeanne Moreau gjorde det i ’Viva Maria!’.

Næste kapitel er en erotisk fantasi, hvor horehuset bliver gennemhullet på en måde, der normalt kun antydes i den puritanske westernkulisse. Hvor pigen i cowboytøjet har en mistænkelig lighed med en ung, blond dansk kvinde, er luderen en erotisk festforestilling af en yppig brunette.

Billederne er nærbilleder af den slags, man normalt forbinder med pornohingste og ikke kodrenge, og minsandten om ikke den spanske flue er smuttet over grænsen fra Mexico.

Efter et intermezzo kommer den handlekraftige cowgirl på banen igen. Hun tager magten over hesten, der symboliserer den mandlige seksualdrift. Men netop som hun skal til at ride mandigt ind i solnedgangen, kommer naturen på tværs. Drømmen om at erobre det modsatte køns ’superkræfter’ ender som en våd drøm med tørre tømmermænd.

’Et knald til’ er næppe en tegneserie, der appellerer til Blueberry-fans! Tegningernes rå blågrå tone er så langt fra John Wayne, som man kan komme. Men denne bestøvlede tegneseriefantasi af en femiwestern er på sine egne præmisser en aparte og vittig fabel om køn, spejling og makkerskabet mellem klicheen og den erotiske fantasi, der er så urokkeligt som det mellem en cowboy og hans hest.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce