Konkurrence. Bogstreamingtjenesten Mofibo's kunder foretrækker bibliotekernes gratis udlånssucces, eReolen.
Foto: PR-foto

Konkurrence. Bogstreamingtjenesten Mofibo's kunder foretrækker bibliotekernes gratis udlånssucces, eReolen.

Mofibo: eReolen skader markedet

Streamingtjenesten mener, at det er for nemt at låne populære e-bøger på bibliotekerne.

Bøger

Den store succes for eReolen på bibliotekerne smitter af på betalingstjenesten Mofibo og andre kommercielle aktører.

Hos Mofibo skal man betale 99 kroner for at have ubegrænset adgang til cirka 15.000 danske e-bøger og lydbøger og næsten lige så mange engelske, men bibliotekernes gratis udlån af mere end 11.000 danske titler er blevet en så hård konkurrent, at Mofibos stifter, Morten Strunge, mener, at udlånsvirksomheden bør pålægges langt større begrænsninger, end tilfældet er i dag.

»Vi har i dag over 50.000 kunder, og lige nu kan vi godt håndtere konkurrencen fra bibliotekerne, men hvis vi skal være her på lang sigt, bliver eReolen nødt til at fungere efter nogle andre principper«, siger Morten Strunge.

For lidt friktion i udlån

I dag er en stor del af eReolens titler frit tilgængelige, men en række af de mest populære bøger udlånes på en licensmodel, hvor bibliotekerne skal forny licensen, for hver gang en bog har været udlånt 4 gange.

Og lånerne risikerer at skulle stå i kø til en e-bog i både 3 og 6 måneder, ligesom tilfældet er for de trykte bøger.

Hos netboghandlerne Saxo og Riidr kan man tydeligt mærke på salget, at de store forlags populære titler er til gratis udlån, og hos Mofibo siver abonnenterne.

Bibliotekerne behøver ikke være en total gavebod

»Selvfølgelig skal eReolen og bibliotekerne være der, men der er alt for lidt friktion i deres udlån. Man bliver også nødt til at erkende, at den digitale verden fungerer anderledes end den analoge verden. Når det er e-bøger, er der ingen forskel overhovedet, når folk trykker på deres iPad. Det er den samme bog, de får hos os og på eReolen. Forskellen er bare, at det på biblioteket er gratis«, siger Mofibos stifter, Morten Strunge.

Han synes, at eReolen burde lægge sig tættere op ad principperne for udlån af film og musik, hvor han synes, at bibliotekerne sikrer en bredde og giver adgang til nogle nicheområder.

»Vores holdning er, at der burde være licens på samtlige e-bøger og lydbøger. Bibliotekerne behøver ikke være en total gavebod. Vores konkurrenter burde være andre kommercielle underholdningstjenester og ikke biblioteket. På bogområdet er det vores fornemmelse, at de udlåner rigtig mange krimier og bestsellere i stedet for at stille viden til rådighed. Det er i hvert fald det, vores analyser viser, når vi taler med kunder, som har forladt os til fordel for eReolen«, siger Morten Strunge.

Gamle titler hitter

eReolen er dog slet ikke enig i, at de dyrker nogle få bestsellere.

Opgørelsen af udlånene i maj viser, at kun cirka 12 procent var nyheder udgivet inden for de seneste 6 måneder. 40 procent var mellem 7 og 24 måneder gamle. 48 procent var mere end 24 måneder gamle.

»Mofibos ønske om at fremme en helt særlig forretningsmodel og nogle økonomiske interesser skal afvejes over for en politisk ambition om, at alle børn skal have adgang til litteratur og læse mere. Vi lavede et kompromis med forlagene om, at der indføres begrænsninger i form af en kø-model på de titler, hvor forlagene har særlige kommercielle interesser – titler, der er nyere end 6 måneder, og steady-sellers«, siger eReolens bestyrelsesformand, Jakob Heide Petersen.

Han tilføjer, at bibliotekerne desuden betaler en høj pris for de øvrige titler, og at antallet af udlån er rationeret for den enkelte borger.

Efter hans mening sikrer det en fin balance i forhold til forlagene.

»Mofibo ønsker tilsyneladende at placere sig samme sted som bibliotekerne, og det er fint for os, men det bør ikke resultere i, at alle danskernes adgang til digital litteratur skal begrænses for at tilgodese et enkelt firmas forretningsmodel«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce