Gyldig. »At vise bevidsthedens uafbrudte arbejde med at indoptage og fordøje verden, er (endnu) ikke, så vidt jeg kan se, blevet erstattet af et andet syn på bevidstheden. Så det, hun fandt, virker stadig gyldigt«, konstaterer Christina Hesselholdt om Virginia Woolf.
Foto: Maud Lervik

Gyldig. »At vise bevidsthedens uafbrudte arbejde med at indoptage og fordøje verden, er (endnu) ikke, så vidt jeg kan se, blevet erstattet af et andet syn på bevidstheden. Så det, hun fandt, virker stadig gyldigt«, konstaterer Christina Hesselholdt om Virginia Woolf.

Bøger

Christina Hesselholdt om Virginia Woolf : »Det er poesi i rent koncentrat«

Forfatteren og feministen Virginia Woolf har inspireret et væld af danske forfattere.

Bøger

Virginia Woolf inspirerer nogle af tidens bedste danske forfattere. Josefine Klougart har ligefrem sagt, at det var Virginia Woolfs roman ’Bølgerne’, der gjorde hende til forfatter.

Også for Christina Hesselholdt, hvis aktuelle roman ’Vivian’ fik 6 hjerter af Lilian Munk Rösing her i avisen, betyder forfatterskabet noget helt særligt.

Christina Hesselholdt har besvaret spørgsmålene via mail.

...

H vad betyder Virginia Woolfs forfatterskab for dig?

»Jeg tror, at hun (sammen med forfattere som Duras og Faulkner) har været med til at lære mig at mætte min tekst, altså at koncentrere og højintensivere stoffet, sådan at der er et minimum af spild og overflødighed. Jeg har så brugt andre forfattere til at trække mig i en anden retning, altså hen mod et mere stilfærdigt og fyldigt tekstbillede, for eksempel Philip Roth«.

Du har brugt hende helt konkret i dit eget forfatterskab (’I familiens skød’ og ’Camilla – og resten af selskabet’). Kan du forklare hvordan og hvorfor?

»’I familiens skød’ er skrevet ’oven på’ ’Til fyret’. Ligesom dens første del foregår min roman over en enkelt dag, og jeg har benyttet mig af indre monologer og vist, hvordan det, som bevidstheden møder i verden, bliver gjort til en del af den. Jeg ønskede at skrive en bog om en moderne sammenbragt familie, om, hvor svært det kan være at udvise tolerance; om det evige dilemma mellem pligt og frihed og også mellem længslen efter samhørighed og kærlighed og behovet for ensomhed. Min hovedperson, Anne Hede, er Woolfs mrs. Ramsay skudt 80 år frem i tid«.

»Jeg brugte ’Til fyret’ som en formmatrice og i nogen grad også som en matrice indholdsmæssigt, dels fordi jeg synes, at ’Til fyret’ er en vidunderlig bog, som jeg havde lyst til at arbejde med, dels fordi jeg syntes, at det kunne være interessant og befordrende at arbejde med et forlæg«.

»I ’Camilla – og resten af selskabet’ lader jeg Alma og Camilla besøge Woolfs hus i Rodmell. Jeg oversatte og inddrog i min tekst en bid af Woolfs dagbog, der handler om hendes eget besøg i Shakespeares hus, og skrev så om det besynderlige i at befinde sig på det sted, hvor de vidunderlige værker er blevet til; hvad kan man forvente? Et sted ladet med betydning? Og så det påtrængende moment: at vade ind i en andens hjem, selv om vedkommende for længst er død og huset blevet et museum«.

Hvad gør hende holdbar, klassisk eller måske ligefrem samtidig?

»Hendes store landvinding: at vise bevidsthedens uafbrudte arbejde med at indoptage og fordøje verden, er (endnu) ikke, så vidt jeg kan se, blevet erstattet af et andet syn på bevidstheden. Så det, hun fandt, virker stadig gyldigt. Det eneste, der virker bedaget hos hende, er hendes allegorier og personificeringer, altså af huset i ’Til fyret’ og i de stykker, der fungerer som interludier, med bølgerne og solen i ’Bølgerne’, de peger tilbage mod det 19. århundrede«.

Har du en yndlingsroman?

»’Bølgerne’, det er poesi i rent koncentrat; og jeg kan blive ved at læse i den (selv om der kan gå år imellem), for et par sider ad gangen er egentlig tilstrækkeligt; på grund af al den viden og erfaring, som Woolf udfolder om mennesket i dets forskellige aldre«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce